Administrația Biden a anunțat o nouă propunere care ar putea reprezenta cea mai puternică armă a Statelor Unite pentru a combate afluxul de vehicule electrice chinezești ieftine, care au perturbat deja industria auto globală, scrie Reuters.
Publicitate
Interzicerea tehnologiei auto conectate din China, propusă de Departamentul Comerțului al SUA, vizează atât hardware-ul, cât și software-ul utilizat în vehiculele chinezești, indiferent dacă acestea sunt fabricate în China sau în alte țări precum Mexic sau Europa.
Această măsură vine ca un răspuns suplimentar la tarifele de 100% impuse anterior de administrația Biden asupra vehiculelor electrice chinezești și la retragerea subvenției de 7.500 de dolari pentru consumatorii care achiziționează vehicule cu componente fabricate în China. Spre deosebire de aceste măsuri anterioare, interdicția asupra tehnologiei auto conectate s-ar aplica chiar și vehiculelor chinezești produse în afara Chinei, o strategie menită să închidă posibilele portițe de scăpare.
Michael Dunne, un consultant ce urmărește îndeaproape industria auto din China, a descris această interdicție ca fiind o „declarație puternică” din partea oficialilor americani. După ce au analizat efectul tarifelor ridicate, aceștia au ajuns la concluzia că aceste măsuri nu sunt suficiente pentru a proteja industria auto din SUA.
De exemplu, BYD, unul dintre liderii chinezi în domeniul vehiculelor electrice, are planuri de a deschide o fabrică în Mexic. Deși compania a subliniat că această fabrică va servi doar pieței locale, grupurile comerciale din SUA sunt preocupate de posibilitatea ca aceste vehicule electrice să inunde piața americană, ceea ce ar putea provoca o „extincție” a producătorilor auto americani.
Proiectul de interdicție al administrației Biden vizează și interzicerea software-ului chinezesc sau a vehiculelor autonome produse de companii chineze, împiedicând astfel testarea și implementarea lor în Statele Unite. Această măsură este percepută de analiști ca o modalitate de a proteja companii inovatoare americane precum Tesla, care a investit puternic în dezvoltarea tehnologiei autonome. Elon Musk, CEO-ul Tesla, a pariat viitorul companiei pe tehnologia de conducere autonomă, un sector unde Tesla se confruntă cu o concurență acerbă din partea companiilor chineze.
Cu toate acestea, analiștii avertizează că aceste măsuri ar putea atrage represalii comerciale din partea Chinei, ceea ce ar putea afecta operațiunile extinse ale Tesla pe teritoriul chinez. Deși Tesla nu a oferit un comentariu oficial, rămâne de văzut cum va reacționa China la această propunere.
Oficialii administrației Biden au argumentat că vehiculele și tehnologia chineză reprezintă o amenințare atât pentru securitatea națională, cât și pentru economia americană. Sectorul vehiculelor electrice din China, puternic subvenționat, a devenit un lider global atât în producția de baterii, cât și în dezvoltarea software-ului auto, inclusiv pentru sistemele de infotainment și funcțiile avansate de asistență pentru șoferi.
În prezent, foarte puține vehicule produse în China sunt vândute în Statele Unite, iar niciunul dintre acestea nu provine de la branduri chinezești. Totuși, acțiunile anunțate luni de administrația Biden au ca scop păstrarea acestei situații, prin închiderea lacunelor care ar fi permis accesul tehnologiei chinezești pe piața americană.
Liz Cannon, șefa biroului pentru tehnologia informației și comunicațiilor din cadrul Departamentului Comerțului, a subliniat că simpla interdicție a vehiculelor chinezești ar fi lăsat „o ușă deschisă” pentru ca China să pătrundă în piață prin intermediul software-ului auto.
Propunerea administrației Biden prevede interzicerea software-ului auto chinezesc pentru vehiculele fabricate începând cu anul 2026, pentru modelele din 2027, iar hardware-ul va fi interzis începând cu modelele anului 2030. Administrația speră să finalizeze aceste reguli înainte ca mandatul președintelui Biden să se încheie, pe 20 ianuarie 2025.
Reacțiile din partea oficialilor chinezi nu au întârziat să apară. Un purtător de cuvânt al Ministerului de Externe din China, Lin Jian, a declarat că țara sa se opune utilizării exagerate a conceptului de securitate națională de către SUA și a practicilor discriminatorii împotriva companiilor și produselor chinezești.
Preocupările legate de securitatea tehnologiei chinezești nu sunt o noutate în SUA. Legislatorii americani au ridicat de mai multe ori probleme legate de testarea tehnologiei autonome chinezești pe teritoriul Statelor Unite. De exemplu, la începutul acestui an, administrația Biden a inclus Hesai Group, o companie chineză producătoare de lidare pentru vehicule autonome, pe lista companiilor suspectate că ar colabora cu armata chineză. Deși Hesai a negat acuzațiile și a intentat un proces împotriva guvernului american, îngrijorările cu privire la securitatea tehnologiei sale au rămas în prim-plan.
Un alt argument cheie al oficialilor administrației Biden este acela că interdicția propusă ar proteja nu doar securitatea națională, ci și interesele economice ale producătorilor auto americani, asigurând că aceștia pot concura în condiții echitabile. Administrația a subliniat că există suficiente dovezi privind prezența programelor malware din China în infrastructura critică americană, deși nu au fost furnizate dovezi clare că automobilele chinezești sunt utilizate pentru spionaj.
Vehiculele electrice și politicile comerciale au devenit subiecte majore în campania electorală din 2024 din Statele Unite, iar măsurile anti-China reprezintă un punct rar de consens între democrați și republicani. Candidatul republican Donald Trump a avertizat că China ar putea ajunge să domine producția auto globală, criticând politicile lui Biden pentru promovarea vehiculelor electrice. De cealaltă parte, administrația Biden a subliniat că dorește să evite ca piața americană să fie inundată de vehicule electrice chinezești.
„Când americanii aleg vehicule electrice, ne dorim să se asigure că aleg un vehicul american, nu unul chinezesc,” a declarat Lael Brainard, consilier economic al Casei Albe.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu