Crăciunul se apropie cu pași repezi, iar Moș Crăciun se pregătește să pornească la drum pentru a împărți din sania sa trasă de reni cadouri pentru copiii din întreaga lume. Și cum mulți părinți se întreabă la ce vârstă trebuie să i se spună copilului cine e cu adevărat Moșul cu cadourile, profesorul doctor Ion-Ovidiu Pânișoară, Director, Departamentul de Formare a Profesorilor, la Universitatea din București, prezintă opiniile unor experți în Educație.
Peste câteva zile o să fie Crăciunul. Copiii așteaptă cadourile sub brad. La școală a fost deja o serbare în care – a venit Moșul cu cadourile. La serviciul părinților a fost altă serbare și alt „Moș”. Prin oraș, în supermarket-uri, la televizor – alți „moși”. Și atunci o întrebare firească: dacă și când să-i spunem copilului că toate aceste cadouri nu vin de la un bătrânel care intră prin hornul casei cu un sac mare în spinare.
Ei bine, în literatura de specialitate opțiunile sunt împărțite între experți. Piazza remarcă „sunt opinii pro și contra pentru fiecare dintre opțiuni (să i se spună sau nu copilului că nu există Moș Crăciun – n.n.) și nu sunt dovezi conform cărora copiilor le-ar dăuna vreuna din situații”
Citește și: Pânișoară: Lista la care merită să reflecteze fiecare profesor
Argumentele ambelor „tabere” sunt – de asemenea – clare:
- Cei care doresc ca micuții lor să creadă cât mai mult în Moș Crăciun își proiectează o experiență proprie pe care o retrăiesc prin copii. De asemenea, copiii sunt mai ascultători (dacă nu sunt Moșul nu le mai aduce cadouri) și învață să fie mai buni, mai generoși (și se dezvoltă și creativitatea);
- Cei care se gândesc să le spună copiilor că nu există Moș Crăciun au în minte un argument imporant: copiii se vor supăra când o să afle că au fost mințiți și relația părinte-copil o să aibă de suferit. LoBue afirmă: „chiar dacă este fundamentată pe bune intenții o minciună este tot o minciună – una care o să fie devoalată – în mod inevitabil – pe parcursul dezvoltării copilului”. Mai mult decât atât, unii autori merg chiar mai departe și afirmă că „încurajarea copiilor să creadă în Moș Crăciun este ultimul lucru care ar sprijini gândirea critică la copii” (Johnson).
Citește și: Tipul de profesor dorit la clasă de un expert în psihopedagogie
Bun, există oprinii pro și contra. Ce este însă de făcut? Există o vârstă anume pentru aflarea adevărului? Ei bine, la fel ca mai devreme și aici opiniile sunt împărțite.
Citește continuarea pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News