Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), Raed Arafat, a anunţat că soluţia tehnică pentru sistemul de alertare a populaţiei ar urma să fie definitivată vineri în cadrul unor şedinţe de lucru la ANCOM iar în funcţie de opţiune, suma alocată urmând să fie de cel mult patru milioane de euro.
”A fost o întâlnire pe care a condus-o domnul prim-ministru. Au participat la ea operatorii privaţi de telefonie mobilă (...), ANCOM-ul, reprezentat prin domnul preşedinte Diţă, a mai fost STS-ul, reprezentat prin domnul general Vasilca. S-au tranşat etapele următoare, care vor fi cu termene scurte, dar realizabile. Astăzi vor fi cel puţin încă două întâlniri tehnice la sediul ANCOM, care vor realiza o parte din aceste etape”, a declarat Raed Arafat la plecarea de la Palatul Victoria, unde a avut loc întâlnirea.
Şeful DSU a precizat că sistemul de alertare va avea ”două componente importante”: ”Una de partea operatorilor, care (...) sunt dispuşi să investească în această parte din sistem, ei, şi o parte la noi, care este terminalul care integrează semnalele şi după care, prin el, noi putem să dăm mesajele prin ISU. (...) Soluţia tehnică se definitivează astăzi, după care urmează discuţii cu cei care pot furniza soluţie tehnică. Există câţiva pe plan european, inclusiv în România, care pot să facă treaba asta ca să se discute cu ei. Noi sperăm că săptămâna viitoare venim cu informaţii suplimentare, când considerăm că poate sistemul să înceapă să emită aceste alerte pe terminalele mobile. Va fi şi o perioadă de testare, obligatoriu, ca să nu se greşească şi, încet-încet, după asta să intre în implementare totală sistemul pe plan naţional”.
[citeste si]
Un astfel de sistem este destinat situaţiilor deosebite, a arătat Arafat, şi nu trebuie date zeci de alerte pe zi. ”Acest sistem se foloseşte pentru situaţiile deosebite ca să atragă atenţia populaţiei. Dacă fiecare alertă mică este dată prin acest sistem, după aceea populaţia nu mai reacţionează la el şi nu mai reprezintă un sistem de alertare. Devin ca orice SMS care intră în orice zi. Din cauza asta trebuie definit care este pragul de la care se dă alerta. În al doilea rând, va fi un centralizator care dă aceste alerte, şi acesta este IGSU, şi este posibil să coborâm la nivelul inspectoratelor judeţene, în sensul în care, dacă e o problemă locală, inspectoratul judeţean să poată să dea alertă imediat pe zonele care-l interesează în baza unor proceduri foarte clare. Deci, în momentul în care avem o situaţie sau necesită să dăm o informaţie urgentă populaţiei, pentru că poate să fie folosit la alerte dacă urmează să fie ceva sau, la indicaţii, cum să acţioneze, dacă a început ceva care nu a fost prevăzut înainte. Sau, post factum, de exemplu, apare un cutremur şi vrei să comunici populaţiei anumite măsuri şi atunci foloseşti acest sistem”, a spus şeful DSU.
El a adăugat că, în mod normal, ”în cadrul unui minut trebuie să se desfăşoare toate treburile”, întrebat în cât timp va ajunge un mesaj de alertă la populaţie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu