Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a decis prelungirea până pe 31 iulie a perioadei de depunere a ofertelor în cadrul licitaţiei de achiziţie a celor 12 automotoare în tracţiune electrică pe pile de combustie de hidrogen.
'Astăzi, 23 iunie 2023, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a transmis spre publicare în SEAP un anunţ de prelungire a perioadei de depunere, pentru data de 31 iulie 2023, a ofertelor în cadrul licitaţiei de achiziţie a celor 12 automotoare în tracţiune electrică pe pile de combustie de hidrogen, împreună cu serviciile de mentenanţă şi de alimentare cu hidrogen.
Luându-se în considerare complexitatea acestei proceduri (achiziţia unui produs inovativ, achiziţia de hidrogen combustibil de tracţiune printr-un abonament de disponibilitate pe termen lung) manifestată de potenţialii ofertanţi, ARF a luat decizia de prelungire a perioadei de depunere în scopul asigurării unui cadru adecvat în care să se depună oferte eligibile şi asigurarea succesului în implementarea PNRR şi în această zonă', au anunţat reprezentanţii ARF, pe pagina de Facebook a instituţiei.
Potrivit sursei citate, Regulamentul UE pentru instituirea Mecanismului de Redresare şi Rezilienţă prevede ca atribuirea contractelor să se încheie până la 31 decembrie 2023 şi livrările să fie efectuate până la 31 august 2026. Trenurile pe hidrogen sunt o componentă importantă în strategia guvernamentală şi a ARF de decarbonizare a sectorului transporturi şi vor fi completate prin alte achiziţii în domeniul trenurilor pe acumulatori şi pe hidrogen.
Reprezentanţii Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) şi ai Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) au semnat la începutul lui aprilie 2023 contractele de finanţare a proiectelor de investiţii ale ARF, finanţate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), cu o valoare de 1,45 miliarde de lei (300 de milioane de euro) fonduri europene nerambursabile.
Contractele 'Achiziţie de 20 rame electrice inter-regionale de lung parcurs RE-IR-2', 'Achiziţia de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să tracteze până la 16 vagoane de călători' şi 'Achiziţia a 12 automotoare în tracţiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, achiziţionarea serviciilor de mentenanţă şi reparaţii a acestor automotoare, necesare funcţionării respectivelor automotoare şi achiziţionarea serviciilor de alimentare cu hidrogen' au fost încheiate între ARF, în calitate de beneficiar, şi MTI, în calitate de Organism Intermediar pentru Transport.
Proiectele sunt prevăzute în Componenta 4 - Transport sustenabil, din cadrul Pilonului I al Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă şi au rolul de a spori sustenabilitatea sectorului transporturilor din România prin sprijinirea tranziţiei verzi şi digitale a acestuia domeniului feroviar, respectiv de a dezvolta o infrastructură de transport durabilă şi ecologică, cu standarde de siguranţă adecvate.
Obiectivul Componentei 4 - Transport sustenabil, prevăzută în PNRR, este de a îmbunătăţi oferta de transport prin creşterea numărului de trenuri pe rută şi pe zi, corelat cu introducerea unei frecvenţe predictibile, asigurarea unor legături directe şi rapide între marile oraşe ale României, punerea în valoare a investiţiilor de modernizare derulate pe întreaga reţea feroviară TEN-T de pe teritoriul României, susţinerea programului de trecere la sistemul de comandă - control al trenurilor bazate pe standardul european ERTMS, precum şi înlocuirea tracţiunii diesel cu una electrică pe liniile ferate în prezent neelectrificate şi în curs de electrificare.
Proiectul de investiţii derulat de ARF ce vizează achiziţia a 12 automotoare pe hidrogen destinate transportului feroviar de călători, precum şi achiziţionarea serviciilor de mentenanţă şi alimentare cu hidrogen pentru o perioadă de 15 de ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei cu încă 15 ani, prin act adiţional, prevede faptul că acestea vor fi utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice, pe liniile neelectrificate Bucureşti - Piteşti, cu extindere până la Piatra Olt - Craiova, Bucureşti - Aeroportul Henri Coandă, Bucureşti - Târgovişte, Bucureşti - Piteşti - Curtea de Argeş. Valoarea totală a proiectului este de 868,917 milioane de lei. Proiectul este finanţat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, astfel: sprijin din partea Uniunii Europene împrumut/grant - 528,931 milioane de lei, contribuţie publică naţională - 201,252 milioane de lei şi TVA - 138,735 milioane de lei, scrie Agerpres.
Perioada de implementare a proiectului este de 60 luni. În conformitate cu regulile de eligibilitate, activităţile proiectului au început în luna noiembrie 2021 şi se vor desfăşura până la data de 30 decembrie 2026. Proiectul se află în faza depunerii ofertelor, iar termenul de depunere a acestora era 8 mai 2023, ora 15:00. În februarie 2023, procedura privind achiziţia de 12 rame electrice pe bază de pile de combustie cu hidrogen (RE-H) a fost anulată automat în sistemul de achiziţii publice, SICAP, în condiţiile în care nu a fost depusă nicio ofertă. Licitaţia a fost lansată în luna septembrie 2022.
La sfârşitul lunii martie, ARF a reluat licitaţia pentru cele 12 automotoare. Astfel, pe 26 martie 2023, a fost publicat în platforma SEAP anunţul nr. CN1053527 privind achiziţia a 12 automotoare în tracţiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, destinate transportului feroviar de călători, precum şi achiziţionarea serviciilor de mentenanţă şi alimentare cu hidrogen pentru o perioadă de 15 de ani.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu