Activişti de mediu patrulează pe străzile din Paris pentru a stinge luminile magazinelor: Aici nu este Versailles!

Activişti de mediu patrulează pe străzile din Paris pentru a stinge luminile magazinelor: Aici nu este Versailles! - Foto Pexels
Activişti de mediu patrulează pe străzile din Paris pentru a stinge luminile magazinelor: Aici nu este Versailles! - Foto Pexels

Firmele luminoase care rămân aprinse pe faţadele magazinelor golite de clienţi pe timpul nopţii la Paris nu sunt pe placul activiştilor de mediu ai organizaţiei Extinction Rebellion, care afirmă că 'aici nu este Versailles!' şi patrulează pe străzile din capitala Franţei pentru a denunţa aceste abateri de la sobrietatea energetică, mergând, în unele cazuri, până într-acolo încât opresc ei înşişi sistemele de iluminat, informează AFP. 

În acţiuni sunt implicaţi aproximativ 20 de activişti din organizaţia pentru climă Extinction Rebellion, care descind în două grupuri străzile din Paris. 'Evităm neapărat situaţia în care plecăm în fugă' în cazul unei întâlniri cu forţele de ordine, a declarat 'Joad', un activist experimentat, care a enumerat apoi riscurile juridice şi sfaturile de urmat în cazul unei eventuale arestări, conform instructajului cu liderul lor.

Echipa lui Joad se plimbă prin pitorescul cartier Le Marais, unde magazinele de îmbrăcăminte de lux şi de produse cosmetice rămân iluminate intens, în majoritatea lor, mult timp după închidere. Acţiunea, care se doreşte strict non-violentă, vizează magazinele cu lumini rămase aprinse pe durata nopţii după plecarea clienţilor, precum şi ecranele sau panourile publicitare luminoase.

Mai multe 'unelte' au fost distribuite activiştilor, în marea lor majoritate persoane tinere: afişe, rulouri adezive, lipici şi bastoane extensibile, care le permit să atingă un întrerupător pentru a opri anumite firme luminoase din exteriorul magazinelor. 'Dublu discurs' Un prim magazin de bijuterii, situat într-o clădire în stil gotic, a fost ales de activişti, iar vitrina lui a fost acoperită cu un afiş conţinând un mesaj redactat pe un ton didactic:

'În contextul în care milioane de oameni au probleme financiare cu încălzirea şi iluminatul în această iarnă şi când ne aşteptăm la întreruperi ale furnizării de electricitate, nu ni se pare rezonabil să lăsăm magazinele cu luminile aprinse doar în scopuri publicitare'.

Au urmat zeci de afişe similare, lipite cu bandă adezivă pe vitrinele unor magazine de ochelari de vedere, de pantofi, de parfumuri şi de saltele. Firma exterioară a unui celebru producător de jeanşi a fost stinsă brusc cu ajutorul unui baston - chiar dacă toate spoturile au rămas aprinse în interior.

 

'Este un gest simbolic, deoarece noi suntem conştienţi că acest consum energetic al panourilor luminoase nu reprezintă decât un mic procent din consumul energetic al ţării', a recunoscut un alt activist din Extincion Rebellion, supranumit 'Pikou' şi care militează pentru climă de doi ani.

'Li se cere oamenilor, pe de-o parte, să fie mai sobri din punct de vedere energetic, dar, pe de altă parte, nu li se interzice firmelor să combată supraconsumul'

 

El speră însă că mesajul va ajunge la public în pofida 'dublului discurs' al Guvernului francez: 'Li se cere oamenilor, pe de-o parte, să fie mai sobri din punct de vedere energetic, dar, pe de altă parte, nu li se interzice firmelor să combată supraconsumul'. Guvernul francez a abordat însă deja acest subiect: un decret generalizează stingerea luminilor magazinelor şi a reclamelor luminoase între orele locale 01:00 şi 06:00 începând de la data de 1 iunie 2023. Primăria din Paris a mers încă şi mai departe, cerând oprirea reclamelor luminoase pe străzile sale în timpul nopţii - de la 23:45 la 06:00 - începând de la 1 decembrie 2022.

'O ruşine' Activiştii de la Extinction Rebellion au continuat să patruleze pe străzile din Paris, strecurându-se printre numeroşii trecători care au profitat de vremea blândă din această toamnă pentru a face o plimbare de seară şi care, în unele cazuri, şi-au exprimat sprijinul faţă de această acţiune insolită. 'Sunt total de acord cu ei', a declarat Federica, o turistă din Milano, după ce iniţial a fost intrigată de acţiunea ecologiştilor, care tocmai opreau funcţionarea unui mare panou publicitar. Anna, o trecătoare, a declarat că susţine şi ea lupta împotriva 'cheltuielilor inutile', pe care le consideră 'o ruşine'.

Firma luminoasă a unui magazin de modă a fost oprită

 

Când firma luminoasă a unui magazin de modă a fost oprită la rândul ei, câteva aplauze au putut fi auzite în stradă. 'Bravo!', a strigat o femeie din rândul privitorilor. Un magazin care laudă calitatea ecologică a articolelor sale vestimentare prin intermediul unor sloganuri ('Pentru că nu există o planetă B') i-a nemulţumit pe activişti. Cauza: trei mari ecrane luminoase în vitrină, care a fost acoperită foarte repede cu afişe, lipite cu o substanţă adezivă.

'Ne aflăm într-o primă fază de sensibilizare şi de prevenire', a explicat Joad, care a primit în ziua următoare mesaje pozitive de la patronii unora dintre magazine, în care aceştia s-au declarat dispuşi să îşi stingă luminile mai devreme. 'Pentru persoanele care continuă să le aprindă şi care continuă această risipă inutilă, vom trece la faza 2, ceva mai îndrăzneaţă, începând din decembrie', a prevenit tânărul activist de mediu, scrie Agerpres.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel