Primele două TBM-uri lansate de Aktor pentru a fora cele două tuneluri feroviare gemene care leagă Racoș de Apața sunt deja intrate adânc în munte, iar galeria foto stă mărturie pentru progresele înregistrate.
Aceste două tuneluri prin munte, care vor avea fiecare lungimea de câte 6,9 km, fac parte din viitoarea linie de cale ferată Brașov-Simeria, din Coridorul Rin-Dunăre, secțiunea Brașov - Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul format din AKTOR SA - Alstom Transport SA - Arcada Company.
TBM Eleni a început forarea la 5 martie 2024 și se află acum la peste 530 de metri adâncime în munte. TBM Varvara a început forarea la 29 mai 2024 și a ajuns la 350 de metri adâncime.
Sute de inele prefabricate din beton sunt instalate non-stop pentru a forma tunelurile impresionante care au un diametru interior de 8,4 metri și un diametru exterior de 9,4 metri. O linie de cale ferată va trece prin fiecare dintre aceste tuneluri, scurtând actualul traseu în zig-zag al trenului de la Brașov la Sighișoara, care urmează albia Oltului.
Eleni și Varvara sapă perechea sudică de tuneluri, în timp ce o a doua pereche de tuneluri, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoș și Homorod. TBM-urile 3 și 4, Alexandra și Konstantina, sunt asamblate acolo și în curs de testare și vor începe să foreze în curând.
AKTOR Construction este membră a grupului Intrakat, un lider industrial în sectoarele construcțiilor, infrastructurii, concesiunilor/parteneriatelor public-privat (PPP), surselor regenerabile de energie (SER), stocării energiei, dezvoltării imobiliare, proiectelor de mediu și tehnologiilor digitale din Grecia, cu o prezență semnificativă în Europa de Sud-Est, listată la Bursa de Valori din Atena din 2001.
Informații tehnice:
Ce este un TBM, ce este EPB (Earth Pressure Balance) și cum funcționează?
TBM-urile (Tunnel Boring Machines) sunt mașini de forat mecanizate cu cilindri goi din oțel, numiți scuturi. TBM-urile mari sunt cele cu diametrul mare de 8 -16 m lungime, împinse înainte în subteran de cricuri hidraulice (berbeci de împingere), în timp ce un disc rotativ, numit cap tăietor, echipat cu discuri/lame de tăiere in partea din față a scutului excavează solul moale sau/și roca dură. În fața capului tăietor se adaugă spumă pentru protecție împotriva uzurii și pentru a crea un material omogen păstos.
Materialele excavate sunt colectate temporar în spatele capului de tăiere într-o cameră cilindrică, unde sunt amestecate cu apă și aditivi chimici, creând un echilibru al presiunii pământului (EPB) pentru a susține, dacă este necesar, fața de sub excavare, prevenind prăbușirea acesteia. Acest proces este o tehnologie inovatoare de tunelare mecanizată, deoarece oferă siguranță maximă simultan cu forarea.
Materialul excavat poate fi îndepărtat din cameră utilizând un transportor pe baza principiului ”șurubul lui Arhimede” și apoi în afara tunelului cu ajutorul sistemului de benzi transportoare.
În partea din spate a scutului și sub protecția acestuia, segmentele curbe din beton prefabricat sunt asamblate în inele circulare și plasate în poziția dorită folosind un dispozitiv special. Inelul de prefabricate devine căptușeala finală a tunelului forat, odată ce o anumită deschidere a tunelului a fost excavată (1,5 metri). Pe măsură ce Scutul avansează, inelul circular rămâne pe poziție, susținând terenul excavat după ce a fost umplut cu ciment.
Există un tren de vagoane de susținere remorcate de scut, prin tunelul căptușit, numite ganturi, care transportă toate echipamentele mecanice, electrice și utilitățile necesare funcționării TBM. Lungimea totală a TBM-ului, inclusiv a ganturilor, poate ajunge în unele cazuri la 130 - 150 m.
Acest principiu al așa-numitului tunel mecanizat oferă astăzi o siguranță mai mare și o construcție mai rapidă a tunelurilor complete decât metoda tradițională de tunelare NATM. Tehnologia TBM-EPB este legată de o tehnologie extrem de sofisticată, care variază de la controlul a peste 150 de funcții de operare simultan de la sisteme în timp real de la distanță până la un sistem de navigație de înaltă tehnologie al scutului de avansare, care îl controlează cu toleranțe de 5 - 10 cm față de axa teoretică a tunelului pe toată lungimea tunelului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News