Alertă în Italia: Activitate vulcanică crescută - Video

Sursa: Pexels

Autorităţile au ridicat nivelul de alertă de la portocaliu la roşu (cel mai înalt) privind activitatea vulcanică de pe insula Stromboli, sudul Italiei.

Locuitorii de pe mica insulă vulcanică, situată la nord de Sicilia, au fost sfătuiți să urmeze instrucţiunile autorităţilor locale de protecţie civilă, transmite vineri DPA. Institutul Naţional de Geofizică şi Vulcanologie (INGV) a spus faptul că o activitate vulcanică crescută a fost detectată la un vulcan activ de pe insulă, Muntele Strombol. Lava şi cenuşa s-au revărsat din vulcan și au ajuns în mare, a transmis INGV.

Doar câteva sute de oameni trăiesc pe insula Stromboli, din sudul Italiei. De asemenea, numeroşi turişti călătoresc acolo pe mare de pe continent sau din Sicilia cu scopul de a escalada vulcanul, care are peste 920 de metri înălţime şi erupe în mod regulat, notează Agerpres.

În același timp, și Vulcanul Etna din Sicilia erupe de câteva zile, intensificându-și activitatea vulcanică. Acest facut ca autoritățile să închidă temporar aeroportul din Catania, care se află la 30 de kilometri distanță de conul vulcanului.

VIDEO

Citește și - Oameni de ştiinţă avertizează că erupţiile vulcanice dintr-o țară pot continua timp de decenii

Erupţiile vulcanice recente din Islanda pot dura zeci de ani sau chiar secole, potrivit unui studiu publicat pe data de 26 iunie în jurnalul Terra Nova, transmite DPA.

Actuala serie de erupţii a început în anul 2021, în peninsula Reykjanes, din sud-vestul Islandei, la doar 55 de kilometri sud-vest de capitala Reykjavik. O mare parte din oamenii acestei insule locuiesc în regiunea afectată de erupţii. Totodată, în aceeaşi zonă se află şi singurul aeroport internaţional din Islanda, dar şi câteva centrale geotermale ce furnizează apa caldă şi asigură energia electrică pentru cetățeni.

Din luna decembrie 2023 şi până în prezent au avut loc cinci erupţii vulcanice majore. Totodată, lava s-a scurs din fisurile alungite apărute în pământ. Acest fenomen este cunoscut ca fiind erupţie de fisură, iar unele locuinţe au fost distruse de lavă.

Ce spun oamenii de știință

Oamenii de ştiinţă au analizat ce arată datele seismice din ultimii 3 ani. Ei au comparat proprietăţile chimice şi fizice ale lavei din mai multe locaţii cu scopul de a determina dacă respectiva lavă este din aceeaşi cameră subterană de magmă.

Aceștia au ajuns la concluzia că această lavă este din magmă, cu proprietăţi petrografice similare. Acest fapt arată existenţa unui sistem subteran coerent de acumulare a magmei. Analizând şi datele seismografice, oamenii de știință consideră faptul că este vorba de o mare acumulare de magmă la o adâncime de aproape  9 - 11 kilometri, care se întinde pe o lungime de 10 kilometri, formându-se între anii 2002 şi 2020.

Concluzia cercetătorilor este faptul că seria recentă de erupţii poate arăta începutul unui episod vulcanic mai extins, însă nu pot preconiza cât de mult va dura. Islanda este situată la graniţa dintre placa tectonică nord-americană şi cea euroasiatică. În acest context, erupţiile vulcanice sunt relativ frecvente. Erupţiile vulcanilor aflaţi mai spre centrul Islandei durează timp de câteva zile sau săptămâni. În schimb, erupţiile de fisură pot dura mult mai mult.