Asociația Furnizorilor de Energie din România – AFEER consideră că ajutorarea consumatorilor, în special a celor casnici pe timpul anotimpului rece este utilă și, mai ales, necesară, dar trebuie făcută în mod cât mai simplu și clar fără a afecta industria energetică, se arată într-un comunicat remis DC News.
”Furnizorii de energie electrică și gaze naturale, companii membre ale AFEER, sunt pregătiți și vor acționa pentru aplicarea legislației, respectiv a tuturor măsurilor de plafonare și compensare a facturilor. Din păcate, OUG 3/2022, care vine cu măsuri suplimentare de sprijinire a consumatorilor, introduce și dispoziții care vor avea un efect dezastruos pentru furnizori”, declară domnul Laurențiu Urluescu, președinte AFEER.
Potrivit estimărilor asociației, impactul financiar al schemei de sprijin depășește cu mult 3 miliarde de lei, sumă comunicată de către autorități ca fiind alocată pentru această schemă. De aceea, facem apel la autorități să deconteze corect și la timp, în conformitate cu prevederile legale, evitând riscul ca furnizorii să nu mai poată să susțină financiar sprijinul asumat de stat pentru consumatori și astfel să apară întârzieri la plată pe tot lanțul energetic.
AFEER a avertizat, încă de la mijlocul anului trecut, conform cotațiilor principalelor burse europene, că prețurile la energie electrică și gaze naturale au o traiectorie ascendentă, alimentată de creșterea cererii, scăderea ofertei, majorarea fără precedent a prețurilor certificatelor de carbon; la acestea s-au adăugat, în ultimul timp, diversele dispute geopolitice etc. Reiterăm că furnizorii de energie NU sunt cauza pentru creșterile din piață ale prețurilor la energie! Furnizorii fiind la fel de afectați de aceste creșteri de prețuri precum consumatorii finali. Noua OUG 3/2022 aduce o presiune în plus pe furnizori, care devin, astfel, cel mai afectat segment din lanțul energetic.
Legislația inițială (OUG 118/2021, OUG 130/2021, Legea 259/2021, normele de aplicare ale legislației primare) conținea prevederi care, chiar dacă unele neclare, iar altele tardive, trebuiau aplicate. Furnizorii, care sunt integratorul pieței de energie și interfața acesteia cu consumatorii, s-au străduit să aplice corect legislația.
“Suntem conștienți că, în anumite cazuri, unii furnizori au aplicat deficitar dispozițiile legislative, chiar dacă au anticipat și au anunțat public că vor exista întârzieri în emiterea facturilor sau aplicarea schemei de plafonare/compensare, cauzate, de altfel, de întârzierile și neclaritățile din legislație. În aceeași măsură, suntem conștienți că toți membrii AFEER au depus eforturi uriașe pentru a aplica schema de sprijin. De aceea, susținem și insistăm că fiecare caz de încălcare voită sau involuntară a legislației trebuie tratat punctual, fără a acuza și fără a penaliza un întreg domeniu de activitate!”, se mai arată în comunicat.
Conform sursei citate, “eforturile financiare ale furnizorilor de a-si indeplini obligatiile, respectiv de a plăti mai departe, pe întregul lanț energetic, facturile întregi – cu compensare și plafonare - către producători, transportatori, distribuitori și bugetul statului sunt uriașe. Potrivit legislației, de la buget ar fi trebuit să le fie rambursate contravaloarea plafonărilor și compensărilor, dar deși furnizorii si-au achitat obligatiile aferente lunii noiembrie, unii chiar și pentru luna decembrie, nici până astăzi, niciunul nu a primit compensațiile de la buget”.
“Prețul final facturat al energiei electrice stabilit de Ordonanță are o valoare mai mică decât cea necesară pentru acoperirea tuturor componentelor prețului final. Toate celelalte componente ale prețului final sunt stabilite fie de către ANRE (tarifele de transport, distribuție, certificate verzi, bonus de cogenerare), fie prin legi organice (TVA și accize, prin Codul Fiscal). Valoarea prețului final, impus prin OUG 3/2022, nu acoperă nici măcar taxele și tarifele reglementate stabilite pentru 6 dintre cele 8 zone de distribuție din țară; nemaivorbind de costurile de furnizare si de acoperire a dezechilibrelor față de prognoza de consum”, informează AFEER.
“Astfel, conform prevederilor OUG 3/2022, furnizorii sunt obligați să suporte o parte din tarifele reglementate. Ceea ce nu este corect! Chiar de la întocmirea facturilor, furnizorii vor avea pierderi. Iar acumularea pierderilor, la care se adaugă lipsa lichidităților determinată de faptul că autoritățile nu au rambursat sumele pentru compensare și plafonare, vor conduce furnizorii spre insolvențe și falimente! Deja peste 50% dintre furnizorii de gaze naturale au renunțat la această activitate. Există riscul ca și majoritatea furnizorilor de energie electrică să renunțe, voit sau obligați, pentru că nu vor putea susține această activitate generatoare de pierderi!, mai explică comunicatul de presă citat.
În contextul creșterilor explozive ale prețurilor la energie electrică și gaze naturale, AFEER consideră necesare (așa după cum a mentionat de la început) măsuri pentru sprijinirea consumatorilor.
AFEER solicită ca legislația să fie completă, simplă, clară și în folosul întregului sector energetic, de la producător la consumator, astfel încât populația și companiile din România să poată trece cât mai bine prin această perioadă de criză.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu