Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor ne oferă un răspuns neașteptat la o întrebare tocmai despre protecția consumatorilor.
La întrebarea:
”Derulați/ ați derulat vreo anchetă sau o monitorizare a pieței odată cu acordarea voucherelor sociale, în valoare de 250 de lei, pentru a monitoriza evoluția prețurilor la produsele de bază?
Dacă da, vă rog să ne transmiteți rezultatele, fie ele și parțiale. (Și să ne spuneți dacă ancheta/controlul are la bază o sesizare)
Dacă nu, vă rog să ne indicați care ar fi instrumentele de control în această situație cele mai adecvate și dacă se poate interveni astfel în acțiunea speculativă a unor privați - chiar dacă ea ar profita de situația de sprijin social, al cărei rol secundar este și de a stimula consumul.”
ANPC ne răspunde, după mai multe zile, că e de competența Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și respectiv a Ministerului Finanțelor:
”Din cuprinsul petiției transmise rezultă faptul că se solicita lămuriri pe marginea punerii în aplicare a prevederilor OUG nr. 63/2022 privind unele măsuri temporare pentru acordarea de sprijin material categoriilor de persoane aflate în situații de risc de deprivare materială și/sau risc de sărăcie extremă, suportate parțial din fonduri externe nerambursabile, precum și unele măsuri de distribuire a acestuia, act normativ pentru care Autoritatea nu a avut calitatea de inițiator, aspectele reglementate excedând sferei de competență a instituției noastre.
Din cuprinsul actului normativ rezultă faptul că verificarea punerii în aplicare a dispozițiilor normative este dată în competența Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și respectiv a Ministerului Finanțelor” ne răspunde ANPC.
Și totuși, dacă implementarea proiectului și procesul de transmitere a cardurilor țin de competența Ministerului, ceea ce se întâmplă la raft cu produsele de bază ar trebui să țină de competența Protecției Consumatorului, într-o strânsă colaborare cu Consiliul Concurenței. Pentru că, teoretic, țara nu este un sat fără câini, iar sistemul privat, dincolo de independența de care se bucură, nu ar trebui să profite de măsurile sociale acordate de stat. Pentru ca acest lucru să nu se întâmple, trebuie să existe o monitorizare și un control. Dincolo de Consiliul Concurenței, teoretic, și ANPC ar avea un rol în protecția consumatorului, cu atât mai mult a celui vulnerabil, după cum îi spune și numele. Dar ANPC ne spune că nu e în responsabilitatea lor ceea ce se întâmplă cu produsele de bază la raft odată cu implementarea proiectului de vouchere sociale.
Și Consiliul Concurenței ne-a răspuns fix la aceeași solicitare, dar în alți termeni:
”Consiliul Concurenței monitorizează constant evoluția prețurilor la produsele alimentare, în special pentru cele de bază care fac parte din coșul de consum. De la începutul pandemiei de Coronavirus, autoritatea a cerut periodic companiilor date pentru diferite produse de bază, pentru a identifica eventualele înțelegeri între firme pentru a crește artificial prețurile.
Analiză pentru a depista carteluri, în curs
Astfel, la acest moment, autoritatea are în derulare o analiză privind majorarea prețurilor produselor alimentare, în cadrul căreia monitorizează prețurile unor produse de bază săptămânal pentru a depista eventuale carteluri.
În cazul în care Consiliul Concurenței descoperă indicii despre o posibilă încălcare a Legii Concurenței, va folosi toate instrumentele pe care le are la dispoziție, inclusiv declanșarea de investigații specifice pentru a sancționa practicile anticoncurențiale.
Mega Image, sancționată în cadrul acestei analize
De altfel, recent, compania Mega Image Image a fost sancționată cu amendă în valoare de 2 milioane euro pentru furnizarea de informații inexacte privind prețurile unor produse de bază. Spre exemplu, din răspunsul Mega Image, în cazul prețului mediu lunar al uleiului de floarea-soarelui de 1 litru, din prima parte a acestui an, rezulta că practica cel mai mic preț la raft dintre retailerii analizați, de 3,69 de lei/litru, preț afișat și în aplicația Monitorul Prețurilor. Produsul nu se regăsea, însă, în magazine la prețul indicat. Citește continuarea aici
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu