Traian Băsescu, primele declarații după un pas simbolic în mandatul său

Președintele Traian Băsescu critică dur și blochează reducerea CAS. 

Președintele Traian Băsescu a dat o declarație de presă de la pupitrul Administrației Prezidențiale, după promulgarea legilor pentru ratificarea Acordurilor de asociere între UE şi Republica Moldova, Ucraina şi Georgia, legi adoptate săptămâna trecută de cele două Camere ale Parlamentului. 

Iată principalele declarații ale Președintelui: 

Despre promulgarea legilor pentru ratificarea Acordurilor de asociere între UE şi Republica Moldova, Ucraina şi Georgia

- Azi am trimis la Monitorul Oficial acordurile de asociere la UE a celor trei țări. Se dovedește că nimeni nu poate opri evoluția unei națiuni, oricât de necovenabil ar fi din punct de vedere politic. Știm evenimentele din Ucraina, dar vedem o armată ucraineană care cu arma în mână apără voința poporului. Poporul ucrainean dorește să se apropie de UE, dorește săă iasă din chingile controlului politic exercitat de Rusia și reușește pe de-o parte politic, pe de altă parte apărându-se cu arma în mână. Îmi doresc mult ca armata să lichideze în cel mai scurt timp rezistența separatiștilor și poporul ucrainean să-și poata urma drumul așa cum dorește. 

- În ceea ce privește Republica Moldova este o mare satifacție pentru noi. România, prin Parlament, a ratificat, iar eu astăzi am ratificat legea. Din punctul de vedere al României, noi am făcut tot ce am putut. Aș face mențiunea că și Moldova, chiar în conditii vitrege, cu o Transnistrie agresiva și refractară, iată că reușeste să semneze acordul și să înceapă un drum de apropiere de UE, ca și Georgia, de altfel.

VEZI și: Înregistrări Laura Georgescu. Anunțul lui Tiberiu Nițu

- S-ar cuveni să tragem o concluzie: Miza Rusiei este una legata de controlul politic.  Eu consider că și Rusia are de câștigat ca urmare a intrării în vigoare a acestor acorduri de asociere, pentru că asocierea la UE înseamnă condiții de competitivitate pe piața celor trei țări, calitate la standarde europene a produselor și serviciilor.

- Sigur, nu aș vrea sa exageram spunând că acordul de asociere înseamnă o imediată perspectivă de aderare la UE. Aș aduce aminte că România a semnat acordul în 1993 și a intrat în 2007, un parcurs de 14 ani de reforme dificile. În acelasi timp, e foarte clar că nu te poți gândi să ajungi la începerea unui tratat de intrare în UE fără ca premergător să ai un acord de asociere. Este un pas foarte important pentru cele trei țări, dar nu o garanție de intrare în UE, iar acordul nu prevede nicio astfel de garanție. 

Despre OUG pe Educație

- Am transmis o scrisoare Avocatului Poporului în care îl rog să analizeze posibilitatea de a ataca la Curtea Constituționala ordonanța care are 97 de modificări la lege. Vreau să cred că Avocatul va face acest pas, chiar dacă e evident că nu o face cu bucurie. Plec de la premisa că au fost și intervenții ale societății civile, ale altor politicieni, ceea ce poate îl va îndemna să facă această întâmpinare. Anul scolar începe în septembrie, îndată începe vacanta judecătoreasca și CCR are și ea vacanță. Trebuie prevenită începerea unor procese - doctoratul la fără frecvență. Eu știu că Ponta nu are mare respect pentru doctorat, având în vedere cum l-a obținut, prin plagiat, dar nu trebuie să extindă experiența lui la scara națională.  Prin OUG sunt modificari aduse Legii Educației care au fost deja declarate neconstituționale la anterioare analize ale CCR. 

Despre reducerea CAS

- Reducerea CAS este cea mai spinoasă problemă. Am trimis legea spre promulgare și, în condițiile în care sunt un adept al reducerii fiscalității, am mari semne de întrebare asupra oportunității măsurii. 

- Am trimis legea spre promulgare si, in conditiile in care sunt un adept al reducerii fiscalitatii, am mari semne de intrebare asupra oportunitatii masurii, legata de realitatea fondului de pensii. Acum avem un deficit pentru acest an de 12,5 mld lei. Reducerea cu 5% a CAS la societăți adaugă la deficit încă 5 până la 5,5 miliarde. Asta înseamnă un deficit de 18 mld lei. Legea nu propune reducerea CAS la salariat ci la societăți, salariații nu au niciun avantaj. Îmi e greu să îmi imaginez modul în care va fi compensată creșterea deficitului fondului de pensii. În Parlament premierul spune din îmbunatățirea colectării de către ANAF. Știm foarte bine că bugetul din 2013 a suferit trei corecții în minus datorită necolectării conform planificării. Anul acesta, în primele 6 luni, cu toată taxa pe stâlp, avem un deficit de 2,4 mld lei, deci rectificarea va fi din nou negativă. Nu văd de unde poate veni credibilitatea pentru ca peste noapte să se îmbunătățească colectarea în așa măsură încât să putem compensa cele 5 mld. 
- Or, sursa propusă de Guvern fiind lipsită de credibilitate, eu cred că Guvernul va trebui să aplice alte măsuri care se vor duce din nou la populație, ca și cele 35 de taxe introduse în acest an. Cred că una din țintele Guvernului pentru a acoperi deficitul suplimentar de 5 mld va fi creșterea de 2-3 ori a taxei pe proprietate, extrem de dificil pentru pensionari. O altă sursă e mărirea taxelor actuale, dar cred că se vor îndrepta spre taxa pe proprietate. O soluție ar fi creșterea numărului de locuri de muncă, dar din păcate vedem o scădere a acestora. O altă soluție ar fi creșterea salariului, în conditiile în care Romania are 4,4 mil salariați și 5,4 mil pensionari. Oricum avem un dezechilibru uriaș, mai mult de un pensionar pe salariat. Ar fi soluție mărirea salariilor, dar nu ar accepta nici firmele, nici bugetul de stat. 

(...)

- Sunt îngrijorat cu privire la efectul promulgării legii și, din acest motiv, voi uza de art. 86 și voi invita guvernul la consultări. Președintele poate consulta guvernul în probleme urgente sau de importanță deosebită. Aceasta e o problemă de importanță deosebită. Vreau să înțelegeți și riscurile. Avem riscuri de deterioare a echilibrelor macro, obtinute cu sacrificii uriase pentru populatie, pe care le regret si acum, dar care au trebuit facute. Ar fi păcat să ajungem din nou în 2015 în situația din 2010, tot ca urmare a unor măsuri nesăbuite ale unui premier, atunci Tăriceanu. Tot măsuri electorale pe care românii le-au plătit extrem de scump. Și aceasta e o măsură electorală pentru că nu are sustenabilitate. Avem un risc de derapaj macro consistent care ar putea fi evitat numai prin mărirea taxelor pe proprietare, cred că asta e ținta, dar e o mare eroare, foarte mulți pensionari nu vor putea plăti.

- Un alt risc - deraierea acordului cu FMI, nu ar fi mare problema, marea problema e că pierderm top-up, cele 10% adăugate de UE la proiectele de fonduri de coeziune. Cât timp avem acord cu FMI, se adaugă 10% la contribuția UE, ceea ce înseamnă că la autostrăzi și căi ferate, unde contribuția UE e 85%, acum este 95%.

- Riscurile sunt foarte mari, de aceea nu voi promulga legea până la o discuție foarte serioasă cu Guvernul legată de modul în care se poate acoperi reducerea CAS, care e foarte bună pentru companii, problema e să nu punem în risc stabilitatea macro a țării. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel