Au fost majorate amenzile pentru cetățenii care circulă cu mijloacele de transport în comun, în București.
După ce în presă a apărut un articol prin care se semnalează că au fost majorate amenzile, iar cetățenii nu au știu, STB vine cu precizări și spune că au fost mărite amenzile de anul trecut, dar nu STB SA le-a majorat, ci Asociația de Dezvoltare Intercomunitară București-Ilfov (ADTPBI), primul organism regional constituit ca structură de cooperare a autorităților publice locale din Regiunea București – Ilfov care funcționează pe principii europene.
Practic, amenzile au fost majorate, dar STB SA spune că decizia a aparținut ADTPBI, care ”are ca scop reglementarea, exploatarea, monitorizarea și gestionarea serviciului public de transport local pe raza de competență a unităților administrativ-teritoriale membre, conform Regulamentului (CE) nr. 1370/ 2007 al Parlamentului European și al Consiliului, privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători.”
În urma semnării, în anul 2018, a Contractului de delegare a serviciului de transport între Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (ADITPBI) și Societatea de Transport București - STB SA, tarifele de călătorie au rămas neschimbate, iar amenzile contravenționale sunt aliniate conform Legii nr. 92 din 10 aprilie 2007, privind serviciile de transport public local.
Astfel, în cazul în care un călător este surprins de controlori că circulă fără a avea asupra sa un titlu de călătorie valabil și validat, el poate achita pe loc 50 lei. Aceasta este contravaloarea suprataxei, care este un titlu special de transport și îi conferă călătorului dreptul de a continua călătoria respectivă până la stația de destinație.
Dacă nu achită suprataxa, călătorului fraudulos i se va întocmi proces-verbal de contravenție. În acest caz, amenda este de 500 de lei, cuantum stabilit prin Contractul de delegare, conform Legii nr. 92/2007.
Conform reglementărilor privind contravențiile, în termen de 15 zile, cel sancționat poate plăti jumătate din amendă la direcția sau compartimentul de încasare a taxelor și impozitelor locale din cadrul primăriei localității unde contravenientul își are domiciliul.
În ceea ce privește desfășurarea unei campanii de informare, STB SA a anunțat încă din noiembrie 2018 că va proceda în acest fel numai referitor la obligativitatea validării cardurilor de către toți deținătorii, inclusiv de către posesorii de abonamente sau beneficiarii de gratuități. STB SA a anunțat printr-un comunicat, în noiembrie 2018, că aplicarea măsurilor de sancționare se va face numai după ce toți beneficiarii acestor tipuri de card vor intra în posesia lor și numai după ce vor fi informați corespunzător și se vor familiariza cu funcționarea sistemului automat de taxare.
Crearea în mod voit a unei confuzii între anunțarea majorării amenzilor (făcută deja publică de STB SA în anul 2018) și o amplă campanie de informare cu privire la obligativitatea validării tuturor cardurilor, inclusiv a abonamentelor sau gratuităților, reprezintă rea-credință și are ca scop dezinformarea publicului.
Pe de altă parte, STB SA precizează că politica sa nu este aceea de a sancţiona călătorii frauduloşi, ci de conştientizare a publicului asupra faptului că de fiecare dintre noi depinde calitatea transportului în comun în Bucureşti.
Totodată, STB SA precizează că vor urma şi alte măsuri care vor crea condiţii civilizate de transport şi vor dovedi ataşamentul companiei faţă de călători.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News