La Festivalul de Paşte de la Aix-en-Provence au defilat vedetele: pianiştii Maurizio Pollini, Jean-Yves Thibaudet, Claire-Marie Le Guay... Dar, lui Renaud Capuçon, directorul artistic al Festivalului, îi place să introducă de fiecare dată noi talente. Anul acesta, tânăra violonistă Alexandra Conunova din Republica Moldova a fost o revelaţie.
Ea a interpretat Concertul pentru vioară de Ceaikovski. Această uimitoare tânără, care s-a exprimat într-o franceză perfectă, a mărturisit cu sinceritate, pentru Le Figaro, extrema dificultate a drumului pentru a deveni o mare solistă. “Nu este de ajuns o performanţă perfectă pe plan tehnic. Trebuie să emoţionezi oamenii, să le trezeşti amintirile, să-i trezeşti la viaţă. Cântăreţii de operă au avantajul de a se sprijini pe cuvinte, în timp ce noi, soliştii de concert, trebuie să căutăm spiritul operei, istoria ei, biografia compozitorului pentru a da autenticitate interpretării”.
Alexandra Conunova s-a scăldat în muzică din copilărie. La Chişinău, bunicul ei era director de Operă şi în culisele acesteia ea a petrecut cea mai luminoasă copilărie, fascinată de dans şi de marii solişti. A fost un cocon familial din care s-a desprins plecând să studieze muzica în Germania. A fost un şoc cultural pentru că în zona din care venea ea fetele erau ocrotite. Dar experienţa i-a dat forţă. A învăţat că nu este bine să rămâi într-o zonă de comfort. “Nu trebuie să fugi, ci să accepţi” a declarat ea.
La Şcoala Superioară de Muzică, Teatru şi Media din Hanovra, violonista a studiat cu Prof. Krzysztof Wegrzyn. În 2010, a obţinut Pemiul II (Premiul I n-a fost decernat), la Concursul Tibor Varga de la Martigny, Elveţia, iar în anul următor a fost laureată a Concursului Internaţional George Enescu din Bucureşti. A câştigat, în 2012 Concursul International de Vioară Josef Joachim din Hanovra, în urma căruia a înregistrat primul său disc la Naxos. După locul IV la Concursul Internaţional de Vioară de la Singapore şi Premiul III la prrstigiosul Concurs Ceaikovski de la Moscova, în 2015, a primit Borletti-Buittoni Fellowship la Londra în anul următor.
De atunci s-a impus ca solistă de prim rang şi cântă cu cele mai mari orchestre din lume, ca Mahler Chamber Orchestra, Orchestra dela Svizzera Romana, NDR Hannover, Mariinski Orchestra, Camerata Bern sub bagheta unor dirijori renumiţi: Valery Gergiev, Theodor Curentzis, Vladmir Spivakov.
A participat la Verbier Festival, Septembre Musical, Colmar Festival, Radio France Festival, Aix-en -Provence Festival.
Numită Maestru în arte de Preşedintele Republicii Moldova, a fondat organizaţia de caritate ArtaVie, pentru a veni în ajutorul familiilor defavorizate şi copiilor de la fosta sa şcoală.
În 13 aprilie anul aceasta Alexandra Conunova a evoluat la Teatro Carlo Felice din Genova, alături de pianistul uzbec Michail Lifits, într-un program Brahms, Ravel, Prokofiev, presa de specialitate apreciind “fineţea, frazarea frumoasă şi tonalitatea optimă…şi aparenta simplitate în pofida complexelor jocuri armonice” în cazul lui Brahms, dar şi teatralitatea interpretării compoziţiei de Ravel. “Piese ideale penru Conunova, violonistă puternică din punct de vedere tehnic şi rafinată interpretă… Stil şi frumuseţe: iată un portret sincer al artistei”.
Alexandra Conunova cântă pe o vioară fabricată de Santo Serafino în 1735, care i-a fost pusă la dispoziţie de Fundaţia Germană pentru Viaţa Muzicală.
Pasionată de yoga, iubind culorile pastel şi romantismul, Alexandrei îi place să se plimbe în natură sau să urce cu fiul ei pe o bicicletă acvatică pentru a hrăni lebedele şi a face o baie în lacul Leman de lângă Lausanne, oraşul în care trăieşte acum. Momente de fericire asemănătoare cu acelea pe care le trăieşte în concert: “Când cânt cu orchestra, se petrece ceva inexplicabil, o fericire pură, un fel de legătură cu divinul”.
După concertul din 17 aprilie de la Aix-en-Provence, Alexandra Conunova va cânta, în 2 iunie, la Capitol în Toulouse.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu