Greva de la compania Boeing s-ar putea încheia.
Muncitori ai companiei Boeing de pe Coasta de Vest a SUA vor vota luni o ofertă contractuală îmbunătățită, care ar putea pune capăt unei greve de șapte săptămâni și ar putea reporni producția de avioane.
Cea mai recentă ofertă a companiei Boeing include o creștere salarială de 38% eșalonată pe patru ani, în ușoară creștere față de creșterea de 35% prevăzută într-o propunere care a fost respinsă de aproximativ două treimi din cei 33000 de mecanici aflați în grevă în cadrul unui vot desfășurat în urmă cu 12 zile.
Cea de-a patra ofertă a Boeing de la declanșarea grevei pe 13 septembrie vine într-un moment critic pentru companie, care a anunțat săptămâna trecută o emisiune de acțiuni în valoare de 24 de miliarde de dolari pentru a-și consolida finanțele, după ce greva a oprit producția avionului 737 MAX, care este o sursă de venit.
Potrivit unei note a companiei Jefferies, creșterea salarială de 38% ar putea adăuga aproximativ 1,1 miliarde de dolari pe durata contractului de patru ani la baza de costuri de aproximativ 2,5 miliarde de dolari a lucrătorilor.
Președintele Districtului 751 al Asociației Internaționale a Mecanicilor și Lucrătorilor Aerospațiali (IAM), Jon Holden, a aprobat ultimul contract și a avertizat lucrătorii că, dacă votează pentru respingerea acordului, următoarea ofertă a Boeing va fi mai proastă.
Acțiunile Boeing au crescut vineri pe fondul pariurilor că lucrătorii vor accepta acordul.
Muncitorii din fabrici contactați de agenția de presă Reuters sunt împărțiți cu privire la ultimul contract, unii spunând că sunt pregătiți să se întoarcă la muncă, în timp ce alții sunt dispuși să reziste pentru mai multe beneficii și pentru creșterea salarială de 40% pe care au cerut-o inițial.
Un vot pozitiv ar oferi un oarecare răgaz directorului general al Boeing, Kelly Ortberg, care a preluat conducerea companiei în august cu promisiunea de a repara relațiile cu muncitorii din fabrică și de a aduce o „schimbare culturală fundamentală” în cadrul companiei.
Boeing a trecut de la o criză la alta din ianuarie, când panoul unei uși a unui avion 737 MAX aproape nou a căzut în timpul unui zbor, ducând la plecarea predecesorului lui Kelly, Dave Calhoun.
Încetarea întreruperii activității, care a stopat și producția avioanelor Boeing 767 și 777, ar fi benefică și pentru furnizorii din industria aerospațială care au concediat lucrători, precum și pentru companiile aeriene care se confruntă cu întârzieri în livrarea aeronavelor.
Cea mai recentă ofertă a Boeing eclipsează recentele câștiguri salariale obținute atât de uniunea United Auto Workers în 2023, cât și de muncitorii din fabrica Airbus A220 sindicalizați de IAM în acest an. Mulți dintre lucrătorii companiei Boeing spun că oferta nu compensează un deceniu în care salariile lor au rămas în urma inflației și pierderea unei pensii cu salariu definit.
Boeing a declarat că salariul mediu anual al mecanicilor la sfârșitul contractului de patru ani va fi de 119.309 dolari, în creștere de la 75.608 dolari în contractul anterior.
Această creștere este suficientă pentru unii lucrători care încep să simtă că sunt presați.
„Probabil că voi spune 'da' ”, a declarat Ian Hill, în vârstă de 29 de ani, care spune că veniturile sale sunt suficiente doar pentru a locui într-un apartament la comun dintr-un cartier rău famat, unde uneori aude focuri de armă noaptea.
„Ar trebui să o aprobăm și, în patru ani, să încercăm să ne îmbunătățim”, a mai spus Hill, conform Reuters.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu