Barilul de petrol este mai ieftin astăzi decât în 2008, dar prețul la pompă este dublu. Atunci, benzina costa 3,99 lei, iar motorina 3,77 lei pe litru.
Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), a vorbit, în interviul acordat DCNews, despre ”criza utilităților care ne doboară”, referindu-se, în special, la prețul energiei: ”Din fericire, pentru economia noastră - cu un specific de subcontractori - nu suntem singurii afectați”. ”Pe de altă parte, sunt multe chestii inexplicabile. Avem acum 105 dolari barilul față de 147 în 2008 și... stau și mă gândesc cum se făcea prețul la combustibil în 2008 și cum se face astăzi. Repet, plecând de la date statistice foarte clare: 147 de dolari barilul în 2008, 105 dolari barilul acum” a fost problema ridicată de președintele CCIR.
”Ar trebui să explice, plecând de la prețul barilului de petrol, cum se construiește acest preț” a subliniat Mihai Daraban.
Vezi mai mult în video:
La sfârșitul lunii iunie, Guvernul a aprobat Ordonanța de Urgență prin care a redus cu 50 de bani prețurile carburanților la pompă. 25 de bani sunt suportați de stat, 25 de bani reprezintă reducerea comercială.
„În situația în care vor exista creșteri nejustificate a prețurilor la carburanți în perioada de aplicare a acestei ordonanțe de urgență, acestea vor fi încadrate la categoria de acțiuni speculative și vor fi sancționate potrivit OUG 84/2022 privind combaterea acțiunilor speculative”, a spus purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru.
În spațiul public, anterior, se vorbise despre reducerea TVA la combustibil la 5% sau a accizei la carburanți cu 50%. Însă, ulterior, oficialii din Guvern, printre care și ministrul de Finanțe, s-au răzgândit și au susținut că astfel de măsuri ar contraveni normelor Uniunii Europene.
Președintele Klaus Iohannis a susținut această ultimă idee.
”Până la urmă şi 50 de bani... sunt 50 de bani pe care nu îi dai când alimentezi la pompă” spunea președintele despre măsura reducerii la pompă adoptată de Guvern.
Despre variantele aflate în discuție anterior, Klaus Iohannis afirma: ”Reducerea accizelor e doar aşa aparent la îndemâna Guvernului. În realitate, nu este, din cauza legislaţiei europene. Deci, la accize e uşor dacă vrei să le creşti. Dacă vrei să le scazi, nu se prea poate sub un anumit nivel. Deci discuţia aici se opreşte foarte repede şi rămâne una doar de teorie matematică. Celelalte instrumente la dispoziţia Guvernului sunt cele naţionale - să umble la TVA, la sprijin bugetar şi alte mecanisme. În situaţia în care şi la noi preţurile la pompă au crescut destul de mult, Guvernul, pe bună dreptate, a analizat chestiunea şi a ajuns la concluzia că trebuie să facă ceva, atât cât se poate. Nu este posibil să plafonezi preţul direct sau să subvenţionezi o parte semnificativă.
Între timp, prețul combustibilului a mai scăzut cu aproximativ 20 de bani.
Potrivit reprezentanților AEI, această situație se datorează scăderii cotațiilor țițeiului față de luna iunie 2022, scăderii cotațiilor la benzină și la motorină față de aceeași perioadă, dar și scăderii cursului leu-dolar.
Costul combustibilului crește nu doar odată cu prețul petrolului, ci și din creșterea costurilor de transport, vin clarificări din Guvernul României. Asigurările pe Marea Neagră au crescut, asta pentru că e zonă de pericol, iar prețurile cresc, astfel, în cascadă.
În același timp, adevărata problemă pentru Rusia este reprezentată chiar de veniturile din petrol, nu din gaze naturale, așa cum poate greșit s-ar percepe. Federația Rusă este, înainte de toate, un benzinar. În fața blocajului din Europa, generat de acțiunile sale militare în Ucraina, Rusia nu va putea crește exporturile nici în Asia. Nu are nici trenuri, nici nave destule, iar capacitatea conductei este limitată.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu