Din 5 februarie, UE nu va mai importa motorină rusească iar alternativele sunt limitate: SUA și Orient. Acesta este motivul pentru care sunt așteptate noi creșteri de prețuri la orizont.
Publicitate
Următorul front al crizei energetice din Europa va fi motorina. Acesta este avertismentul lansat de AIE, Agenția Internațională pentru Energie, având în vedere interzicerea totală a importului de petrol din Rusia care va fi implementată în întreaga UE în februarie.
Un termen limită care îi împinge pe comercianții europeni să se umple cu motorină rusească, un pic ca ceea ce s-a întâmplat cu metanul. Și pentru că sursele alternative rămân limitate, potrivit experților.
După oprirea numai a țițeiului, care va intra în vigoare în decembrie, pe 5 februarie 2023 Uniunea Europeană va interzice importurile tuturor produselor petroliere rusești, inclusiv motorină. În timp ce așteaptă să se bazeze pe alții, totuși, Europa se grăbește să-și umple rezervoarele cu cât mai multă motorină din Rusia.
”Carfurile de motorină rusească destinate regiunii de stocare Amsterdam-Rotterdam-Anvers au crescut la 215.000 de barili pe zi între 1 și 12 noiembrie, o creștere cu 126% față de octombrie”, scrie Europa Today.
Problema este că, în ciuda eforturilor de reducere a dependenței de rafinăriile din Moscova, motorina rusă încă reprezintă în prezent 44% din totalul importurilor de combustibil pentru transportul rutier. Reducerea bruscă a importurilor din Rusia va însemna găsirea de furnizori de încredere și ”generoși”: ”UE va trebui să asigure aproximativ 500-600 de mii de barili pe zi de motorină pentru a înlocui volumele rusești – spune analistul Eugene Lindell – Livrări alternative vor veni din Statele Unite, Statele și (țările) la est de Suez, în principal din Orientul Mijlociu și India.”
Tranziția riscă să aibă consecințe grave asupra prețurilor la pompe și a inflației: ”Concurența pentru barilii de motorină non-rusă va fi acerbă”, a avertizat AIE. După cum se vede în cazul gazelor naturale lichefiate, țările UE vor trebui să se lanseze pe piața internațională încercând să obțină cât mai multe aprovizionare.
Și pentru a face acest lucru, ei vor trebui inevitabil să-și depășească concurenții. De aceea, prețurile la motorină în Europa urmează să crească. Deja astăzi, prețul motorinei în Bătrânul Continent este cu 70% mai mare decât acum un an.
Potrivit AIE, nu va exista nicio îndoială că vor exista creșteri de preț: dacă este ceva, problema este cum să împiedicăm creșterea prea mare a prețurilor. Una dintre provocările în acest sens va fi creșterea „capacității de rafinare” în cadrul UE. Dar pentru ca acest lucru să se întâmple, va fi necesară și rezolvarea unei serii de probleme, inclusiv a tensiunilor sindicale precum cele care au afectat recent o mare parte a rafinăriilor din Franța.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu