Primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Arpad, e de părere că programul 'Rabla' ar trebui regândit, iar importul de maşini poluante ar trebui descurajat prin măsuri legislative.
Acesta a declarat joi, în cadrul unei conferinţe de presă, că numărul autovehiculelor a crescut considerabil în ultimii ani în municipiul Sfântu Gheorghe, ajungând la peste 20.000, ceea ce înseamnă că, în medie, fiecare familie are cel puţin o maşină, iar locurile de parcare au devenit o problemă.
'Simţim în fiecare zi că suntem din ce în ce mai aglomeraţi în trafic (...) Anul trecut, în octombrie, am ajuns la cifra de 20.000 de autoturisme înregistrate în municipiul Sfântu Gheorghe. Această cifră se referă doar la acele autoturisme ale persoanelor care au domiciliul în Sfântu Gheorghe, respectiv ale persoanelor juridice cu sediu sau punct de lucru în municipiul Sfântu Gheorghe. Deci, în realitate cifra este mult mai mare (...) Dacă împărţim acest număr la gospodării, atunci înseamnă mai mult de o maşină la fiecare gospodărie, în condiţiile în care infrastructura oraşului, când a fost creată, nu a fost creată pentru aşa ceva. Practic, între 2009 şi 2014 numărul autoturismelor a scăzut cu 1007 şi vă spun şi de ce: a fost perioada în care au existat programe naţionale foarte bune, programul Rabla, de exemplu. A fost perioada în care puteai merge cu trei tichete Rabla ca să cumperi o maşină nouă, deci evident că dispăreau trei maşini din piaţă şi în locul lor venea una nouă. A fost un program foarte bun, dar care, din păcate, s-a tot modificat în timp şi nu în bine, ci în rău (...) Boom-ul s-a produs în 2016 când numărul de autoturisme a crescut cu 1.423 într-un singur an. În 2017 a crescut cu 190, anul trecut cu 840, iar în acest an, până pe 20 septembrie, deja suntem la 802 autoturisme în plus, deci cu siguranţă vom depăşi cifra de o mie autoturisme în plus faţă de anul precedent', a declarat Antal Arpad.
Referindu-se la locurile de parcare, primarul a menţionat că autorităţile locale iau în calcul varianta de a construi parcări etajate sau subterane, dar în niciun caz nu vor reduce spaţiile verzi. 'Nu suntem pentru a distruge spaţiul verde, deci asta vreau să spun foarte, foarte clar şi să înţeleagă toată lumea. Trebuie să înţelegem că, pe termen lung, este interesul acestui oraş să nu distrugem tot ce înseamnă spaţiu verde (...) Nu ştiu când se va opri această creştere. Am sperat acum câţiva ani că va veni o stagnare şi va veni o întinerire a parcului auto, dar, din păcate, în ultimii ani a crescut numărul maşinilor, iar parcul auto a devenit din ce în ce mai bătrân (...).
Cred că interesul ţării, interesul oraşelor ar fi ca să fie o reglementare foarte clară în ceea ce priveşte noxele, asta ar putea fi o soluţie, dar reglementările trebuie să vină de la nivel naţional, ca după aceea să poată fi aplicate de la nivelul local. Dar nu există curaj şi nu există dorinţă politică pentru a reglementa aceste lucruri. Iar, pe de altă parte, ar trebui să fie acele politici publice care au existat, dacă vă aduceţi aminte, când era Laszlo Borbely ministru al Mediului, atunci când cu trei tichete puteai să iei o maşină nouă şi, se vede pe cifre, că atunci a scăzut numărul autoturismelor şi a întinerit parcul auto (...) Deci, trebuie regândit programul 'Rabla' şi să nu se mai introducă în ţară maşini poluante, iar dacă se introduc, atunci să fie impozitate în aşa fel încât să îi descurajăm', a mai menţionat primarul Antal Arpad, informează Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News