Limitarea de viteză la 30 km/h ar urma să devină o realitate a Uniunii Europene.
Comisia Europeană încurajează statele membre să limiteze viteza la 30 km pe oră în zonele urbane, pentru a reduce accidentele grave, în special cele în care victime sunt copiii.
Statisticile arată că în ultimii zece ani, în Uniunea Europeană, 5.700 de copii şi-au pierdut viaţa în accidente de circulaţie, atât ca pietoni, cât şi ca pasageri în maşină, dar neasiguraţi în scaune speciale. Limitarea vitezei la 30 km pe oră în zonele centrale din marile oraşe este o măsură pe care tot mai multe comunităţi o aplică, spune Teodora Călinescu, expert al Consiliului European pentru Siguranţa Transporturilor din cadrul Comisiei Europene.
”Vorbim despre un set de măsuri care, împreună, pot face drumurile mult mai sigure atât pentru copii, cât şi pentru restul utilizatorilor de drum. Infrastructura este un element extrem de important în siguranţa rutieră. Aceasta ar trebui să deservească comunităţile. În zonele în care există interacţiuni, în care există conflict între vehicule şi utilizatorii vulnerabili de drum, limita de viteză nu ar trebui să depăşească 30 km la oră. Nu vorbim doar despre un semn de circulaţie, ci despre măsuri concrete de limitare a vitezei în acele zone.” spune Teodora Călinescu.
Statisticile arată că un pieton lovit de o maşină la viteza de 30 km pe oră are 80% şanse de supravieţuire, în timp ce la 40 km pe oră riscul de a-şi pierde viaţa este foarte mare, conform Rador.
Guvernul a discutat despre această măsură, acum oarecum abandonată în țara noastră. Motivul invocat atunci nu se referea neapărat la siguranța rutieră, cât la poluare.
Comisarul-șef Christian Ciocan declara, pentru DCNews, că ”Viteza trebuie să fie adaptată condițiilor de drum. Nu putem limita viteza a priori doar de dragul de a o limita sau invocând tot felul de motive. Nu am auzit până acum de acest fapt: dacă reduci viteza... nu poluezi. Mașinile sunt prevăzute cu sisteme moderne, euro 6 etc., care nu poluează. Mai mult decât atât, din experiența țărilor europene și a SUA, există locuri unde viteza minimă este prevăzută de lege. De exemplu, în Dallas există porțiuni de drum, unde nu ai voie să te deplasezi cu mașina mai jos de 45 de mile pe oră. În codul rutier din România este prevăzut faptul că nu poți reduce viteza într-un mod nejustificat. Ești chiar sancționat! Nu știu dacă o viteză mai mică poluează mai puțin. Din punctul meu de vedere, poluează și o mașină care staționează”.
Între timp, alte mari orașe din state membre ale Uniunii Europene au ales să adopte această măsură.
Citește aici: Lyon reduce limita de viteză la 30 km/h. Măsura, aplicată și-n Paris
1. Pentru fiecare creştere cu 1% a vitezei medii de deplasare, rezultă o creştere cu 4% a riscului de accident cu victime, respectiv cu 3% a riscului unui accident grav.
2. În cazul creşterii vitezei medii, riscul de mortalitate pentru pietonii loviţi frontal de o maşină creşte de 4,5 ori dacă maşina se deplasează cu 65 km/h în loc de 50 km/h. În cazul ciocnirii laterale dintre două maşini, riscul de mortalitate pentru ocupanţii din maşina lovită din lateral este de 85% la o viteză de 65 km/h.
3. Cu cât viteza maşinii e mai mare, cu atât ai mai puţin timp la dispoziţie să opreşti la timp pentru a evita un accident. O maşină mergând cu 40 km/h are nevoie de circa 8,5 metri pentru a opri. O maşină mergând cu 50 km/h are nevoie de circa 13 metri pentru a opri.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News