Filmul „Filantropica”, în regia lui Nae Caranfil, a câștigat un premiu onorific la Gopo, anul acesta, la împlinirea a 20 de ani de la lansare. Cu ocazia discursului de acceptare al premiului, actrița Viorica Vodă a vorbit despre abuzurile la care a fost supusă de oameni din industria filmului pe care nu i-a numit, în mod direct.
Viorica Vodă, care în filmul „Filantropica” a jucat-o pe Diana Dobrovicescu, o fată superficială care se îndrăgostește de personajul principal al filmului, a vorbit la scenă deschisă despre abuzurile pe care le-a îndurat, în schimbul carierei.
„Nu eram pregătită pentru tot ce a însemnat expunere și consecințele expunerii. Am făcut psihoterapie ani de zile pentru hărțuirea sexuală din sistem, nu din afara lui.”
„Sunt foarte mulți directori de teatru, regizori, care se pare că m-au confundat cu personajul, atât de credibilă am fost.”
„Să nu credeți că vreau acum să mă reinventez inițiind campania #meetoo from Moldova, pentru că vin din Basarabia. Nu. Nu despre asta e vorba.”
„Spun asta pentru că simt acum, la 45 de ani, fiind mamă a doi copii și mai ales a unei fete care este aici în sală și are exact vârsta acestui film, 20 de ani, la fel de frumoasă, sensibilă, talentată, studentă la Arhitectură, ca pe viitor, când va fi la început și își va construi o carieră, să aibă curaj, să nu-i fie rușine.”
„Atunci când va fi într-o lume a bărbaților sau a femeilor care, din educație sau lipsa de educație, nu îndrăznesc să spună.”
„Noi nu am avut. Toată generația noastră am crescut cu rușine, cu pudoare.”, a spus aceasta în cadrul discursului de acceptare.
Nu este clar dacă actrița a făcut referire la Nae Caranfil sau alți regizori. În timpul momentului, s-a putut simți o tensiune pe scenă, iar într-un gest greu de catalogat, colega actriței, Mara Nicolescu, a luat cuvântul pentru a spune: “Îmi pare rău să aud povestea atât de tristă a Vioricăi, pe mine nu m-au confundat.”
După acest moment nu s-a mai făcut nicio referire la cele spuse de Viorica Vodă, până când Katia Pascariu a luat cuvântul.
“Cred că au fost niște lucruri memorabile în seara asta, nu ce zic eu, și cred că s-a trecut cam repede peste ceea ce a zis doamna Viorica Vodă.
Și aș vrea să ne gândim la lucrurile pe care le-a zis, aș vrea să mulțumesc că le-a zis, îmi pare rău că a durat 20 de ani să spună ce a spus. Și îmi pare foarte rău pentru reacțiile pe care le-am văzut, pe care le vedem în fiecare zi, dar în seara asta le-am văzut pe scenă, de la colegii din jurul ei și a fost oribil. Dar foarte multe dintre noi le vedem în fiecare zi.
Și îi mulțumesc încă o dată. Și felicitări!”, au fost cuvintele Katiei Pescariu.
Katia Pescariu, actrița principală din pelicula „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, prezentă și pe lista New York Times a celor mai buni actori ai anului 2021, a mai vorbit despre acest gen de abuzuri și într-un interviu oferit publicației Cultură la dubă.
“În primul rând, aș descrie anii de la UNATC ca fiind neuniversitari, neacademici. Nu am simțit că există vreo responsabilitate pe care profesorii și-o asumă față de noi. Am simțit că e haos total în organizare, în felul în care văd ei studenții și felul în care îi pregătesc.”
„Foarte multe lucruri sunt scuzate, pe motiv că „domne, așa e actoria, te expui, te vulnerabilizezi, lucrezi cu corpul, trebuie să reacționezi, să te provoace. Cele mai multe abuzuri sunt îndreptate către femei, dar nu toate.”
„Atunci nu știu dacă le percepeam ca abuzuri, le percepeam cu siguranță ca sexisme. Erau situații care mie mi se păreau nepotrivite. Pot să zic că anumite interacțiuni fizice nu erau la locul lor.”
„Felul în care ajungea să fie o relație profesor – student era complet nepotrivit, era unilateral din partea profesorilor, nu era un teren de negociere, de stabilire a unor reguli de lucru.”, a declarat atunci Katia Pescariu, pentru publicația citată.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu