Când vine vorba de accesul copiilor la tehnologie și la gadget-urile care au acaparat chiar și o mare parte din viața adulților, cei mai mulți dintre părinți preferă să îi lase pe cei mici în fața unor ecrane, fără să știe care sunt efectele pe termen mediu și lung. Psihologul Beatrice Busioc a vorbit, la interviurile Spectacola, despre dependența pe care o generează accesul la gadget-uri:
"Din păcate, această era a gadget-urilor creează dependență și nu doar în rândul copiilor, ci și în rândul nostru, al adulților. Spun din propria experiență că mă trezesc uneori că nu știu de ce am intrat pe o anumită pagină de socializare când eu voiam să fac cu totul altceva pe telefon. Sunt anumite procese care devin mecanice. Dacă pentru noi, adulții, este atât de dificil să gestionăm situația, oare cum este pentru un copil care nu face față atâtor stimuli puternici asupra creierului?!
De aceea, când vezi copii mici care stau în fața ecranelor, ei sunt captivați. Dacă îi strigi, nu te aud. Acei stimuli sunt foarte puternici pentru creierul lor, încât ei nu mai au capacitatea să capteze și alți stimuli din jur. Au un efect dăunător asupra creierului. Pentru un copil mic, telefonul este ca un drog și creează dependențe. În momentul în care s-a instalat dependența, acolo vorbim, de cele mai multe ori, și de sevraj. Ceea ce părinții numesc probleme de comportament, atunci când îi iau copilului telefonul, nu sunt probleme de comportament, ci este un sevraj din dependența pentru gadget-uri. Dacă ar fi după mine, eu nu le-aș da acces copiilor până în clasa a 12-a la gadget-uri.
Totuși, într-o eră în care toți copiii au acces, vine și partea mea empatică, aceea care poate să înțeleagă faptul că a-i restricționa total accesul unui copil la gadget-uri înseamnă a-l priva de zona de socializare. Dacă toți prietenii au acces la gadget-uri, iar eu nu-i dau acces copilului meu și el nu are acces, va fi respins, deoarece subiectele lor comune îl vor exclude automat pe copilul meu. Copilul are nevoie să cunoască puțin din fiecare“, a explicat psihologul.
CITEȘTE ȘI - EXCLUSIV Cum îți motivezi copilul să-și facă temele. De ce metoda cu pedeapsa și recompensa nu funcționează
„Le sugerez părinților să le stabilească celor mici un program de care să se țină cu rigurozitate și să-și petreacă timp cu copilul în acea jumătate de oră în care le oferă copiilor gadget-urile. Acea jumătate de oră, sau oră trebuie să fie supravegheată de părinte, care interacționează cu copilul, îi arată avantajele, dezavantajele și este acolo să fie atent la ce caută copilul.
Din păcate, Internetul ne oferă multe și copiii sunt expuși fără voia lor la niște lucruri, iar informațiile pe care le primesc de acolo ajung să fie peste nivelul lor de înțelegere, care generează multe întrebări. Copiii mici din ziua de azi știu despre niște subiecte care sunt cu mult peste nivelul lor de înțelegere. Accesul la toate aceste informații generează întrebări pe care ei le adresează părinților, iar aceștia nu știu cum să le gestioneze. E important ca încă de când este mic, să fii acolo cu el, să poți urmări la ce se uită și să-i transmiți ce este în regulă și ce nu.
În cazul celor care deja au intrat în sfera aceasta a dependenței, este foarte greu. Este un proces anevoios, un proces dificil, mai ales dacă vorbim de perioada adolescenței. Părinții trebuie să învețe să se apropie de copil, să comunice cu el, să-i înțeleagă nevoile și să-i explice că ei sunt singurii stâlpi de susținere ai copilului. Părinții trebuie să se poziționeze la nivelul de echipă și împreună să reușească să aducă lucrurile pe calea cea bună“, a conchis psihologul Beatrice Busuioc.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News