Perioada sărbătorilor de iarnă este o perioadă aglomerată pentru marea majoritate a participanților la trafic. Înainte de a pleca la drum lung, printre primele lucruri care trebuie verificate sunt anvelopele.
Utilizarea unei echipări corecte permite deplasarea în siguranță chiar și în condiții de drum alunecos sau cu vizibilitate scăzută. Conducătorii auto trebuie să se asigure că anvelopele lor sunt în stare bună și au aderență optimă.
Anvelopele de iarnă necesită mai mult aer
Anvelopele tind să piardă aer pe parcursul timpului și necesită reumpleri periodice. Presiunea din anvelope solicită o atenție specială cu precădere iarna. Deși pentru fiecare model de autoturism există valori recomandate pentru presiunea anvelopelor, de regulă acestea sunt mai mici decât valorile de presiune recomandate pentru anvelopele de iarnă.
„Variațiile de temperatură alterează presiunea din anvelope. O scădere a temperaturii de 10 grade va scădea presiunea din anvelope cu aproximativ 0,1 bari. Din acest motiv, iarna recomand umflarea anvelopelor cu 0,2 bari (20 kPa) peste valoarea recomandată de producătorul auto,” afirmă Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres.
Morri recomandă, de asemenea, verificarea presiunii anvelopelor „la rece”, deoarece anvelopele „încălzite” prin rulare vor avea întotdeauna o presiune mai mare. Presiunea corectă a anvelopelor are un efect important asupra manevrabilității și a uzurii acestora. Anvelopele cu o presiune scăzută oferă o siguranță scăzută, deoarece distanțele lor de frânare vor fi mai lungi, manevrabilitatea lor mai scăzută și vor fi, în general, mult mai susceptibile la deteriorare. Se recomandă, de asemenea, verificarea presiunii din anvelopa de rezervă și menținerea acesteia la o valoare mai ridicată decât cea din anvelopele utilizate în mod curent, deoarece presiunea tinde să scadă în timp.
Adâncimea benzii de rulare indică starea anvelopelor
Anvelopele, fiind realizate din cauciuc, se uzează în mod diferit în funcție de puntea pe care sunt montate. Cu toate acestea, uzura acestora se poate egaliza dacă se realizează schimbarea anvelopelor de pe o punte pe cealaltă. De regulă, schimbarea anvelopelor de pe față pe spate și viceversa, o dată pe an, este suficientă pentru egalizarea uzurii. Nerealizarea acestui schimb, de cele mai multe ori rezultă în uzarea inegală a unui set de anvelope, din care unele anvelope rămân în stare bună, însă celelalte devin inutilizabile. De aceea, se recomandă menținerea unei diferențe între adâncimile benzilor de rulare ale anvelopelor de pe punți diferite care să nu depășească 2 mm.
„Un set de anvelope în stare bună și uzat uniform va oferi întotdeauna cea mai bună manevrabilitate. Însă dacă o pereche de anvelope este mult mai uzată decât cealaltă, din motive de siguranță, se recomandă utilizarea celor în stare mai bună pe puntea din spate. Adâncimea benzii de rulare și proeminența țintelor sunt indicatori buni în acest sens. Oferind roților din spate aderență optimă la suprafața de rulare va ajuta la prevenirea celor mai periculoase scenarii, de genul celora în care vehiculul pierde aderența și intră în derapaj,” explică M. Morri.
Uzura anvelopelor poate fi urmărită prin măsurarea adâncimii benzii de rulare. Regula principală este patru milimetri. Odată ce adâncimea benzii de rulare scade sub acest nivel, iar profilul anvelopei este în mod clar uzat, anvelopa va începe să piardă aderență. Anvelopele complet uzate provoacă alunecare. Iarna, pe un carosabil acoperit cu mâzgă, spre exemplu, aceste anvelope pot ridica cu ușurință vehiculul deasupra mâzgii, deoarece anvelopa nu are timp să elimine mâzga dintre carosabil și anvelopă. Același fenomen se manifestă și în cazul acvaplanării. Vehiculul devine greu de controlat, iar acest lucru crește riscul de a ieși de pe carosabil.
„O anvelopă bună, cu aderență suficientă, va respecta comenzile șoferului și chiar va corecta erorile de virare. Este ușor să conduci atunci când anvelopa se comportă logic și poți simți limitele aderenței,” spune Morri.
Măsurarea adâncimii benzii de rulare se poate realiza cu ușurință acasă, utilizând o monedă sau un chibrit. Un scurt ghid practic se regăsește aici. La anvelopele moderne se poate observa adâncimea benzii de rulare rămase fără a fi nevoie de măsurare. Spre exemplu, indicatorul de siguranță DSI (Driving Safety Indicator) patentat de Nokian Tyres, arată adâncimea rămasă în centrul benzii de rulare, în milimetri. În plus față de seriile de numere, anvelopa poate, de asemenea, prezenta simbolul fulgului de nea. Odată ce simbolul s-a uzat complet, anvelopele trebuie înlocuite.
Sfaturi pentru încărcarea vehiculului (la cumpărăturile de Crăciun)
La încărcarea vehiculului se recomandă așezarea încărcăturii mai grele la bază, cât și legarea sau susținerea oricăror obiecte libere, astfel încât acestea să nu se răstoarne la o frânare bruscă. Mai multă masă înseamnă mai multă forță, astfel că la viraje sau la rularea pe suprafețe alunecoase, se recomandă a se ține cont de faptul că un vehicul încărcat se va opri mai greu decât unul gol.
„Asigurați-vă că lichidul de parbriz este rezistent la îngheț și nu uitați să aveți la bord o vestă reflectorizantă, lanternă și haine groase, în caz că rămâneți înzăpeziți. Rezervați-vă timp suficient, luați o gustare la pachet, faceți câte o oprire din când în când și mențineți-vă dispoziția de sărbătoare. Acestea sunt cele mai bune instrumente împotriva traficului aglomerat de sărbători,” rezumă Morri.
Listă de verificare rapidă pentru anvelopele de iarnă:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu