Premierul Victor Ponta și ministrul Transporturilor, Ioan Rus s-au convins, marți, ce înseamnă o cale ferată pe care se poate circula cu 300 de kilometri pe oră, după ce au mers cu un tren de mare viteză pe ruta Beijing-Tianjin.
Ultima zi a vizitei delegației României în China a început în viteză. Marți, la orele 8,00, grupul de jurnaliști care a însoțit delegația oficială în China a fost nevoit să se deplaseze circa 500 de metri la hotelul unde delegația oficială era cazată. Asta pentru că autocarul nostru nu putea să facă deplasarea la gara din Beijing.
Plecați în mare grabă, coloana oficială a parcurs traseul în circa 20 de minute. Gara din Beijing, de unde pleacă "TGV"-ul chinezesc pare o aerogară. Nu se poate deosebi de un aeroport .
Pentru a ajunge la peron, atât pasagerii, cât și bagajul trebuie să treacă printr-un filtru strict. Pentru noi s-a făcut o excepție, fiind înconjurați de zeci de oameni de ordine. Despre o posibilitate de a merge "cu nașul", nici nu se pune vorba.
Distanța dintre Beijing și Tianjin nu este mai mare de 120 de kilometric, aproximativ distanța dintre București–Sinaia. Surpriza acum vine. Tot traseul durează circa 30 de minute, la o viteză de 300 kilometri pe oră. Prețul unui bilet este de 54,5 yuani, respectiv circa 10 dolari. În tren ești tratat ca în avion, cu sucuri, ceai, apă și cafea de către două chinezoaice simpatice, care se află în fiecare vagon. Un afișaj te anunță permanent , în chineză și engleză despre temperature aerului din vagon (vagoanele au aer condiționat), și viteza trenului. În vagononul premierului, constructorii chinezi au început să prezinte delegației române, respectiv premierului, ministrului Transportului, Ioan Rus, ministrului Economiei, Constantin Niță și vicepremierului Daniel Constantin, caracteristicile liniei de mare viteză. Membrii delegației nici nu au bine să se desmeticească, că trenul începe să-și reducă viteza. Ne apropiam de destinația finală: gara Tianjin.
Într-o singură oră, pe ruta Beijing-Tianjin circulă cinci perechi de trenuri, iar după fiecare cursă, trenurile sunt curațate.
În gara din Tianjin, premierul și soția acestuia, Daciana Sârbu, au fost întâmpinați de doi pionieri care le-au înmânat câte un buchet de flori, la care Victor Ponta a declarant: "Parcă am mai văzut de-astea".
Cuvântul de ordine este repede. Dacă nu te miști în ritmul impus de organizatori riști să rămâi pe jos și să pierzi legătura cu coloana. Consilierii miniștrilor abia dacă fac față ritmului. Fotografiile se fac din mers, cameramanii filmează în pas alergător. Este un tur de forță pentru toată lumea.
La Tianjin plouă. Pare o vreme de toamnă târzie, iar în metropola de peste 12 milioane de locuitori nu prea vezi oameni pe stradă. Ai impresia că orașul este nelocuit. Lumea este la serviciu. Parcul Industrial din Tianjin este un colos, lucru de care avea să se convingă și premierul Victor Ponta, alături de Ioan Rus și Constantin Niță, acesta din urmă dorind să construiască în anii următori șase parcuri industrial și în România.
Vizita la parcul industrial s-a încheiat cu primirea delegației de primarul orașului Tianjin, Huang Xing Guo, care a oferit și un dejun. După acest popas, în goana mașinii am putut admira câte puțin din marea metropolă.
Un oraș modern, dar care contrastează cu zone care par pustii. În Tianjin vezi ansambluri de locuințe cu blocuri turn de peste 20 de etaje care sunt nelocuite. Pare ceva nefiresc într-o metropolă de așa dimensiune. Misterul aveam să-l aflăm mai târziu. Și în China a fost un bum imobiliar cu câțiva ani în urmă și s-a construit frenetic. Acum situația s-a schimbat, iar locuințele au rămas fără proprietari. Pare o decizie greșită, dar oficialitățile construiesc în continuare. Trebuie să dea de lucru chinezilor.
Ajunși la gară și urcându-ne în tren am observant că scaunele s-au rotit în direcția de mers a trenului. Premierul Victor Ponta a venit să stea de vorbă cu delegația de ziariști și să se fotografieze sub afișajul electronic care indică 298 de kilometri la oră. "Nu mai mult, că poate ajungem la 322 și nu este bine", a făcut un spirit de glumă premierul.
Vădit încântat de infrastructura chinezilor, premierul a declarant că este posibil ca în 2015 să avem o decizie referitoare la modernizarea căii ferate București-Iași. Reîntorși la Beijing, după alte 30 de minute, vizita premierului a continuat cu o întâlnire cu președintele Republicii Populare Chineze, Xi Jinping, dar și cu Zhang Dejiang, președintele Parlamentului. Marți noaptea, delegația a revenit la București, după un zbor care a durta nouă ore.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu