Anul 2014 a început cu o tragedie aviatică. S-a încheiat cu alta. 15 salvatori s-au ridicat la cer și nu s-au mai întors. Doar în 2010 s-a înregistrat un număr atât de mare de victime, când s-au prăbușit două aeronave militare, un avion și un elicopter.
În 5 iulie 2010, un avion AN-2 al Școlii de Aplicație pentru Forțele Aeriene din Boboc, care executa o misiune de zbor pentru antrenamente de parașutare, s-a prăbușit pe aerodromul Tuzla. După decolare, a pierdut brusc înăține, s-a prăbușit și la impactul cu solul a luat foc. 12 persoane au murit. În aceeași luni, în 26, un elicopter israelian de transport tip CH-53, care participa la exercițiul comun aerian româno-israelian Blue Sky 2010, s-a prăbușit în localitatea Fundata, din județul Brașov. Aparatul s-a izbit frontal de un perete stâncos. La bordul aparatului de zbor se aflau șase militari israelieni și unul român. Ministerul Apărării a anunțat că nu există supraviețuitori.
Tragedia din Apuseni. Pilotul Adrian Iovan și medicul rezident Aura Ion și-au pierdut viața
Anul 2014 a început cu un tragedie aviatică. În 20 ianuarie, un avion ușor, de mici dimensiuni, care transporta o echipă medicală între Abrud și Câmpeni, s-a prăbușit, în zona Pasului Ursoaia din Cluj. Două persoane și-au pierdut viața, pilotul Adrian Iovan și medicul rezident Aura Ion. Avionul pilotat de Adrian Iovan se îndrepta spre Oradea, pentru prelevarea ficatului de la un donator. La 16:30, a fost primit un apel pe numărul de urgență 112 prin care o persoană anunța că avionul s-a prăbușit și că sunt șapte persoane la bord. Salvatorii lor s-au împotmolit în ceață și în necunoașterea zonei. Primul care a ajuns la locul prăbușirii avionului a fost un pădurar. Săteanul a spus că era aproximativ ora 21:00-21:30 când a găsit avionul și pe cei șapte pasageri. La început, toți trăiau. Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat între fiarele contorsionate ale avionului. Medicii sosiți la fața locului i-au declarat decesul. În același accident și-a pierdut viața și medicul rezident Aurelia Ion.
Medicul Radu Zamfir, coordonatorul echipei de prelevare, a fost cel care a păstrat legătura cu salvatorii și care le-a acordat primul ajutor victimelor. Acesta a declarat ulterior într-o conferință de presă că toți cei care au fost salvați îi datorează viața pilotului Adrian Iovan. El a mai precizat că primul care a ajuns la fața locului a fost un pădurar, deși le-a trimis salvatorilor de pe telefonul mobil coordonatele locului în care se aflau. Profesorul Irinel Popescu, șeful Clinicii de Chirurgie și Transplant Hepatic de la Spitalul Fundeni, spunea că persoanele implicate în accidentul aviatic ar fi avut șanse mai mari de supraviețuire dacă se ajungea mai devreme la locul prăbușirii.
Procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia au deschis un dosar pentru accidentul aviatic din Munții Apuseni. O zi mai târziu, premierul Victor Ponta declara că intervenția pentru salvarea victimelor acestui accident "a fost un eșec" și că în cadrul a trei instituții importante, MAI, Romatsa și STS, "lucrurile au funcționat inacceptabil de încet". Șeful Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU), colonelul Ion Burlui, a declarat că nu își impută nicio vină în cazul accidentului aviatic din Cluj, dar că îl "doare sufletul" că incidentul s-a soldat cu victime. Ulterior, și-a dat demisia. La două zile după accident, șeful Salvamont Cluj, Gheorghe Frățilă, a arătat că membrii unității sale puteau să se implice mai mult în găsirea avionului prăbușit în Apuseni, deși au fost alarmați ultimii în legătură cu acest accident.
În 13 februarie, procurorii Parchetului Militar au dispus începerea urmăririi penale cu privire la comiterea infracțiunilor de ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă și neglijență în serviciu. Șase zile mai târziu, anchetatorii au extins urmărirea penală pentru neluarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă și nerespectarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă. În luna mai, procurorii au dispus refacerea expertizei medico-legale în cazul Aureliei Ion. În 21 noiembrie, procurorii de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1 București au dispus începerea urmăririi penale cu privire la săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu. Câteva săptămâni mai târziu, fostul ministru de Interne Radu Stroe a fost audiat la Parchetul General. A declarat că MAI și-a făcut datoria "integral" și că "nu se putea face nimic altfel" în situația respectivă.
Nouă militari morți în al doilea accident aviatic
În 21 noiembrie, a avut loc al doilea accident aviatic. Opt militari au murit și alți doi au fost răniți în urma prăbușirii elicopterului militar IAR-330 PUMA, în localitatea sibiană Mălâncrav. Elicopterul, de la Baza 71 Aeriană de la Câmpia Turzii, se afla în misiune. Urma să participe la un exercițiu în Poligonul Cincu.
Cei doi militari răniți, căpitan-comandorul Corneliu-Gabriel Titiana, de 47 ani, și maistrul militar cls. I Valentin Bora, de 41 ani, au fost duși, la un spital din București, cu o aeronavă militară.
Patru zile mai târziu, procurorii militari au dispus în acest caz începerea urmăririi penale sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de neluare a măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă, nerespectarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă și ucidere din culpă.
În 8 decembrie, căpitan comandor Corneliu Gabriel Titiana, pilotul militar rănit în accidentul aviatic de la Sibiu, a decedat la Spitalul Clinic de Chirurgie Plastică, Reparatorie și Arsuri din București, astfel că numărulvictimelor a ajuns la nouă. Pilotul fusese supus unei intervenții chirurgicale care a decurs bine, dar prognosticul se menținea rezervat.
Accidentul aviatic care a închis lista morții din 2015
În 15 decembrie, cu zece zile înainte de Crăciun, un elicopter SMURD s-a prăbușit în Lacul Siutghiol. Toți cei patru membri de la bord au murit.
Apelul la 112 a fost făcut la ora 16:05. Într-un sfert de oră de la apel a sosit la fața locului primul echipaj de salvare de la ISU cu o barcă pneumatică, având însă o întârziere cauzată de defectarea motorului ambarcațiunii. Angajații ISU au fost nevoiți să vâslească până la locul accidentului.
Prima persoană recuperată din apele lacului a fost medicul Laura Vizitiu. A fost găsită în stop cardio-respirator, a răspuns manevrelor de resuscitare și a fost internată la secția Terapie Intensivă a Spitalului Județean de Urgență Constanța cu un prognostic rezervat. Ulterior, a decedat.
Co-pilotul elicopterului SMURD care s-a prăbușit în lacul Siutghiol, Ginel Claudiu Crăcănel, a fost găsit de salvatori la o adâncime de aproximativ 6 metri, legat de scaun. A fost supus manevrelor de resuscitare, însă fără succes. Cea de-a treia persoană găsită de salvatori a fost pilotul elicopterului, Petre Corneliu Cătuneanu, ultimul membru al echipajului, asistenta medicală Gabriela Harton fiind găsită a doua zi dimineață, în jurul orei 5:00. Și în cazul acestor două persoane a fost declarat decesul.
Potrivit oficialului MAI, aeronava nu îndeplinea condițiile tehnice pentru a opera pe mare. Nu era dotată cu pilot automat și baliză pentru semnalizare în caz de accident aviatic pe mare.
La data de 16 decembrie, Parchetul Militar București a anunțat că deschis un dosar penal pentru cercetarea condițiilor în care s-a prăbușit elicopterul SMURD, dispunând începerea urmăririi penale cu privire la infracțiunile de neluarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă și nerespectarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă. Procurorii au dispus extinderea urmăririi penale sub aspectul săvârșirii infracțiunii de ucidere din culpă, având în vedere faptul că toate cele patru persoane aflate la bordul elicopterului au decedat.
Concluzia anului 2014 este una singură și tristă: salvatorii nu pot fi salvați.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News