Am prezentat, la DC Conducem, un videoclip al unui accident evitat la limită. Un TIR a reuşit să evite în ultima clipă o maşină care a virat dreapta pe o străduţă dintr-o localitate, dar şi pe cea care venea din sens opus. CIne este, însă, vinovat?
I-am arătat aceste imagini lui Titi Aur, expert în conducere defensivă, care a tras concluziile.
"Cine e vinovat? Vinovat este evident că e şoferul de TIR. Nu ştiu dacă maşina a semnalizat sau nu, dar indiferent de asta, TIR-ul a venit atât de aproape... TIR-ul nu are timp să stea, şoferul profesionist trebuie să meargă repede. A fost foarte bun la volan. A evitat. A avut şi foarte mare noroc. Mai avea un pic şi intra frontal în maşina din faţă, dar şi cel din faţă a frânat, a tras de volan, a intrat pe dreapta. Deci este comportament inconştient din partea şoferului de TIR, care a mers cu viteză mult mai mare. Eu cred că a avut spre 90 km/h, pentru că dacă făcea fandarea aia la 50 km/h se oprea mult mai repede.
TIR-ul trebuia să stea la minimum 2 secunde în spatele maşinii mici, dar fiind vorba, totuşi, de o maşină mică, trebuia să stea la 3-4 secunde. Pentru că la fiecare 5 metri de maşină în plus trebuie să mai iei o secundă în plus, că ai inerţie mare. Oricum nu avea ce să caute cu viteza aia acolo.
Cei din faţă sunt speriaţi. Venea TIR-ul peste ei. Ăsta e marele pericol când vrei să eviţi. Este comportament inconştient. Şoferul de TIR era enervat de ăla din faţa lui, că ăla merge încet şi îl încurcă pe el.
Eu sunt sigur că, dacă era un accident aici şi îi omora pe cei care veneau din sens opus, şoferul de TIR ar fi spus că a frânat, că a făcut tot ce a putut, dar nu a putut evita. Şi este şi adevărat. A frânat, a tras de volan. A fost bun, a avut reflex bun. Din fericire, a încăput perfect. A făcut un slalom care este cauzat doar de el. Pentru că a avut viteză, a stat prea aproape de maşina din faţă, şi a avut noroc că i-a ieşit", a declarat Titi Aur.
"Norocul ăsta poate fi în trei direcţii. Una este să se sperie şi să nu mai facă. Alta este să spună că el e foarte bun, că poate evita orice, oricând. Şi a treia este să fie neutru, să nu îi pese. Până când nu vom ajunge să şcolarizăm, să conştientizăm şoferii profesionişti... Nu o să vezi niciodată un şofer de TIR care la intrarea în localitate să reducă viteza. Nu există aşa ceva. E procent de sută la sută. În mentalitatea şoferului de camion în general, dar profesionist în particular, indicatorul de intrare în localitate nu există. Ochiul şoferului profesionist nu îl vede, nu îl percepe. Poate că ar trebui să fie ceva cu BAU, OPREŞTE, etc. În 99,9% dintre cazuri chiar nu contează. Dar aici ar fi făcut diferenţa. Noroc că nici aici nu a fost nimic, dar putea fi tragedie. Şi de multe ori chiar este o tragedie...", a mai punctat Titi Aur.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu