Asteroidul uriaș care a dus la disparția dinozaurilor nu a fost singur. Descoperirea uimitoare a oamenilor de știință

Foto: Pixabay

Oamenii de știință au descoperit faptul că asteroidul uriaș care a exterminat dinozaurii nu a fost singur.

Uriașul asteroid care a lovit Pământul și a distrus dinozaurii în urmă cu 66 de milioane de ani în urmă nu a fost singur, au confirmat oamenii de știință.

Se pare că în aceeași perioadă, o altă rocă spațială, mai mică, s-a prăbușit în mare, în largul coastei Africii de Vest, creând un crater mare. Savanții spun că ar fi fost un „eveniment catastrofal” care a provocat un tsunami de cel puțin 800 de metri înălțime peste Oceanul Atlantic.

Dr. Uisdean Nicholson de la Universitatea Heriot-Watt a găsit pentru prima dată craterul Nadir în 2022, dar un nor de incertitudine planează asupra modului în care acesta s-a format cu adevărat. Acum, doctorul Nicholson și colegii săi sunt siguri că depresiunea de 9 km a fost cauzată de un asteroid care s-a prăbușit pe fundul mării. Totuși, în pofida acestor concluzii, oamenii de știință nu pot spune data exactă a evenimentului sau dacă s-a întâmplat înainte sau după asteroidul care a provocat craterul Chicxulub, lat de 180 km, din Mexic, asteroid care ar fi pus capăt domniei dinozaurilor, scrie BBC.

Totuși, se presupune această rocă spațială apărut la sfârșitul perioadei Cretacice, când au dispărut dinozaurii. Pe măsură ce s-a prăbușit în atmosfera Pământului, aceasta ar fi format o minge de foc.

„Imaginați-vă că asteroidul a lovit Glasgow și că sunteți în Edinburgh, la aproximativ 50 km distanță. Mingea de foc ar fi de aproximativ 24 de ori mai mare decât Soarele de pe cer - suficient pentru a incendia copacii și plantele în Edinburgh”, spune Dr Nicholson.

Consecințele prăbușirii celui de-al doilea asteroid

Ar fi urmat o explozie extrem de puternică, înainte de o zguduitură seismică de mărimea unui cutremur cu magnitudinea 7. Potrivit oamenilor de știință, cantități uriașe de apă au părăsit fundul mării, iar mai târziu au revenit în cascadă, creând amprente unice.

Savanții explică că este neobișnuit ca asteroizi atât de mari să se prăbușească din sistemul nostru solar spre planeta noastră la scurt de timp unul de celălalt, așa că deocamdată nu există o explicație a acestui posibil eveniment.

Asteroidul care a creat craterul Nadir a măsurat aproximativ 450-500 m lățime, iar oamenii de știință cred că a lovit Pământul cu aproximativ 72.000 km/h. Un eveniment similar cunoscut de oameni a fost cel din Tunguska, din 1908, când un asteroid de 50 de metri a explodat pe cerul deasupra Siberiei.

Asteroidul Nadir, aproximativ de dimensiunea lui Bennu

Asteroidul Nadir avea aproximativ dimensiunea lui Bennu, care este în prezent cel mai periculos obiect care orbitează în apropierea Pământului. Cea mai probabilă dată la care Bennu ar putea lovi Pământul este 24 septembrie 2182, potrivit NASA, dar probabilitatea acum e de 1 la 2.700.

Nu a existat niciodată un impact de asteroizi de această dimensiune în istoria omenirii, iar oamenii de știință trebuie, în mod normal, să studieze craterele erodate de pe Pământ sau imaginile craterelor de pe alte planete pentru a-și da seama ce s-ar fi putut întâmpla. Pentru a înțelege în continuare craterul Nadir, Dr. Nicholson și echipa sa au analizat date 3D de înaltă rezoluție de la o companie de geofizică numită TGS. Majoritatea craterelor sunt erodate, dar acesta a fost bine conservat, ceea ce înseamnă că oamenii de știință ar putea cerceta mai mult nivelurile rocii.

„Este prima dată când reușim să vedem în interiorul unui crater ca acesta – este cu adevărat incitant”, spune dr. Nicholson, adăugând că există doar 20 de cratere marine în lume, dar niciunul nu a fost studiat în detaliu ca acesta.

NoMy - smt4.5.3