UDMR a depus la Senat un proiect de lege care ar permite ca alegerile locale să fie organizate simultan cu cele prezidențiale, în 29 septembrie, președintele ales urmând a se ”antrena” în afara terenului, trei luni de zile, până să-și preia postul. Antena 3 CNN anunța în prima zi a anului super-electoral 2024, pe surse, că PSD și PNL ar fi de acord cu această propunere. Să vedem ce ar însemna acest scenariu pentru fiecare dintre actorii politici.
Publicitate
UDMR justifică proiectul de comasare atât din punct de vedere al costurilor, cât și din punct de vedere al prezenței la vot, având în vedere că în 2024 românii ar fi chemați la urne de cinci ori.
Într-adevăr, prezența la vot este importantă pentru Uniune, a cărei rezultat depinde de mobilizarea electoratului propriu. La al cincilea rând de alegeri, cele parlamentare, care ar putea avea loc cel mai devreme la 1 decembrie, entuziasmul scade, la fel numărul mandatelor obținute de UDMR. Ipoteza că nu ar trece pragul electoral este aproape exclusă, întrucât UDMR are și varianta pragului alternativ, cu 25% în trei județe. Dar, paza bună trece primejdia rea.
Însă, comasarea aduce un risc major pentru UDMR. Tot pe seama costurilor, în 2012 a fost modificată legea alegerii primarilor în două tururi, care a funcționat din 1992 în 2008. PNL a criticat măsura luată de PDL, partidul lui Băsescu, dar nu au schimbat legea nici în 2016, nici în 2020 (când alegerile s-au desfășurat în pandemie).
Acum, însă, dacă tot vin românii de două ori la urne, în 29 septembrie și 13 octombrie, pentru alegerea președintelui, cum ar putea respinge arcul guvernamental propunerea USR și AUR, menținând ”excepția” făcută în criză, cu un singur tur pentru aleșii locali?
Ori, în cazul alegerii primarilor în două tururi, UDMR ar pierde cel puțin 20% dintre mandatele de primar, în localitățile unde nu are majoritate absolută. De altfel, formațiunea lui Kelemen Hunor s-a opus de fiecare dată când a fost vorba de revenirea la alegerile locale în două tururi de scrutin.
USR, pe de altă parte, susținea încă din 2019 că ”este nevoie să revenim la alegerile în două tururi pentru a asigura o reprezentativitate corectă la nivel local. Dintre toate măsurile de reformă electorală de care are nevoie statul român, aceasta este probabil modificarea cu cel mai mare impact direct asupra administrației publice locale”.
Angajamentul USR pentru cele două tururi de scrutin datează epoca în care putea miza pe coagularea opoziției la candidatul PSD, în turul al doilea. Așa cum arată astăzi intenția de vot, alegerea primarului în două tururi ar însemna că Nicușor Dan, Clotilde Armand sau alți primari progresiști, care pot spera la o majoritate simplă, în primul tur, au șanse mai mici în turul doi, când trebuie să ia voturi și de la electoratul conservator al PNL și AUR. Iar un candidat al PSD susținut de PNL, sau al PNL susținut de PSD ar putea obține mai ușor 50% plus un vot. În plus, activiștii ambelor partide ar trage tare, în turul al doilea, nu doar pentru primar, ci și pentru candidatul comun la prezidențiale.
Dar, aceste calcule se bazează pe sondajele din prezent, când încă nu au venit facturile iernii, nici nu se simt în buzunar măsurile pentru reducerea deficitului bugetar. Criza economică, războiul din Ucraina, erodarea la guvernare și nu în ultimul rând forța de tracțiune a candidaților la prezidențiale pot răsturna scenariile de azi, ca să nu menționăm ”lebedele negre” și emoția generată de campaniile online, în momente critice, cum sunt prezidențialele.
Cel mai precis sondaj pentru alegerile din toamna anului 2024 va fi rezultatul la europarlamentarele din 9 iunie. Dacă nu hotărăște altfel Curtea Constituțională, decizia de comasare ar putea fi luată imediat după europarlamentare, ținând cont că trebuie anunțată cu fix trei luni înainte de 29 septembrie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu