Australia este prima țară unde pachetele de țigări nu mai sunt comercializate cu logourile companiilor care le produc și nici nu mai sunt colorate. Pachetele au, pe un fond kaki, mesaje contra fumatului și fotografii șocante cu riscurile la care te supui dacă fumezi. Pachetele de ţigări se vor diferenţia doar prin numele mărcii, inscripţionat însă cu acelaşi font şi dimensiune pe toate ambalajele, informează ”Ambalajul simplu lua personalitatea pachetului de țigări. Dacă scoți de pe un ambalaj de țigări culorile vii și imaginile frumoase și le înlocuiești cu imaginile care prezintă riscurile fumatului, atunci cuvântul glamour este scos din context”, spune Tanya Pibersek, de la Ministerul Sănătății din Australia.
Pachetele de țigări rămăseseră singura modalitate de publicitate pentru marile companii. Publicitatea pentru țigări a fost interzisă, atât la televizor, cât și la radio, din anul 1976. În anul 1989, nici în presă nu mai existau reclame la țigări. De asemenea, începând cu anul 1992, evenimentele sportive și culturale nu mai puteau fi sponsorizate de firmele de tutun. Singurul spațiu în care companiile puteau să își facă publicitate era pe ambalajul propriu.
Guvernul, alături de fostul ministru al Sănătății, Nicola Roxon, al cărui tată, Jack, a murit de o boală cauzată de țigări, a lucrat permanent la interzicerea publicității la țigări. Guvernul a semnalat că dacă sunt 15.000 de cazuri de deces în fiecare an din cauza tutunului, societatea pierde 30 de milioane de dolari.
În anul 2011, organizația care se ocupa de cancer în Australia a publicat o cercetare care arăta cât de mare este impactul ambalajelor de țigări, atunci când un tânăr se apucă de fumat. Studiul era însoțit de un video în care mai mulți copii spuneau de ce aleg un anume pachet de țigări. O fată era atrasă de culoarea roz a pachetului, iar un băiat spusese că respectiva culoare îi amintește de tipul său preferat de mașină.
Cu toate acestea, producătorii de ţigări acuză că deciziile de acest fel vor duce la o expansiune rapidă a pieţei negre, precum şi la scăderea masivă a preţurilor. „Contrabandiştii din China şi Indonezia vor aduce mult mai multe asemenea produse pe străzile din Australia”, a arătat Scott McIntyre de la British American Tobacco Australia.
O problemă pe care autorităţile ar putea să o întâmpine ar fi comerţul online, care a câştigat teren după ce mai multe legi australiene au interzis difuzarea spoturilor publicitare la televizor şi sponsorizarea evenimentelor sportive de către companiile de tutun.
Citește și:
http://www.dcnews.ro/2012/11/statutul-inferior-al-tinerilor-factor-de-risc-pentru-a-deveni-fumator/http://www.dcnews.ro/2012/10/de-ce-fumatul-in-interiorul-masinii-este-foarte-periculos/http://www.dcnews.ro/2012/08/studiu-efectele-tigarii-electronice-asupra-inimii/Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu