Care sunt persoanele ce pot solicita ajutorul de deces al asiguratului sau al pensionarului. Ce acte sunt necesare pentru acordarea ajutorului de deces.
Familiile pensionarilor sau ale asiguraților pot beneficia de un ajutor de deces în cazul decesului asiguratului, pensionarului, persoanei care se află în concediu pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv până la 7 ani în cazul copilului cu handicap, dacă anterior suspendării raportului de muncă sau de serviciu pentru acordarea acestui concediu, persoana era asigurată obligatoriu; unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului; unui membru de familie al persoanei aflate în concediu pentru creșterea copilului.
Astfel, potrivit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), beneficiarii acestui ajutor de deces, care se stabilește anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat, în cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul se acordă, după caz, soțului supraviețuitor, copilului, părintelui, tutorelui, curatorului sau oricărei persoane care dovedește, cu acte, că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menționate anterior.
În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, ajutorul se acordă oricărui membru de familie (soț/soție, copii proprii sau adoptați, copii aflați în plasament familial sau încredințați spre creștere, părinții și bunicii oricăruia dintre soți).
Cuantumul ajutorului de deces se stabilește anual prin Legea bugetului asigurărilor de stat, iar de la 1 ianuarie 2024 valoarea acestuia este de 7.567 lei (în cazul decesului asiguratului sau al pensionarului), respectiv de 3.784 lei (în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului).
Cererea de solicitare a ajutorului de deces se face la casa teritorială de pensii, iar actele necesare pentru acordarea ajutorului de deces, după caz sunt:
- cererea de acordare a ajutorului de deces
- certificatul de deces (original și copie)
- act de identitate al solicitantului (original și copie)
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original și copie)
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original și copie)
act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt și data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original)
- adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original)
- adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz
- dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declarație pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, după caz.
Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare de către casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului, respectiv al unui membru de familie al acestuia, instituția care gestionează bugetul asigurărilor de șomaj, în cazul decesului șomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.
Citește și: Transferul dosarului de pensie în cazul schimbării domiciliului în alt județ. Care sunt pașii
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu