150 de ani de la naşterea lui Traian Vuia. Dan Negru: Dacă se năştea în America, Hollywood făcea filme despre viaţa lui

Sursa foto: Facebook Dan Negru
Sursa foto: Facebook Dan Negru

Dan Negru a postat un mesaj la 150 de ani de la naşterea lui Traian Vuia. 

"Dacă Traian Vuia se năștea în America, era o legendă mondială şi Hollywood făcea filme despre viața lui. Primul om din lume care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul. Americanii însă i-au impus pe frații Wright ca pionierii aviației mondiale.

În 1937, când a fost invitat să ţină un discurs la Expoziţia Internaţională de la Paris, un funcționar public, directorul pavilionului românesc, nu i-a întocmit la timp actele necesare, așa că Traian Vuia nu a mai apucat sa-și țină discursul la celebra expoziție. Ne pricepeam încă de atunci să ne băgăm bețe-n roate. Noi, nouă...

Spunea că Transilvania și Banatul se vor balcaniza după Unirea de la 1918, dar asta nu-l împiedică să fie unul din marii români. Și ăl mai măndru inventator pe care l-a dat Banatul meu!

Se năștea azi, acu' 150 de ani..", a scris Dan Negru pe Instagram. 

 
 
 
 
 
Vezi această postare pe Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

O postare distribuită de ???????????? ???????????????????? (@negru_dan)

116 ani de la primul zbor 

În data de 18 martie 1906, Traian Vuia a realizat unul din primele zboruri autopropulsate (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul.

În ziua de 1 iulie 1902, el sosea la Paris, aducând în bagajele sale proiectul unui original „aeroplan-automobil”, conceput în perioada studenției, și macheta aferentă, realizată pe parcursul ultimelor douăsprezece luni. În iarna lui 1902/1903, Vuia începe construcția aparatului, perfecționând până în minime detalii planurile originale la care lucrase cu un an înainte la Lugoj. Se lovește din nou de probleme de natură financiară, dar reușește să le depășească, ajutat și de mentorul său Coriolan Brediceanu. În toamna lui 1904 începe să-și construiască și un motor, tot invenție personală. În 1904 obține un brevet pentru această invenție în Marea Britanie. Întreaga parte mecanică e terminată în februarie 1905. Aparatul este gata în decembrie, după ce i se montează motorul, și este numit Vuia I, poreclit Liliacul, din cauza formei sale. Avea prevăzută o greutate totală de 250 kg, o suprafață de susținere de 14 m² și un motor de 20 CP. Primele experimente au început în 1905, ca pe un automobil, cu aripile demontate, pentru a căpăta experiență în manevrarea lui.

Pe 18 martie 1906 la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După o accelerație pe o distanță de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălțime de aproape un metru, pe o distanță de 12 m, după care paletele elicei s-au oprit, iar avionul a aterizat.

Multe ziare din Franța, Statele Unite și Marea Britanie au scris despre primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie și aterizare. De atunci a fost scoasă în evidență și propagată ideea că Vuia a reușit cu aparatul său să decoleze de pe o suprafață plată, folosind numai mijloace proprii, "la bord", fără "ajutor extern" (pantă, cale ferată, catapultă, etc.). Totuși, au fost și mai există multe contradicții și dezbateri asupra definiției de primul aeroplan, scrie Wikipedia.

În continuare va mai breveta și construi diferite invenții, spre exemplu un generator de abur în 1925, sau două elicoptere între 1918 și 1922. La 3 septembrie 1950 se stinge din viață la București.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
NoMy - smt4.5.3
pixel