Dorina Lazăr a susținut la sediul UNITER o conferință de presă în care și-a expus punctul de vedere cu privire la demiterea sa de la conducerea Teatrului Odeon. Ea a fost confirmată în funcție printr-o scrisoare primită pe 18 august, după ce la evaluare anuală obținuse nota 9.23. Câteva zile mai târziu a primit însă, prin curier, o depeșă prin care era anunțată că a fost destituită. Hârtia nu era semnată de primarul Gabriela Firea, ci de viceprimarul Aurelian Bădulescu.
Actrița a prezentat presei și trei documente primite de la PMB — evaluarea anuală în care se precizează că a obținut nota 9,23 și Comisia de evaluare recomandă continuarea managementului, decizia de reîncadrare în funcția de manager și decizia de încetare a contractului de management încheiat între primarul general și Teodora Lazăr.
Eu am trei hârtii. O hârtie care este de la Comisia de evaluare anuală a managementului, care s-a făcut în primăvară, la care am primit nota 9,23 din 10 puncte. Eu ar fi trebuit să primesc această confirmare pe post, reconfirmare pe post, probabil la o lună sau două. Ea a venit în 18.08 și sunt anunțată, sub semnătura doamnei Gabriela Firea, că începând cu data 01.07 doamna Teodora Lazăr se reîncadrează la teatru în funcția de manager, dar ea e trimisă în 17 august. Și mai am o a treia hârtie care este venită zilele trecute, pe 30 august, în care scrie: 'având în vedere referatul Direcției de Cultură, Sport, Turism, primarul general dispune: începând cu data prezentei încetează contractul de management încheiat între primarul general și Teodora Lazăr, manager la Teatrul Odeon. Prezenta dispoziție poate fi contestată la instanța competentă. Primar general Gabriela Firea', dar semnătura nu este a doamnei Gabriela Firea, ci a domnului viceprimar Bădulescu. Deci, acum patru zile eram bună, peste patru zile nu am mai fost bună", a menționat Dorina Lazăr.
Demiterea Dorinei Lazăr nu a fost motivată oficial de Primărie, dar ea vine după ce la Odeon a fost trimis Corpul de Control al Primarului. Actrița a negat toate ilegalitățile pe care Corpul le-ar fi descoperit.
Dorina Lazăr a lucrează în Teatrul Giulești-Odeon din 1969. Și-a început conferința glumind că este cea mai veche mobilă din instituție. De douăzeci de ani e pe post de conducere.
Ion Caramitru, președintele UNITER, a numit-o, în cuvântul înainte la conferință, una dintre cele mai importante personalități din teatrul românesc din ultimii șaizeci de ani. Ion Caramitru are dreptate: Dorina Lazăr așa este.
Au venit la conferință mari nume din teatrul românesc: actorul Victor Rebengiuc, actrița Mariana Mihuț, Marina Constantinescu, directorul artistic și selecționer al Festivalului Național de Teatru, distinsa profesoară și critic de teatru Ludmila Patlanjoglu, actorul George Mihăiță (directorul Teatrului de Comedie), actorul Marcel Iureș și alți oameni din lumea teatrului (vedeți lista completă cu cei care au fost la conferința de presă de azi, la finalul acestui articol). Marina Constantinescu a spus că prezența lor acolo e, în sine, o formă de protest.
Ion Caramitru a precizat că atâta timp cât nu cunoaște motivația legală, temeiul în baza căruia a fost demisă Doria Lazăr, nu se poate exprima cu privire la caz, dar a asigurat-o pe actriță de toată susținerea UNITER. Apoi, i-a lăsat microfonul pentru un one-woman-show.
Dorina Lazăr a început prin a le mulțumi tuturor celor prezenți, și s-a amuzat să constate că dacă i s-ar fi întâmplat ceva de bine nu ar mai fi fost atât de mulți în sală. Apoi a punctat că în timp ce dumneai dă aceste declarații, la Teatrul Odeon se află directorul interimar Cristian Șofron, alături de funcționari ai Primăriei, care îi adună lucrurile.
„Cred că dacă mi se întâmpla un lucru de bine, n-aș fi putut să vă adun pe toți aici. Dar e bine când există o solidaritate… În clipa în care noi suntem aici și vorbim, la noi la teatru se găsește noul director interimar al Teatrului, domnul Cristian Șofron, împreună cu funcționarii de la Primărie îmi adună lucrurile… Am ceva de mâncare în frigider, trebuie să mă duc să mi le iau de acolo”, a spus binecunoscuta actriță Dorina Lazăr chiar la începutul conferinței.
Mai departe, Dorina Lazăr a rezumat lungul istoric al neînțelegerilor cu Primăria București. Bugetul Teatrului Odeon este unul dintre cele mai mici din Capitală. Mărul discordiei – consideră doamna Lazăr – este faptul că nu și-a ținut gura și nu a făcut sluj în fața nimănui. “N-am gura încuiată. Că vorbesc mult și că ar fi bine să fie ciocu’ mai mic… Le-am spus-o pe șleau, gura bate…fundul, dar, la vârsta mea, eu nu mai am nimic de pierdut. Sunt pensionară, sunt bătrână. Ce să mai aștept. Eu am crescut independentă, în sensul că mama mea a fugit de acasă, s-a făcut artistă și am crescut cu vreo 3 mame vitrege și a trebuit să a trebuit să hotărăsc pentru mine. Și atunci, pesemne, m-am îmbărbătat, am hotărât pentru mine și și în clipa de față hotărăsc pentru mine, că nu am de ce să fac sluj și să pup poala popii”, a mai spus renumita actriță Dorina Lazăr.
„Sunt cea mai veche mobilă a Teatrului Giulești/Odeon. Din 1969. Sunt de 20 de ani pe post de conducere, început odată cu un concurs, când am fost numită director artistic. La un moment dat, Sandu Dabija s-a săturat de administrație și a plecat să-și facă profesia pentru care Dumnezeu l-a hărăzit. Și am rămas director plin, pe post de actriță și cu leafă de actriță, jucând și făcând management în același timp, pe leafă de actriță. De la Primărie mi se tot spunea, de ce nu treceți pe post de consultant și să fiți plătită cu bucata. Și am spus că pentru că vreau să am libertatea să latru. Și dacă e un lucru pe care eu nu pot să-l fac, n-o să-l cer actorilor. Și nu le cer decât lucruri pe care eu pot să le fac la vârsta mea. După aceea a venit povestea cu pensia, am ieșit la pensie, am rămas pe post. Și a apărut povestea cu managementul. Am dat vreo câteva concursuri.
Nu cred că mi-am iubit casa așa cum iubesc teatrul, am pus întotdeauna teatrul înaintea vieții, înaintea intereselor mele de viață. Sunt și singură, copiii s-au pus la casele lor. Totul a fost foarte bine până când… de fapt, nici nu știu de la ce a pornit. Vă jur că nu
știu de ce sunt în conflict cu Primăria. În primăvară, când s-a discutat bugetul instituțiilor subordonate Primăriei, domnul Traian Petrescu, directorul Direcției de Cultură, mi-a spus că trebuie să tăiem din buget.
Și am spus că nu tai din buget, pentru că nu-mi ajunge după aceea nici să plătesc colaboratorii. Și într-o zi, domnul Petrescu mi-a spus să îl caut pe un domn consilier al doamnei Firea, Cogescu cred. L-am sunat și mi-a spus că trebuie să tai din buget.
I-am spus să ne vedem o jumătate de oră să-i explic. Mi-a spus că nu are timp. Și atunci am spus: „Dacă nu tai nimic din buget, ce mi se întâmplă?”. „Vă căutați alt loc de muncă, doamna Lazăr”.
Pe mine m-a pufnit râsul și vă rog să mă credeți mă pufnește și acuma pentru că, la 77 de ani, următorul loc de muncă e Străulești 2. Și eu nu stau aici pentru că nu am loc de muncă, stau pentru că mi-e drag și pentru că cred că am făcut bine ce am făcut”, a declarat Dorina Lazăr.
Această independență de gândire și de limbaj, actrița a dobândit-o din copilărie (mama ei a fost artistă și a plecat de acasă, a trăit cu trei mame vitrege așa, că a fost obligată să se îmbărbăteze și să-și ia singură deciziile în viață).
În primăvara acestui an, directorul Direcției de Cultură din Primărie, Traian Petrescu, i-a pus în vedere actriței că trebuie redus bugetul Teatrului. Dorina Lazăr n-a fost de acord. Au urmat câteva contre verbale. Când au fost chemate damele din teatru să facă frumos la o acțiune oficială a Primăriei, Dorina Lazăr iar n-a fost de acord și a întrebat dacă vin cu steagurile de acasă sau le dau steaguri organizatorii.
A cerut o audiență la primarul Gabriela Firea, dar primarul nu a avut timp de ea. Mai departe: Teatrul Odeon a fost deposedat de atelierele de la Teatrul Giulești, un spațiu foarte important pentru viața Odeonului, spațiu care a fost preluat de Opera Comică pentru Copii.
Dorina Lazăr a atacat în contenciosul administrativ decizia Primăriei de a-i lua Odeonului acele spații. Se judecă. A ținut și o conferință de presă atunci, în teatru. Ulterior, s-a dat dispoziție către toate teatrele din subordine să se ceară aprobare de la Primărie pentru orice conferință.
Și a mai fost ceva: Primăria cerea ca pe afișe să scrie așa: spectacolul X prezentat de Primăria Muncipiului București prin Teatrul Odeon. Dorina Lazăr iar n-a fost de acord, precizând că pot apărea situații hilare, și că această dorință vine dintr-o epocă mai degrabă apusă.
Cei prezenți și-au manifestat îngrijorarea cu privirea la practicile Primăriei București (situația nu e singulară, și la Teatrul Sică Alexandrescu din Brașov s-au înregistrat demiteri abuzive ale actorilor). Ei au remarcat că ne aflăm la o răscruce, în care Puterea vrea să ia în stăpânire cu totul arta. Marina Constantinescu a ridicat chiar problema unei situații din Rusia, unde, pentru acuzații similare celei aduse Dorinei Lazăr, un artist consacrat internațional a fost chiar încătușat. Mariana Mihuț și-a adus aminte de timpurile în care Ciulei și Pintilie erau alungați din teatrul românesc și a spus de mai multe ori cuvintele: Mă tem! A fost prezentă ideea că, dacă a pățit Dorina Lazăr, i se poate întâmpla oricărui director să fie dat afară, fără o argumentație clară, solidă. Dramaturgul Lia Bugnar, prezentă la întâlnire, a spus că sunt totuși prea puțini oameni de teatru alături de Dorina Lazăr, și că a nu răspunde unui abuz ridică o secure deasupra capului tuturor.
Nedreptatea pe care lumea teatrului o reclamă astăzi în cazul Dorinei Lazăr a fost susținută de numeroasele scrisori de solidarizare cu artista primită din toată țară, și chiar de la Paris, de la criticul George Banu.
Rodica Mandache a citit acele rânduri emoționante de la George Banu. Iată: “Aflu cu stupoare despre demiterea brutală a Doamnei Dorina Lazăr, demitere care e o palmă dată unei actriţe renumite şi unei directoare de teatru respectate. Fără nicio discuţie prealabilă sau expertiză precisă, decizia arbitrară aminteşte de vremurile dictaturii de altădată, ale cărei practici speram să nu mai intervină în câmpul culturii române. Comportamentul adoptat faţă de Doamna Dorina Lazăr după demiterile efectuate în aceleaşi condiţii impuse domnilor Radu Boroianu sau Călin Stegerean nu poate decât să ne neliniştească profund. El se generalizează şi nu îl putem admite în contextul unei democraţii ale cărei legi de conduită trebuie respectate şi nu regulat încălcate.”
Din comisiile de evaluare ale Primăriei, care judecă directoratele teatrelor bucureștene, face parte și doamna Capatos (da, din acea familie Capatos), consilier personal pe probleme de cultură al doamnei primar Gabriela Firea.
Întâlnirea s-a încheiat cu Dorina Lazăr aducându-și aminte de o replică dintr-un spectacol jucat imediat după Revoluție. Replica aceea era: “Haideți să plecăm acasă, ăștia sunt mai răi decât ăia dinainte”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu