Noul Cod Penal acționează începând cu 1 februarie 2014, dar problemele cu articolele sale continuă să apară. Cumularea a trei articole din Noul Cod Penal duce la o situație considerată aberantă de către specialiști și care ar putea bloca atât mediul privat, cât și instituții fundamentale ale statului, precum Curtea Constituțională, Parlamentul sau Administrația Prezidențială.
Articolul 301 din Noul Cod Penal, care face referire la "conflictul de interese", prevede:
(1) Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obţinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru soţul său, pentru o rudă ori pentru un afin până la gradul II inclusiv sau pentru o altă persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de foloase de orice natură, se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
(2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică în cazul emiterii, aprobării sau adoptării actelor normative.
Articolul 175 denumește termenul de "funcţionar public" astfel:
(1)Funcţionar public, în sensul legii penale, este persoana care, cu titlu permanent sau temporar, cu sau fără o remuneraţie:
a) exercită atribuţii şi responsabilităţi, stabilite în temeiul legii, în scopul realizării prerogativelor puterii legislative, executive sau judecătoreşti;
b) exercită o funcţie de demnitate publică sau o funcţie publică de orice natură;
c) exercită, singură sau împreună cu alte persoane, în cadrul unei regii autonome, al altui operator economic sau al unei persoane juridice cu capital integral sau majoritar de stat, atribuţii legate de realizarea obiectului de activitate al acesteia.
(2) De asemenea, este considerată funcţionar public, în sensul legii penale, persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autorităţile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public.
Articolul 308
Infracţiuni de corupţie şi de serviciu comise de alte persoane
(1) Dispoziţiile art. 289-292, 295, 297-301 şi 304 privitoare la funcţionarii publici se aplică în mod corespunzător şi faptelor săvârşite de către sau în legătură cu persoanele care exercită, permanent ori temporar, cu sau fără o remuneraţie, o însărcinare de orice natură în serviciul unei persoane fizice dintre cele prevăzute la art. 175 alin. (2) ori în cadrul oricărei persoane juridice.
(2) În acest caz, limitele speciale ale pedepsei se reduc cu o treime.
Exemple de infracțiuni
În baza cumulării celor trei articole din Noul Cod Penal, pot fi considerate infracțiuni și ar trebui interzise următoarele exemple de acțiuni:
- reangajarea de către președintele României sau de către deputați și senatori a consilierilor cu care s-au aflat în raporturi de muncă într-un mandat anterior;
- alegerea de către judecătorii Curții Constituționale a președintelui acesteia;
- numirea de către Parlament a consilierilor de conturi, a președintelui și a vicepreședintelui de la Curtea de Conturi;
- alegerea membrilor Birourilor permanente ale celor două Camere ale Parlamentului;
- alegerea președintelui Consiliului Superior al Magistraturii;
- alegerea președinților Senatului și Camerei Deputaților;
- alegerea viceprimarilor și a vicepreședinților consiliilor județene;
- orice rotație a cadrelor;
- orice acordare de prime sau alte drepturi legale;
- orice promovare sau avansare în funcție decisă de către superiorul ierarhic.
Propunere legislativă pentru modificarea Noului Cod Penal
Date fiind consecințele cumulării celor trei articole, cinci parlamentari au inițiat o propunere legislativă pentru a corecta articolele 301 și 308, astfel încât acestea să nu blocheze funcționarea mediului privat și a unor instituții fundamentale ale statului român.
În expunerea de motive a propunerii legislative, Ion Marocico (minorități), Arpad Marton (UDMR), Aurelian Ionescu (PC), Ciprian Nica (PSD) și Victor Roman (PSD) argumentează: din analiza celor trei articole se observă folosirea expresiei "folos patrimonial" la modul general, fără a distinge între un folos material necuvenit, dobândit ca urmare a unei decizii nelegale, și unul obținut în condițiile legii. Pe cale de interpretare, rezultă că orice decizie a funcționarului public luată chiar în mod legal, ca urmare a atribuțiilor ce îi revin potrivit funcției pe care o deține în acel moment, în urma căreia se obține un folos material de către o persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani poate fi calificată ca infracțiune. În acest sens, exemplificăm cazul unul funcționar public care acordă unele drepturi salariale legale (deci un folos patrimonial) unei persoane aflate în subordina sa cu care s-a aflat în raporturi de muncă în ultimii 5 ani.
Infracțiunile au fost extinse și cu privire la indivizii care își desfășoară activitatea profesională în cadrul persoanelor juridice de drept privat, ceea ce înseamnă că, de exemplu, în cadrul unor societăți comerciale fapta persoanei care în exercitarea atribuției de serviciu a decis angajarea unui apropiat, respectiv a unei rude, poate fi calificată ca infracțiune, această faptă fiind încadrată și sancționată potrivit legii penale. Or, pentru a fi calificată ca infracțiune, decizia trebuie să fie nelegală și să prezinte un grad de pericol social. În cazul menționat se observă că fapta nu aduce atingere valorilor apărate de legea penală, se mai arată în expunerea de motive.
Cei cinci parlamentari propun amendarea dispozițiilor art. 301 și 308 din Noul Cod Penal, după cum urmează:
- modificarea titlului articolului 301 prin înlocuirea sintagmei "Conflictul de interese" cu sintagma "Folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane";
- modificarea alin. (2) în sensul adăugării unor situații pentru care dispozițiile alin. (1) să nu fie aplicabile, și anume: investirea unei persoane într-o funcție publică indiferent în ce mod și sub ce formă se realizează aceasta; excercitarea atribuțiilor de serviciu;
- eliminarea din cuprinsul art. 308 a trimiterii la art. 301.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News