Peste 500 de incidente de securitate cibernetică au fost raportate, până în prezent, la numărul unic 1911, de patru ori peste media anuală, potrivit datelor oficiale prezentate, marţi, de Cătălin Aramă, directorul general al Centrului Naţional de Răspuns la Incidentele de Securitate Cibernetică (CERT-RO).
"Numărul 1911 este al doilea număr unic scurt existent în lume, după Israel, unde puteţi primi consiliere în urma incidentelor de securitate cibernetică şi unde este bine să raportaţi aceste incidente, pentru că, prin aceste raportări, se pot crea tipuri de alerte ce pot ajuta utilizatorii. De asemenea, 1911 este primul call center din Europa, cu număr unic apelabil din toate reţelele. De la lansarea numărului unic 1911 şi până în prezent au fost raportate peste 500 de incidente de securitate cibernetică, de patru ori peste media anuală obişnuită. Cele mai multe apeluri au provenit din zona cetăţenilor, în condiţiile în care peste 80% dintre computerele personale nu sunt protejate corespunzător împotriva ameninţărilor cibernetice", a declarat Cătălin Aramă, în cadrul unei conferinţe de specialitate.
Conform datelor centralizate, din numărul total de raportări la numărul unic, 46% dintre atacurile cibernetice au vizat vulnerabilităţi, iar 33% elemente de fraudă, precum fraudă financiară, phishing sau vishing. De asemenea, 7% din totalul mesajelor preluate la 1911 s-au referit la conţinut abuziv, din care cele mai semnificative au vizat: mesaje spam, sextortion, suspiciuni vizând compromiterea unor date cu caracter special sau personal.
În acelaşi timp, dintre resursele compromise (raportate în procent de 7%), cele mai semnificative au făcut referire la site-uri web, sisteme/reţele, aplicaţii/servicii, în timp ce alte 7% dintre raportări au vizat colectarea informaţiilor cu caracter personal.
Începând cu data de 2 mai, persoanele fizice, juridice şi instituţiile publice din România pot raporta, la numărul unic 1911, incidentele de securitate cibernetică pe care le-au constatat, costul proiectului fiind de un milion de euro. Numărul poate fi apelat gratuit din orice reţea de telefonie, şi este disponibil non-stop.
Referitor la proiectul 'Enhanced National Cyber Security Services and Capabilities for Interoperability - eCSI', şi care s-a finalizat la doi ani de la demararea acestuia, directorul general al CERT-RO a precizat că rezultatele înregistrate reprezintă creaţia unei comunităţi de experţi în domeniu şi nu numai.
"Această ultimă conferinţă din cadrul proiectului este o conferinţă în care vom pune pe tablă toate realizările, care sunt meritul unei echipe formată din mai mult de 20 de oameni din cadrul CERT-RO, experţi externi şi nu numai. O să înţelegeţi de ce spun 'nu numai', pentru că în afară de cele trei conferinţe organizate de-a lungul proiectului, au existat şi două workshop-uri. Acestea au fost interactive, cu discuţii interactive privind soluţiile din cadrul proiectului şi am avut grupuri de lucru în care am primit feedback-ul dvs. În baza acestui feedback, s-au conturat produsele realizate în cadrul proiectului, ceea ce înseamnă că rezultatul acestui proiect este o creaţie care excede viziunea oamenilor din CERT-RO. Este rezultatul unei comunităţi, ceea ce este un lucru foarte bun", a afirmat Cătălin Aramă.
Acesta a adăugat că perioada de implementare a proiectului s-a suprapus cu adoptarea la nivel naţional a legislaţiei europene privind securitate cibernetică.
"Această perioadă de implementare a proiectului, de doi ani, s-a suprapus cu o perioadă de eforturi şi demersuri în primul rând pentru adoptarea în România a legislaţiei europene privind securitatea cibernetică, iar acest lucru s-a concretizat la începutul acestui an prin transpunerea Directivei NIS în legislaţia naţională, prin Legea 362, pentru ca mai apoi să vorbim de aproape un an şi jumătate de eforturi susţinute pentru tranformarea CERT-RO în autoritate naţională şi pentru realizarea legislaţiei secundare. Referitor la legislaţia secundară, avem în perspectivă înfiinţarea unui grup de lucru inter-instituţional a cărui decizii privind valorile de prag şi criteriile pentru operatorii de servicii esenţiale şi furnizorii de servicii digitale", a spus şeful CERT-RO.
Aramă a amintit şi de faptul că, recent, Guvernul a adoptat un proiect de Hotărâre prin care CERT-RO devine atât o autoritate în domeniul securităţii cibernetice, precum şi un punct unic de contact naţional şi european.
"De aproape zece zile, a fost adoptat în Guvern proiectul de Hotărâre prin care CERT-RO îşi modifică competenţa şi structura, adăugând capabilităţi şi resurse, astfel încât să fie în noua etapă instituţia să fie în continuare un Centru Naţional de Răspuns la Incidentele de Securitate Cibernetică, dar şi o autoritate în domeniul securităţii cibernetice şi un punct unic de contact naţional şi european", a susţinut oficialul.
Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) a demarat, la începutul anului 2018, proiectul 'Enhanced National Cyber Security Services and Capabilities for Interoperability - eCSI' în urma acordării unui grant de către Agenţia Executivă pentru Inovare şi Reţele (INEA), în valoare de aproximativ 869.000 euro, 75% din totalul costurilor eligibile.
Scopul acţiunii a fost acela de a crea, menţine şi extinde capabilităţile de securitate cibernetică ale CERT-RO, precum şi serviciile de securitate cibernetică pe care le oferă la nivel naţional. Astfel, în cadrul proiectului, Centrul a lansat şi va lansa servicii operaţionale sustenabile, ce vor permite noi utilizări şi capabilităţi ale serviciilor, proceselor şi uneltelor de securitate cibernetică.
Principalele servicii dezvoltate în cadrul CERT-RO sunt: Platforma Naţională de Servicii de Securitate Cibernetică (NCSP), Call-Center de Securitate Cibernetică disponibil 24/7 (numărul unic 1911), dotarea unui Laborator de Analiză şi Investigaţie Malware, organizarea de training-uri în domeniul securităţii cibernetice pentru manageri şi specialişti IT din instituţii publice şi acţiuni de promovare.
Connecting Europe Facility - Programul Telecom este un instrument-cheie al Uniunii Europene pentru facilitarea interacţiunilor transfrontaliere dintre administraţia publică, afaceri şi cetăţeni, prin introducerea serviciilor de infrastructură digitală şi reţele broadband. Bugetul programului este de 1,04 miliarde de euro pentru perioada 2014-2020.
Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică este o instituţie publică aflată în coordonarea Ministerului Comunicaţiilor şi pentru Societatea Informaţională. Activitatea CERT-RO vizează prevenirea, analiza, identificarea şi reacţia la incidente de securitate cibernetică. Totodată, Centrul este punct naţional de contact cu alte structuri de tip CERT/CSIRT naţionale sau internaţionale din mediul public sau privat.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News