Grupul italian de lux Prada (1913.F) și startup-ul Axiom Space din Houston au dezvăluit miercuri designul unui costum spațial care va fi utilizat pentru misiunea Artemis 3 a NASA pe Lună, planificată pentru 2026.
Din punct de vedere estetic, costumul nu se abate prea mult de la ceea ce au purtat astronauții în trecut. Este un costum alb, voluminos, familiar, cu detalii roșii și patch-uri gri la genunchi și coate.
Artemis 3, proiectată pentru a marca prima asolizare a unui astronaut pe Lună după misiunea Apollo 17 din 1972, este planificată să aibă loc, conform programului actual, în 2026.
Noua Unitate de Mobilitate Extravehiculară Axiom (AxEMU), cum este cunoscut costumul, a fost prezentată la Congresul Internațional de Astronautică de la Milano. Scopul său este de a combina funcționalitatea avansată cu estetica pentru a face față condițiilor dificile de pe Lună. Artemis 3 este planificată ca prima vizită a unui astronaut pe Lună, după momentul din anii '70.
Costumele sunt concepute pentru a rezista la temperaturi extreme la polul sud lunar și pentru a suporta cele mai scăzute temperaturi în regiunile permanent umbrite timp de cel puțin două ore, au declarat cele două companii într-un comunicat comun. Astronauții vor putea efectua plimbări în spațiu timp de cel puțin opt ore.
AxEMU a trecut deja prin teste extinse, inclusiv sub apă, pentru a simula mediul lunar. Se află aproape de etapa finală de dezvoltare, au menționat cele două companii. "Sunt foarte mândru de rezultatul pe care îl prezentăm astăzi, care este doar primul pas într-o colaborare pe termen lung cu Axiom Space", a declarat Lorenzo Bertelli, Chief Marketing Officer al Prada, într-un comunicat.
Matt Ondler, președintele Axiom Space, a declarat că designul a fost îmbunătățit prin combinarea abilităților lucrătorilor din cele două grupuri. „Inovația apare cu adevărat atunci când reunim echipe diverse, cu fundaluri variate, educații diferite și abilități distincte”, a spus Ondler.
Pe măsură ce industriile de explorare spațială și turism se dezvoltă, brandurile de lux explorează posibile parteneriate. Luna trecută, casa de modă franceză Pierre Cardin a dezvăluit un costum de antrenament pentru astronauți, destinat a fi utilizat la centrul Agenției Spațiale Europene din Köln.
Grupul hotelier Hilton colaborează cu Voyager Space pentru a sprijini designul și dezvoltarea suite-urilor pentru echipaj la viitoarea stație spațială comercială Starlab, aflată în prezent în etapa de dezvoltare şi care ar trebui să fie lansată pe orbita joasă a Terrei în 2028, conform Reuters.
Nici China nu se lasă mai prejos. Chiar dacă nu colaborează cu un brand atât de cunoscut, chinezii au făcut un pas înainte în planul lor ambițios de a trimite proprii astronauții pe Lună până în 2030 – dezvăluind costumul spațial special conceput pe care echipajul îl va purta.
Noul costum alb-roșu – dezvăluit de Agenția Spațială Manned din China (CMSA) la sfârșitul săptămânii trecute – este conceput pentru a rezista temperaturilor extreme de pe Lună, precum și radiațiilor și prafului, permițând în același timp astronauților să aibă flexibilitatea fizică necesară pentru a îndeplini sarcini pe suprafața lunară, conform presei de stat.
Costumul pentru aselenizare este echipat cu o cameră încorporată pentru rază scurtă și lungă de acțiune, un panou de control operațional și un vizor al căștii care protejează împotriva luminii puternice, conform unui videoclip distribuit de postul național CCTV. În videoclip, astronauții chinezi Zhai Zhigang și Wang Yaping au demonstrat cum oamenii ce poartă costumul pot să se aplece și să urce o scară. Noua tehnologie a atras atenția internațională. Vezi toată știrea aici!
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu