2025, anul în care Norvegia va interzice mașinile pe carburanți fosili

Fotografie de la Soscenic/ Pexels
Fotografie de la Soscenic/ Pexels

Norvegia realizează profituri substanțiale datorită combustibililor fosili, dar pariază pe motoarele electrice și se pregătește să interzică vânzările de vehicule poluante cu 10 ani înainte de Bruxelles.

În timp ce în UE perspectiva renunțării la vehiculele pe benzină, diesel și GPL din 2035 (oprirea vânzării motoarelor termice a fost aprobată de Parlamentul European, dar guvernele naționale încă nu s-au exprimat) își croiește drum prin controverse dure, Norvegia a decis deja că din 2025  toate mașinile noi vândute în țară vor trebui să fie electrice sau alimentate cu hidrogen. 

Statul non-UE va abandona motorul cu ardere internă cu zece ani înaintea Uniunii  Europene

Un adevărat paradox dacă este să ținem cont că Norvegia scoate astăzi profituri substanțiale datorită exportului de combustibili fosili.

Potrivit Europa Today, balanța comercială dintre UE și Norvegia a devenit recent favorabilă economiei din Oslo. În 2020, cele 27 de țări UE s-au lăudat cu un excedent comercial de 6 miliarde de euro, dar tendința s-a inversat în anul următor, an în care Norvegia a înregistrat un export cu 18 miliarde mai mult decât valoarea mărfurilor importate din Uniune.

Efectele pozitive ale embargoului asupra Norvegiei 

Pentru a înțelege succesul economiei norvegiene, trebuie doar să priviți tarifele la energie și disponibilitatea vastă de petrol și gaze naturale în Marea Nordului. Alegerea UE de a interzice achiziționarea petrolului rusesc din 2023 nu va face decât să crească profiturile Norvegiei, care este destinată să cuprindă o parte importantă a pieței petroliere a UE din care Rusia va fi exclusă.

Norvegia pariază pe mașinile electrice

În ciuda profiturilor imense din sectorul energiei fosile, guvernul de la Oslo a decis de mult să-și transforme mobilitatea de la mașini poluante la mașini cu emisii zero.

Din 2017, Parlamentul norvegian a introdus regula 50% în beneficiul mașinilor electrice. Acestea din urmă  beneficiază de o reducere de 50% față de mașinile pe benzină sau diesel pentru taxele de autostradă, parcări sau transportul mașinii cu vaporul.

Aceste avantaje, combinate cu un cost al reîncărcării mașinilor electrice semnificativ mai mic decât prețul de realimentare al mașinilor cu motor termic, se adaugă la o taxă de achiziție pentru toate mașinile noi, taxă  calculată pe baza emisiilor de CO2 și a altor gaze cu efect de seră.

Taxa este progresivă și face ca mașinile mari cu emisii ridicate să fie foarte scumpe, în timp ce această taxă este zero pentru vehiculele cu emisii zero. Printre alte stimulente, guvernul de la Oslo a eliminat și TVA-ul la achiziționarea de vehicule electrice. Pentru restul mașinilor pe combustibili fosili, TVA-ul este de 25%. Acestea sunt o serie de avantaje fiscale care i-au convins deja pe mulți norvegieni să treacă la mașinile electrice.

În februarie 2022, în Norvegia erau înmatriculate 470.000 de mașini electrice, în creștere față de anul precedent, când cota de piață a vehiculelor cu emisii zero era deja de 64% din toate vânzările interne. De aici și decizia de a interzice vânzările de mașini poluante.

Adio mașinilor pe benzină și diesel din 2035

Parlamentul European a aprobat textul privind reducerea emisiilor de CO2 de la mașini care prevede oprirea vânzării în UE din 2035 a vehiculelor care emit gaze cu efect de seră.

Legea va afecta toate mașinile cu motoare cu ardere - benzină, diesel și GPL - care vor fi înlocuite complet de producătorii de autovehicule cu vehicule electrice, cu excepția vehiculelor utilitare grele.

Textul final a fost aprobat cu 339 de voturi pentru, 249 împotrivă și 24 abțineri. 

Save Ferrari - mașinile de lux vor fi exceptate de la regulă

Propunerea a trecut amendamentul, redenumit de niște „save-Ferraris”, care va permite producătorilor de câteva mașini, de obicei mărci de lux, să beneficieze de scutiri la reducerea emisiilor de CO2 până în 2036.

Pentru toți ceilalți producători de automobile, emisiile de la vehiculele noi înmatriculate în UE din 2030 vor trebui să fie cu 55% mai mici decât nivelurile din 2021, iar cele de la vehiculele utilitare ușoare cu 50%.

Până în 2035, emisiile de CO2 ale autoturismelor și autoutilitarelor noi vor trebui să scadă cu 100%, cu alte cuvinte nu vor mai fi nevoite să emită în aer niciun tip de gaz cu efect de seră.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel