Adrian Năstase subliniază că, în 2014, Ludovic Orban n-ar fi fost de acord cu ce face astăzi Klaus Iohannis, dovadă fiind o inițiativă a sa din Parlament.
”Articolul 103 din Constituție, referitor la desemnarea candidatului de premier, a fost scris în ideea că scorul electoral trebuie să fie determinant în decizia președintelui. Nu a fost așa, iar desemnările făcute de Băsescu, precum și cea recentă, făcută de Iohannis, evidențiază un grad mare de arbitrariu. De aceea, în proiectul legii de revizuire a Constituției, din 2014, inițiatorii au dorit să facă unele clarificări care să ducă la evitarea unor experimente de genul Liviu Negoiță sau Lucian Croitoru.” scrie Adrian Năstase, pe blogul său.
”Proiectul de lege, foarte amplu, a fost trimis pentru controlul de constituționalitate la CCR. El era semnat de 108 senatori ( între ei, 56 PSD și 44 PNL) și 236 deputați ( între care 105 PSD și 98 PNL). Sunt semnificative câteva nume dintre deputații PNL – LUDOVIC ORBAN, Alina Gorghiu, Dan Motreanu, Virgil Guran, Vlad Nistor. Făceau parte dintre cei care asistaseră la abuzurile lui Băsescu în chestiunea desemnării acelor candidați.” mai notează fostul premier.
Adrian Năstase explică: ”În esență, propunerea de modificare a art. 103 viza modificarea alin. 1 și 3 din textul existent și adăugarea a trei aliniate noi. Ideea de baza era aceea de a obliga președintele să acorde prioritate în desemnarea candidatului de premier reprezentantului partidului sau alianței care au obținut cele mai multe mandate parlamentare. Dacă în felul acesta nu se putea forma guvernul, mandatul se acorda următorului partid cu cei mai mulți parlamentari. Curtea Constituțională, în Decizia 80/2014, la punctele 314-326, a analizat această propunere și a considerat că se pune prea mare accent pe rezultatele electorale obținute și doar în subsidiar pe capacitatea de asigurare a majorității absolute a mandatelor parlamentare, cele două criterii trebuind să fie avute în vedere în mod concurent. La punctul 319, Curtea preciza: „De aceea, Președintele României, neputând avea rol de decident în această procedură (!!) , ci de arbitru și mediator între forțele politice, are doar competență de a desemna drept candidat... pe reprezentantul propus de alianța politică sau partidul politic care poate asigura susținerea parlamentară necesară obținerii votului de încredere al Parlamentului". La punctul 324, Curtea subliniază că trebuie luate în calcul și eventuale alianțe post-electorale. Iar la pct. 325, CCR consideră că „a reglementa, chiar la nivel constituțional, dreptul unei minorități parlamentare de a propune desemnarea, în mod invariabil, a candidatului de prim-ministru înseamnă a accepta că se poate învesti un Guvern fără legitimare electorală." Evident, soluția propusă de PSD și PNL de modificare a articolului 103 nu era redactată corespunzător. Dar ideea era de a cenzura arbitrariul deciziilor unui Președinte care abuzează de competențele sale de mediator între partide pentru a favoriza o anumită zona politică. Din păcate, iată că situația de la care s-a plecat în tentativa de revizuire se repetă. Desemnarea de către Iohannis tot a lui Ludovic Orban drept candidat de premier, dar nu pentru a forma guvernul, ci pentru a-l dărâma, are un caracter aberant. În 2014, și Orban ar fi fost împotrivă!”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News