Poluarea din ce în ce mai mare din București a făcut peste 800 de victime în perioada 2004-2009. Ar fi putut fi salvaţi dacă media anuală a anumitor poluanţi din aer ar fi putut fi menţinută şi în Bucureşti în limitele impuse de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), relevă un studiu publicat, miercuri, de un ONG.
Conform aceluiaşi studiu, "227 de copii decedaţi în primele 12 luni ale vieţii ar fi putut să fie salvaţi" dacă, în Bucureşti, între 2004 şi 2009, media anuală pentru factorul poluant denumit "pulberi în suspensie PM10" ar fi fost de 20 µg/m³, aşa cum recomandă OMS, informează Mediafax.
Potrivit studiului citat, în condiţiile în care ar fi fost respectate normele OMS, alţi aproape 300 de bucureşteni din totalul celor care au fost internaţi cu probleme respiratorii numai în 2009 ar fi putut evita spitalizarea, fapt care ar fi adus o economie de 400.000 de lei pentru sistemul sanitar.
Cercetarea a fost realizată de Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis şi a presupus monitorizarea calităţii aerului în Bucureşti pe întreg parcursul anului 2010, pe baza datelor colectate de la opt staţii de monitorizare cu privire la şase factori poluanţi.
Analiza rezultatelor după monitorizarea de un an a arătat că substanţele cu cele mai mari depăşiri sunt pulberile în suspensie PM10 şi PM2,5. PM10 şi PM2,5 reprezintă, de fapt, forme de "praf", diferenţa fiind mărimea particulelor.
Pentru PM10 au fost identificate valori de peste cinci ori mai mari decât limita zilnică admisă prin regulamentele OMS şi ale Uniunii Europene, iar pentru PM2,5 de şase ori mai mari decât valorile de referinţă.
"Poluarea aerului nu este specifică unei anumite zone din Bucureşti. Mediile anuale pentru PM10 şi pentru PM2,5 sunt mai mari decât limita anuală la fiecare staţie la care sunt măsurate. Şapte din totalul de opt staţii au înregistrat mai multe depăşiri zilnice decât permit normele europene", a mai reieşit din studiul realizat de Ecopolis.
Autorii cercetării recomandă autorităţilor locale o gestionare "diferită" a traficului, precum şi încurajarea cetăţenilor să opteze pentru transportul în comun, pentru mersul pe bicicletă sau chiar pentru mersul pe jos în locul folosirii maşinii personale. Autorităţilor naţionale li se recomandă reglementarea mai strictă a poluării, prin revizuirea standardelor de poluare pentru maşini şi pentru poluatorii industriali şi comerciali, precum şi stimularea producţiei şi consumului de energie regenerabilă, "prin instrumente de taxare şi investiţii directe".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu