Alexandru Nazare, senator PNL și ministrul al Transporturilor în guvernele anterioare, a vorbit despre cât de fezabil este planul autorităților române pentru ca o nouă societate de transport feroviar de marfă să devină operațională.
'Cat de fezabil este planul autorităților române pentru ca o nouă societate de transport feroviar de marfă să devină operațională în 2024?
Joi, oficiali SUA aflați în România au confirmat că Romania rămâne cea mai importantă rută alternativă de export pentru Ucraina, după ce, în urmă cu o lună, SUA (prin USAID) și UZ (compania feroviară a Ucrainei) au semnat un memorandum pentru conectarea Lviv cu rețeaua TEN-T.
Vorbim de o investiție de 225 milioane dolari, care ne arată relevanța transporturilor feroviare în astfel de vremuri. Tot in aceasta săptămana, Comisia Europeană anunța că a aprobat schema de ajutor de stat de 626 milioane lei pentru investițiile în porturile României.
Demersul e menit să ajute la reducerea blocajelor generate de preluarea unei părți consistente din fluxurile de export și aprovizionare a Ucrainei, după cum a subliniat vicepreședintele Margrethe Vestager. Chiar și înainte de aceste investiții, România s-a calificat drept unul dintre principalii susținători ai asigurării fluxurilor de mărfuri pentru Ucraina, iar meritele ne sunt adesea recunoscute în format internațional, după cum mi s-a confirmat.
A fost un fapt posibil și datorită implicării companiilor de transport feroviar de marfă românești. Dintre jucători, CFR Marfă, o alegere firească pentru mulți, a arătat cel mai bine ce înseamnă spiritul întreprinzător și libertatea de acțiune pe piață, chiar și pentru cei mai defavorizați.
Dacă trecutul companiei e marcat de o greșită abordare a pieței, care a dus și la Decizia Comisiei Europene de a obliga compania la returnarea unui ajutor de stat de 3,63 mld. lei, cele mai recente date pe care le-am găsit arată rezultate pozitive după izbucnirea conflictului din Ucraina:
În octombrie 2023 - profit operațional de 110 milioane lei, venituri totale á 33%, cifră de afaceri de 641 milioane lei (á19%) și, cel mai important, se pare că CFR Marfă a început să își achite datoria către stat (primii 100 de milioane lei plătiți în 4 ani de la Decizie).
Însă, progresul vine greu când duci pe umeri ani de zile de lipsă de interes și viziune sau practici care nu se mai potrivesc pe piața zilelor noastre, iar „refreshul” dat de preluarea mărfurilor din Ucraina nu poate fi interpretat drept soluție (dat fiind că în cei 2 ani, ajutorul de stat nu s-a închis).', a transmis Alexandru Nazare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News