Competitivitatea în spațiu este dominată de creșterea rapidă a companiei SpaceX din SUA, companie deținută de Elon Musk.
Europa este avertizată să nu "piardă trenul" în ceea ce privește economia spațială emergentă, pe măsură ce peste 20 de țări se adună în Spania, cu așteptarea de a se concentra pe finanțarea rachetei Ariane 6 întârziate, precum și pe schimbările climatice și un posibil nou rol în explorare.
Agenția Spațială Europeană (ESA) cu 22 de țări ține discuții ministeriale la Sevilla luni, urmate de o ședință comună cu Uniunea Europeană privind competitivitatea în spațiu marți, dominată de creșterea rapidă a rivalului SpaceX cu sediul în SUA al lui Elon Musk.
Summitul spațial de două zile vine în contextul în care Europa se confruntă cu o lacună în ceea ce privește accesul autonom la spațiu după întârzierile în dezvoltarea noii rachete Ariane 6, combinate cu oprirea rachetei mai mici Vega-C și întreruperea accesului la racheta Soyuz a Rusiei din cauza războiului din Ucraina.
Miniștrii vor încerca să rezolve tensiunile dintre țările de frunte în domeniul spațiului, cum ar fi Franța, Germania și Italia, privind politica de lansatoare, inclusiv finanțarea pe termen mediu pentru Ariane 6, care acum este programată să efectueze primul său test de lansare în 2024, cu patru ani întârziere față de planul inițial.
Franța, unde se află sediul producătorului ArianeGroup, dorește fonduri suplimentare pentru a absorbi costurile suplimentare, au declarat surse din industrie. Ziarul de afaceri francez La Tribune a estimat săptămâna trecută deficitul la 350 de milioane de euro.
Germania, adesea considerată reticentă în a plăti pentru industria franceză, dorește să stimuleze propria sa sector lansări independent, în timp ce Italia dorește să protejeze proiectul său Vega-C și să facă progrese în programele de explorare.
Sursele au declarat săptămâna trecută că s-au înregistrat progrese în deblocarea impasului dintre țările de frunte în domeniul lansărilor din Europa, dar miniștrii se confruntă încă cu discuții sensibile privind bugetul.
Înainte de întâlnirea de la Sevilla, directorul general al ESA, Josef Aschbacher, a refuzat să comenteze discuțiile, dar a îndemnat Europa să nu repete greșelile trecutului în sectorul tehnologic.
"Economia spațială crește... Lipsa implicării la aceasta ar fi, în opinia mea, strategic foarte dificil de justificat", a declarat Aschbacher pentru asociația media franceză AJPAE.
Cu două decenii în urmă, Europa nu se afla departe de Statele Unite sau Japonia în ceea ce privește brevetele și capacitatea intelectuală.
"Astăzi, cele mai mari companii de tehnologie informatică nu se află în Europa. Unele sunt în SUA, altele în China. Am ratat trenul. Tehnologia cuantică este un alt exemplu similar la care acum încercăm să recuperăm", a spus Josef Aschbacher.
Europa a obținut un rol de frunte în observația climatică, navigație și știința spațiului, dar nu a vizat un rol principal în explorarea umană, optând în schimb pentru un rol secundar în proiecte conduse de agenția spațială NASA din SUA sau, până recent, Rusia.
Se așteaptă ca miniștrii să discute o propunere a ESA de a invita finanțarea privată pentru un posibil nou avion spațial conceput pentru a transporta încărcături la și de la stațiile spațiale ale viitorului. Proiectul ar putea fi adaptat ulterior pentru a include zborurile umane.
Propunerea amintește de avionul spațial Hermes, care nu a ieșit de pe hârtie. Răspunsul Europei la naveta spațială a SUA a fost conceput pentru a transporta trei astronauți, dar a fost abandonat în 1992, conform Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu