Bolta Capelei Sixtine a împlinit 500 de ani. În amintirea datei de 31 octombrie 1512, când papa Iulius al II-lea a inaugurat fresca reprezentând scene din "Geneză", papa Benedict al XVI-lea a vorbit, miercuri seară, despre capodopera prin care Michelangelo Buonarotti a exprimat "puterea" şi "inteligenţa" creaţiei şi care a devenit o victimă a fabulosului ei succes turistic, informează AFP.
La 500 de ani de la inaugurarea frescei reprezentând scene din "Geneză", papa Benedict al XVI-lea a oficiat slujba catolică dedicată Sărbătorii Tuturor Sfinţilor, celebrată pe 1 noiembrie, sub bolta senzuală și mistică a Capelei Sixtine.
"Cu o intensitate expresivă unică, marele artist îl reprezintă pe Dumnezeul creator, acţiunea lui, puterea lui de a spune cu hotărâre că lumea nu a apărut din întuneric, din hazard, din absurd, ci provine dintr-o inteligenţă, dintr-o libertate, dintr-un act suprem de iubire", a declarat papa Benedict al XVI-lea, adâugând că "din întâlnirea dintre degetul lui Dumnezeu şi cel al unui om (...), Dumnezeu stabileşte o relaţie nouă cu creaţia sa".
Vizitată de cinci milioane de turiști pe an (10.000 într-o zi obişnuită şi până la 30.000 în zilele importante), Capela Sixtină este, totodată, și locul în care cardinalii aleg, în spatele uşilor închise, noul papă, în timpul conclavelor lor, dar care a devenit victima propriului succes.
Directorul Muzeelor Vaticanului, Antonio Paolucci, a vorbit în publicaţia oficială de la Vatican, L'Osservatore Romano, despre fascinaţia pe care Capela Sixtină o exercită asupra a milioane de credincioşi şi de necredincioşi: "Ea este atracţia fatală, obiectul dorinţei, obiectivul la care publicul internaţional care vizitează muzee nu poate să renunţe".
Având în vedere afluxul masiv de turiști, după restaurarea "Judecăţii de Apoi", realizată în anii 1990, a fost instalat un sistem de climatizare, care, din păcate, a devenit insuficient, mai ales în condițiile în care orarul de vizitare a fost prelungit până la ora 18.00 și odată cu organizarea vizitelor nocturne săptămânale.
Potrivit celor declarate în decembrie 2011, de către Antonio Paolucci, obiectivul turistic se află încă din vara anului 2011 sub o strictă monitorizare ştiinţifică, graţie prezenţei discrete a 36 de senzori plasaţi în tuburi negre suspendate şi a altor 14 senzori fixaţi în diverse puncte din capelă.
Măsuri drastice ar trebui instituite din nou, pentru reducerea afluenței de turiști, dacă un nou sistem de aerisire nu va fi instalat până anul viitor, a declarat directorul Muzeelor Vaticanului pentru L'Osservatore Romano şi pentru agenţia de presă I.Media, precizând totuşi că riscul "nu este unul pe termen scurt".
Autorităţile de la Vatican au angajat, deja, o companie specializată pentru a instala un sistem de curăţare a aerului din Capela Sixtină, însă obiectivul turistic este o victimă a prafului, dioxidului de carbon, transpiraţiei, variaţiilor de temperatură aduse de turişti, incomodați și ei în timpul vizitării, aceștia fiind nevoiți adeseori "să defileze" prin capelă, răsucindu-şi gâturile şi fără să se oprească, împinşi din spate de un flux continuu de turişti.
Nu doar "Geneză" şi "Judecata de Apoi", ci şi magnificele fresce realizate de alţi maeştri ai Renaşterii, precum Pietro Perugino, Domenico Ghirlandaio şi Sandro Botticelli sunt supuse riscului de a fi afectate de reacții chimice indezirabile, datorită cantității mari de particule depuse pe ziduri.
Finanțele Vaticanului au înregistrat un "plus" de 21 de milioane de euro în 2011, în condițiile în care, anul trecut, cei 5 milioane de vizitatori au adus în vistieria celui mai mic stat din lume suma de 91,3 milioane de euro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News