Potrivit datelor ISJ Galați, media de absențe pe elev a scăzut de la 16,53 la 13,09, dar lipsa de la ore rămâne o mare problemă. Menținerea la un nivel ridicat al numărului absențelor elevilor, în special ale celor din învățământul preuniversitar, este dovada că absenteismul școlar este un fenomen care nu mai poate fi controlat, scrie stiridegalati.ro
Situația a fost discutată la Prefectura Galați, în cadrul colegiului prefectural. Potrivit datelor Inspectoratului Școlar al Județului (ISJ) Galați, în primul semestru al acestui an școlar, în unitățile de învățământ gălățene au fost înregistrate 862.043 de absențe, mai puțin decât în aceeași perioadă din anul școlar 2017/2018, când numărul total de absențe era de 1.042.469. Media de absențe pe elev a scăzut de la 16,53 la 13,09, dar nu este o reducere care să dea speranțe conducerii ISJ Galați. „Este o scădere, dar nu foarte mare, ne îngrijorează și acționăm cu toate pârghiile pe care le avem”, a declarat inspectorul șef al ISJ Galați, prof Mioara Enache.
Cea mai mare rată de absenteism este în învățământul profesional, la care media este de 38,06 absențe de fiecare elev. Urmează învățământul liceal, cursuri de zi, cu 16,11 absențe/elev, învățământul postliceal (14,87 absențe/elev), învățământul gimnazial (14,66 absențe/elev), cel mai mic absenteism fiind înregistrat în învățământul primar, la care au fost înregistrate 6,88 absențe/elev.
La capitolul măsurilor ce pot fi întreprinse lucrurile se complică, pentru că, nici absenteismul, nici abandonul școlar, nu pot fi diminuate prin măsuri adoptate de unitatea școlară sau de inspectorat, întrucât își au cauzele în fenomene sociale mai complexe, sărăcia sau mentalitățile tradiționale din unele comunități conform cărora școala nu este o prioritate.
„Întreprindem o serie de măsuri, astfel încât să diminuăm acest fenomen, al absenteismului, al riscului de abandon și evident, al reducerii fenomenului de violență. La nivelul inspectoratului școlar întreprindem o serie de acțiuni care au ca principal obiectiv reducerea acestor fenomene. Aceste acțiuni sunt numeroase, sunt benefice de cele mai multe ori, cu efect mai mult sau mai puțin direct în ceea ce privește manifestarea lor. Printre dificultăți sunt, în primul rând, o colaborare deficitară între școală și familie, coroborată cumva cu implicarea redusă a autorităților.
O cauză este și plecarea în străinătate a elevilor împreună cu părinții, fără forme legale de transfer și neînscrierea elevilor la școală în țara de destinație. De asemenea, posibilitățile economice sunt reduse în unele comunități, ceea ce determină lipsa de implicare a părinților, pentru că au preocuparea de a duce traiul zilnic. Cred că este un fenoment extins deja, astfel încât grija și responsabilitatea față de școală și de mediul educațional în care trebuie să vină elevul este redusă.
O altă dificultate pe care o întâmpinăm este rata de părăsire timpurie a școlii, ridicată în rândul copiilor rromi. Este asociată, fără îndoială, cu factorii sociali și economici. O altă problemă este implicarea copiilor în munca sezonieră, bineînțeles în anumite perioade ale anului și grija față de frații lor, părinții având alte preocupări cu caracter social și economic, privind găsirea unor soluții pentru traiul zilnic”, spune inspectorul șef al IȘJ Galați.
Ministerul Educației, inspectoratele județene, unități școlare și ONG-uri, derulează programe care să diminueze absenteismul școlar și să reducă riscul de abandon. Au fost accesate și fonduri europene, astfel de proiecte fiind în derulare în mai multe unități școlare din județul Galați.
„Sunt și foarte multe programe derulate de Ministerul Educației, cât și de organizații non-guvernamentale. Programele derulate de minister sunt chiar de la nivel preșcolar. Este vorba de Programul Fiecare copil în grădiniță în care sunt motivați, părinții în primul rând, printr-o sumă de bani care li se oferă pentru a aduce copiii la grădiniță. Mai sunt programele cunoscute, cum ar fi Bursa profesională, care se adresează elevilor de la învățământul profesional, care, trebuie să recunosc, înregistrează un număr mai mare de absențe față de celelalte categorii. Mai avem Bursa socială, care se raportează la un anumit venit minim. Mai avem Programul Euro 200 prin care se oferă o sumă de bani petru achiziționarea unui calculator elevilor care se încadrează în anumite limite financiare. Mai avem și acordarea rechizitelor școlare, tot pentru copii din grupuri vulnerabile”, a mai precizat inspectorul șef al ISJ Galați. Programe sunt, dar eficiența acestora rămâne o necunoscută. În cel mai bun caz s-ar putea spune că ponderează absenteismul și riscul de abandon decât să le reducă. O demonstrează statisticile.
La capitolul ce s-ar mai putea face, șefa SJ Galați consideră că ar fi necesară o îmbunătățire a legislației actuale, care este destul de restrictivă în stabilirea unor măsuri concrete prin care conducătorii unităților școlare să îi determine pe părinți să își trimită copiii la școală: „Un alt element cu care ne confruntăm e lipsa legislației sau o legislație foarte restrictivă în ceea ce privește modalitățile coercitive, concrete, adresate familiilor elevilor, care să vină în sprijinul școlii pentru a-i determina pe elevi să parcurgă traseul educațional obligatoriu”.
Potrivit Mioarei Enache, o altă problemă ar fi aceea că legea prevede instituția psihologului școlar, care ar putea avea un rol important în combaterea absenteismului și abandonului școlar, dar care este inoperantă, din cauza numărului mic de psihologi angajați în sistem: „O altă posibilitate, implicare psihologului școlar este aproape imposibil de pus în practică în condițiile în care, conform normelor, un psiholog școlar se raportează la 800 de elevi și este dificil ca acesta să realizeze o consiliere individuală”.
În ultimii ani, au fost organizate frecvent acțiuni ale Poliției Locale cu scopul descurajării lipsei de cursurile școlare. În baza datelor care le-au fost puse la dispoziție de unitățile școlare, agenții de la Poliția Locală Galați s-au deplasat la toate adresele la care locuiesc familiile elevilor ce se află în risc de abandon școlar.
Oamenii legii au adus la cunoștința părinților sau reprezentanților legali ai elevilor numărul de absențe cu care sunt înregistrați aceștia, prevederile Legii nr.1/2011 și obligațiile părinților sau tutorilor în respectarea acestor prevederi. În toate cazurile au fost întocmite procese verbale prin care părinții sau reprezentanții legali și-au luat angajamentul că minorii vor frecventa orele de curs.
„Poliţia Locală, prin împuternicirea primarului, are atribuţii de a-i sancţiona pe părinţii care, în mod nejustificat, nu îşi trimit copii la şcoală. De asemenea, aceşti părinţi sau tutorii legali pot fi învinuiţi şi de săvârşirea infracţiunii de împiedicare de a frecventa învăţământul obligatoriu, faptă care se poate lăsa cu o condamnare cu închisoare de la trei luni la un an sau cu amendă”, a declarat Petrică Hahui, directorul Poliţiei Locale Galaţi.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News