În ciuda scandalurilor cu privire la Uber, previziunile privind afacerile colaborative arată că acestea se vor înmulți în 2018.
Analizele de specialitate arată că vor apărea noi afaceri, de la servicii de car sharing până la cele de cazare, inclusiv inițiative românești.
Accesul rapid, organizarea eficientă şi convenabilă, precum şi utilizarea resurselor existente constituie principalele avantaje ale afacerilor din economia participativă în comparaţie cu serviciile tradiţionale. Pe de altă parte, cel mai mare dezavantaj al acestor afaceri, în România, este lipsa de încredere a populaţiei în tranzacţiile pe internet.
Ieftine sau gratuite
Conform analizei realizate de Perceptum, pe lângă organizarea mai convenabilă a acestor servicii, consumatorii apreciază şi faptul că platformele sau afacerile colaborative sunt fie mai ieftine, fie gratuite.
”Un alt avantaj este posibilitatea de a face schimb de produse sau servicii, în locul achitării unei sume de bani. De asemenea, faptul că aceste platforme oferă servicii noi sau diferite de ceea ce există pe piaţă este un beneficiu important. În România, unde traficul sufocă deja marile oraşe, iar calitatea unor servicii precum cele de transport lasă mult de dorit, afacerile de tip car sharing, de pildă, pot îmbunătăţi semnificativ mobilitatea urbană”, consideră realizatorii analizei.
[citeste si]
”Problemele întâmpinate recent de Uber şi Taxify în Bucureşti determină, în final, maturizarea pieţei şi dezvoltarea ofertei. Pe de altă parte, autorităţile şi reglementatorii trebuie să înţeleagă că o competiţie transparentă şi corectă aduce beneficii comunităţii şi dezvoltă spiritul antreprenorial. Unul dintre atuurile platformelor colaborative este că furnizorul serviciului poate fi şi beneficiar. De asemenea, utilizarea unor resurse existente, dar nefolosite, deblochează active preţioase pentru cei care vor să-şi optimizeze finanţele personale”, arată realizatorii studiului.
4 din 100 de români folosesc Uber sau alte platforme asemătoare
Potrivit unui Eurobarometru realizat la comanda Comisiei Europene, 52% din români nu aveau cunoştinţă, în 2016, de platformele colaborative, faţă de o medie europeană de 46%. De asemenea, 26% auziseră de acest tip de servicii, însă nu le-au utilizat niciodată. Doar patru din 100 de români folosesc regulat o astfel de platformă, la acelaşi nivel cu media europeană. Platformele colaborative sunt aplicaţii bazate pe internet, care facilitează tranzacţiile între persoanele care oferă şi utilizează un anumit serviciu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu