EXCLUSIV  Adevărul despre lipsa produselor românești din supermarketuri. Scandal european

În ultima perioadă a apărut o discuție importantă, care vizează și România, despre alimentație: este sau nu estul Europei "groapa de gunoi" a mărfurilor?

Cehia, Slovacia sau Ungaria sunt țările care le-au atras atenția comisarilor europeni că produsele alimentare care se găsesc în țările din estul Europei, inclusiv România, au o calitate inferioară față de aceleași produse din Germania, de pildă. Dar totuși, de ce nu există produse românești pe rafturile supermarketurilor? Profesorul Mircea Coșea a dat răspunsul în exclusivitate pentru DC News.

DC News: Ne plângem că nu găsim pe rafturile supermarketurilor produse românești. Care este, de fapt, cauza lipsei acestora?

Mircea Coșea: Din discuțiile pe care le-am avut cu reprezentanții producătorilor, producția este de bună calitate, dar pătrunde foarte greu în supermarketuri. Sunt restricții din punct de vedere al contractelor, al termenelor de plată și producătorii românii nu au posibilitatea să intre la raft. Legea cu 51% produse românești în magazine este și ea în pericol de a avea un infringement. Acum se modifică o serie de paragrafe în principal cu privire la așa numitul lanț scurt. Sunt încă probleme de rezolvat, dar explicația de bază este că supermarketurile au interesul să pună în vânzare marfă de import care este mai ieftină, în general din cauza comerțului intracomunitar și din cauza diferenței de calitate care există între cea vândută în străinătate și la noi. Există un blocaj pe care supermarketurile îl pun producătorilor români, iar acești producători, care încep să se organizeze, care încep să aibă producție suficientă, nu au niciun sprijin din partea statului român care ar trebui să le asigure facilități nu din punct de vedere fiscal, ci din punct de vedere al organizării vânzării, adică să existe posibilitatea ca ei să-și poată vinde mărfurile în piețe organizate, piețe itinerare sau în alte tipuri de comerț care să fie în paralel cu cel al supermarketurilor, fără să fie un concurent declarat lăsând publicul să aleagă în funcție de calitate și preț.

DC News: Este foarte greu ca supermarketurile să facă contracte practic cu fiecare producător român.

Mircea Coșea: Da, este foarte greu de făcut acest lucru. Este foarte greu și producătorul să respecte termenele care țin de o anumită cantitate la anumite perioade pentru că supermarketul are o vânzare care este legată de o cantitate stabilă în orice anotimp și în orice situație, dar lucrurile s-ar putea rezolva dacă ar exista o mai mare "bunăvoință" din partea supermarketurilor de a sprijini și producția internă. Este o piață concurențională, nu este o piață amicală, este concurență și aceasta face, din dorința de a avea profit, să îți impui prețul și calitatea pe care o ai în fața altui producător. Supermarketurile au avantaje de preț, au avantaje de cantități livrate la timp, iar românii - dacă vor să intre pe piață - trebuie să respecte și ei aceste reguli, dar repet: ar trebui să existe și un anumit sprijin din partea statului. Producătorii au niște propuneri care țin de anumite lucruri realizabile, altele mai puțin realizabile. Spre exemplu, ei propun să mute supermarketurile în afara orașelor. Nu este posibil așa ceva. Sau propun să nu se mai vândă de vineri seară până luni. Nici așa ceva nu este posibil pentru că piața este liberă și nu poți să impui reguli de vânzare. Aici este o luptă de calitate și de preț. Mai trebuie și o educație a cumpărătorului român care să aleagă ce este mai bun, nu în funcție de culoarea ambalajului, ci în funcție de etichetare. Aceasta este prost făcută, iar lucrul cel mai important, după părerea mea, este puterea de cumpărare. Nu poți să le ceri românilor să cumpere doar lucruri de bună calitate când puterea de cumpărare este mică și marea majoritate a românilor cumpără ce este mai ieftin pentru că nu au altă posibilitate. Este o situație mai complexă pe care nu o putem rezolva doar printr-o discuție televizată. Ar trebui să existe din partea noului guvern un pachet de legi și o acțiune specială de promovare a produselor românești, respectând legile comunitare.

DC news: Nu ar trebui să avem un sistem de colectare?

Mircea Coșea: Acest lucru este altceva. Dacă am avea o infrastructură agricolă în sensul colectării, sortării, ambalării și prelucării... Dar aceasta este o altă problemă. Problema României este că se află încă într-o etapă de țară slab dezvoltată, adică exportăm materie primă, grâu, porumb și importăm produse prelucrate din materiile prime pe care le exportăm. Este o chestiune care ține și de structura industriei românești care trebuie să evolueze de la colectarea produselor la prelucrarea lor măcar într-o formă intermediară, dacă nu superioară.

DC News: Suntem o piață mică cu putere e cumpărare scăzută?

Mircea Coșea: Da, dar aici este un lucru important de spus. Suntem o piață mică, cu putere de cumpărare scăzută, dar extrem de importantă pentru marii producători din Occident. Pentru că este un debușeu pentru mărfurile de calitate mai slabă care se pot vinde cu prețuri mai mici.

[citeste si]

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel