Lector univ. dr. Anamaria Nicola, jurnalist și fost decan al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, a scris un mesaj tranșant despre educația din România.
Publicitate
"Trebuie să înțelegeți că nu avem nicio șansă până când nu vom reforma sistemul educațional. Exemplu concret: profesorii de generală&liceu pun note săptămânile astea ca să încheie mediile semestriale. Majoritatea cer referate&proiecte. Elevii fac copy-paste la greu de pe Wikipedia și alte site-uri. Profesorii bifează activitatea îndeplinită și ignoră plagiatul grosolan cu seninătate", a scris Anamaria Nicola, pe pagina de Facebook.
1. Copiii cresc neavând nici cel mai mic skill de exprimare liberă. Sunt niște mici roboți căutători de informații pe net, dar dacă îi rogi să scrie un paragraf despre cum li se pare lor ceva, se blochează complet. Se vede asta și la case mari: am studenți care găsesc extrem de ușor să reproducă teoria, dar foarte, foarte grele testele în care sunt rugați să explice un fenomen pornind de la o știre sau să explice cum se aplică în practică o chestiune teoretică, să analizeze un material jurnalistic sau să-și dea cu părerea pe ceva în scris.
2. Evaluarea este complet nerealistă și inutilă. Ce-am notat de fapt ca profesor după asta? Cel mult faptul că elevul știe să folosească Google, funcția Ctrl-C/Ctrl-V și Wordul. Bune și astea, dar complet insuficiente. Avem generații întregi cu note puse doar pentru a bifa profesorii activitatea de evaluare și a încheia mediile. Și-apoi ne trezim că, de fapt, copiii aceia nu înțeleg nimic din ceea ce citesc. Că nimeni niciodată nu a testat asta. Noi am testat dacă pot să copieze bine de pe net.
3. Este tot mai greu să motivezi copiii să facă lucrurile cum trebuie. NU găsesc niciun argument suficient de puternic să convingă un copil că merită să se chinuie o oră-două la un material pe care colegii lui îl dau în 5 minute (real, nu e vrăjeală. La câteva minute după oră, colegii urcaseră referat de 3-4 pagini) și primesc aceeași notă. Oricât te-ai chinui tu ca părinte să arăți beneficiile pe termen lung, școala este prea puternică și câștigă întotdeauna. Și ajungi să spui: ok, bifează nota și tu și hai să vedem cum putem face noi, pe lângă, ceea ce ar fi trebuit să faci cu acest referat", a mai scris ea.
"Dar, vedeți voi, eu m-am săturat să tot fac pe lângă sistem ceea ce ar trebui să facă sistemul. Mi se pare că ne consumă multă energie și nouă, părinților, și lor, copiilor, și că nu e eficient pe termen lung. Și mi se mai pare ceva: că sunt prea puțini copii care au un părinte dispus să îi tragă deoparte după ce au predat referatul despre Eminescu și să le facă o comparație între prietenia dintre Eminescu și Creangă și dușmănia dintre Michelangelo și DaVinci ca să le deschidă mintea și dorința de a învăța.
Sau care se duc cu ei pe malul unui râu să le arate acolo ce înseamnă un eco-sistem natural vs antropizat și cum e afectată natura de om. Iar restul copiilor vor rămâne doar cu un copy-paste amărât de pe Wikipedia fiindcă școala românească atâta poate să le ofere", a încheit Anamaria Nicola.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu