Dragoș Anastasiu, vicepreședintele ANAT, a reacționat după ce Consiliul Concurenței a aplicat amenzi considerabile agențiilor de turism.
Vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Dragoş Anastasiu, consideră că legea după care Consiliul Concurenţei a aplicat amenzi companiilor de turism este un abuz împotriva antreprenorilor şi trebuie modificată.
"Suntem ţara în care se vorbeşte de abuzuri de mă doare capul. Dar nimeni nu vorbeşte despre abuzurile la adresa antreprenorilor din România prin legislaţia aberantă. Mie, această legislaţie îmi creează revoltă. Iată de ce o companie care are 5% cota de piaţă la chartere plăteşte 60% din amendă", a declarat Anastasiu, în conferinţa "Turismul din România - Întrebări şi răspunsuri pentru dezvoltarea unei pieţe competitive", făcând referire la amenzile primite de mai multe companii de turism şi de ANAT din partea autorităţii de concurenţă, pentru coordonarea comportamentului pe piaţa comercializării produselor turistice prin agenţii de turism.
Acesta a reiterat că niciun client al firmelor de turism amendate de Consiliul Concurenţei nu a fost păgubit, iar preţurile plătite de aceştia nu au fost mărite. De asemenea, Anastasiu a precizat că investigaţia Consiliului Concurenţei a pornit de la nişte discuţii din piaţă apărute într-o întâlnire a 150 de oameni din domeniul turismului, care avea la bază temeri privind insolvenţe ale unor companii din domeniu.
"Legea Concurenţei nu se referă numai la efecte, ci şi la obiect. Legea Concurenţei în zona cartelurilor nu ţine cont de efectele din piaţă. Nu a existat niciun efect în piaţă. Nu a existat niciun client păgubit în piaţă. Au existat vorbe, discuţii şi mail-uri care au avut la bază teama de insolvenţe în tot acest spectru al agenţiilor de turism", a afirmat Anastasiu.
Potrivit acestuia, un alt motiv pentru care 13 tur-operatori şi ANAT au fost anchetaţi a vizat alianţele pe charter.
Vreau să spun foarte clar: fără alianţe pe chartere, aceste produse nu ar fi putut să existe în România, pentru că nici un tur-operator din România nu poate să umple avioanele singur, cu excepţii pe anumite rute şi în ultimii ani, şi nu are altă şansă decât să se alieze cu alţii. Această practică este una europeană. Nici măcar Consiliul Concurenţei nu spune că e o problemă cu ea, dar imaginaţi-vă că în astfel de alianţe se mai poartă discuţii. Unii vin şi fac comentarii cu privire la politica comercială a celorlalţi din alianţă sau a concurenţilor. Astfel de discuţii sunt ilegale. Chiar dacă participi pasiv, la sfârşit este o oală: sunt toţi vinovaţi şi nu se mai ţine cont nici dacă eşti activ sau pasiv în discuţie, nici dacă te-ai delimitat în două rânduri şi în alte şase nu te-ai delimitat. Această discuţie te duce la amendă", a susţinut Dragoş Anastasiu.
Citește și: Bătaie între primarul Mutu și Bădulescu la primărie
Acesta a insistat că preţurile plătite de clienţi în cazul anchetat de Consiliul Concurenţei nu s-au mărit.
"Comunicatul dat de Consiliul Concurenţei nu e în regulă. Se spune acolo că ne-am unit în alianţe de chartere cu singurul scop de a creşte preţurile. Traducerea mea e că ne-am unit acolo pentru că altfel nu era posibil să avem aceste produse. Scopul de a creşte preţurile nu a existat. Sigur că există un efect secundar de limitare a locurilor în piaţă. Dar nu despre asta este vorba. Să ştiţi că orice tur-operator îşi doreşte să facă propriile chartere singur, să nu depindă de alţii, pentru că dacă într-o alianţă de doi-trei unul singur are probleme de tip insolvenţă, atunci e o nenorocire. Toată lumea vrea să fie singur şi nu acesta a fost scopul, nu să mărim preţurile, deoarece preţurile nu s-au mărit, preţurile au fost foarte în regulă", a afirmat Anastasiu.
De asemenea, vicepreşedintele ANAT s-a declarat revoltat că, în România, Consiliul Concurenţei amendează firmele la cifra de afaceri totală, în loc să aplice amenda la cifra de afaceri relevantă la respectiva investigaţie.
"În cele mai multe ţări din Uniunea Europeană, amenda se aplică la cifra de afaceri relevantă. În România, însă, chiar dacă cineva a schimbat informaţii sensibile pentru 1% din cifra de afaceri, e amendat pentru 100% din cifra de afaceri. În alte ţări se ia în calcul cifra de afaceri relevantă: dacă anchetezi biletele de avion, amendezi biletele de avion, dacă anchetezi charterele, amendezi charterele. România e diferită de normalitatea europeană şi de sensul dat de legiuitor, pentru că legiuitorul te amendează proporţional cu cifra de afaceri pentru că ai beneficiat de înţelegeri, înţelegerile tale au avut efect în piaţă, în procentajul egal cu cifra de afaceri. Acesta este sensul. (...) La noi, însă, se ia întreaga cifră de afaceri a firmei, din care 2,8% e relevantă pentru ce au anchetat ei, charterele - produse şi pachete turistice. Aşa că amendăm firma: face taximetrie, o amendăm şi acolo, face transport de persoane, o amendăm şi acolo, face export, comerţ cu maşini, încasează chirii, o amendăm şi acolo, şi astfel ajungem la asemenea aberaţii", a afirmat Anastasiu.
"Vinovată e legislaţia. Din punctul meu de vedere - eu nu vorbesc pentru toţi - faptul că există amenzi date pe întreaga cifră de afaceri din orice domeniu are o companie mie personal nu mi se pare în regulă, şi nu cred că este în sensul dorit de legiuitor. Nu am vreo aşteptare de îmbunătăţire a legii, dar voi lupta să nu mai existe astfel de nedreptăţi, pentru că, repet, eu nu cred că legiuitorul a gândit în acest fel. Nu acesta este spiritul legii. Orice logică elementară conduce la această concluzie. Inclusiv din discuţiile din plenul Consiliului Concurenţei a reieşit acest lucru. Şi ei înţeleg că calculul amenzii pentru noi, deci pentru companii care au mai multe activităţi, nu este în sensul legii, dar aşa e legea. Dar, repet, este de bun simţ, vi se pare normal să faci turism, comerţ, transport, taximetrie şi aşa mai departe, să fii anchetat pe turism şi să plăteşti x la sută din toate? Nu asta trebuie să fie logica legiuitorului, pentru că noi nu suntem aici să ne furăm banii unii altora, ci suntem într-un parteneriat, iar legile trebuie să fie bazate pe logică. Legea trebuie schimbată, şi voi contribui la schimbarea legii. Am anunţat asta în plenul Consiliului Concurenţei. Prin Coaliţia pentru Dezvoltarea României, prin ANAT, trebuie să discutăm cu toţi stakeholderii din Parlament, ca să schimbăm legea", a declarat, Dragoş Anastasiu.
Consiliul Concurenţei a sancţionat, pe 14 ianuarie, 13 agenţii de turism şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) cu amenzi în valoare circa 11,5 milioane de lei (aproximativ 2,45 milioane euro), pentru coordonarea comportamentului pe piaţa comercializării produselor turistice prin agenţii de turism.
Conform autorităţii de concurenţă, în perioada iunie 2013 - septembrie 2016, un număr de 13 agenţii de turism şi-au coordonat politicile comerciale, inclusiv printr-un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere concurenţial, cu scopul de a nu permite scăderea preţurilor produselor sau a pachetelor turistice comercializate.
Din totalul amenzilor de 11,5 milioane de lei, cea mai mare sancţiune a fost aplicată Touring Europabus România, în valoare de 5,397 milioane lei, urmată de Prestige Tours International (2,139 milioane lei), Paralela 45 Turism (1,723 milioane lei), Eximtur (685.116 lei), Happy Tour (519.597 lei), Aerotravel (400.754 lei), Prompt Service Travel Company (186.084 lei), Nova Travel (124.616 lei), Fibula Air Travel (88.310 lei), Tez Tour (55.930 lei) şi Rezeda World Travel (28.780 lei).
În cadrul aceleiaşi investigaţii, Consiliul Concurenţei a sancţionat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, în perioada septembrie 2012 - aprilie 2016, a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice şi/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienţilor reduceri sub forma cedărilor unei părţi din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.
"Aceasta este prima investigaţie declanşată de Consiliul Concurenţei în urma unor informaţii primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe Platforma avertizorilor de concurenţă", se spune în comunicat.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News