Psihologul Radu Leca ne-a vorbit despre cauzele violenței în rândul elevilor. Ce pot face părinții pentru a reduce acest flagel, tot mai frecvent în societatea românească.
Violența în rândul copiilor și adolescenților a ajuns la cote alarmante și pare că nimic nu mai reușește să îi aducă pe aceștia pe făgașul normal. Iar cele mai recente cazuri de agresiune, între elevi sau între elevi și profesori, ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru întreaga societate, de la părinți și familie la cadrele didactice, precum și necesitatea unei implicări mai mari în educația acestor copii.
Psihologul Radu Leca ne-a explicat, în exclusivitate, care este mecanismul ce se află în spatele violenței juvenile, dar și ce măsuri se pot lua pentru a reduce acest flagel.
”Îndepărtarea de vechea structură cognitivă retrogradă, ce conținea în formulă activă: rușinea, bunul simț și credința, a determinat apariția, din punct de vedere psiho-emoțional, a unor noi generații de involuați, mult prea plini de ei, cu un IQ maxim de 105/108.
Societatea românească se schimbă, la fiecare 10 ani, din rău în mai rău. Numărul celor furioși pe sistem, ce nu știu să citească sau să scrie, ce iubesc doar agresivitatea și opulența, a crescut semnificativ.
Nimeni nu scapă nepedepsit din școală sau liceu. Inclusiv profesorii sunt bătuți, umiliți sau hărțuiți fizic sau psihologic. Mașinile profesorilor sunt vandalizate si toate aceste lucruri sunt realizate fiindcă autoritatea nu mai există”, ne-a declarat Radu Leca.
Psihologul a punctat un lucru extrem de important, privind pregătirea cadrelor didactice, care par de multe ori depășite de situație și care, din păcate ajung să fie victime ale elevilor agresivi, precum cazul profesoarei de la o școală din Târgu Mureș, unde un elev de 15 ani a bătut-o cu pumnii și picioare, după ce atât elevul, cât și mama acestuia, chemată la școală pentru că elevul a avut un comportament conflictual în clasă, au amenințat-o pe profesoară cu moartea.
”Conștientizez faptul că dacă profesorii ar fi testați psihologic și toxicologic, la fiecare 6 luni, rezultatele nu ar surprinde pe nimeni. Dar nici cu elevii sau cu familiile elevilor nu îmi este rușine. Furia vine din familie”, a mai spus Radu Leca.
Măsura care ar putea veni în sprijinul reducerii violenței, mai ales cea din cadrul școlii, în opinia psihologului, este cea prin să se impună ”la nivel național implementarea proiectului comun ce ar trebui să aibă doi participanți direcți: Agenția Națională Antidrog și Ministerul Educației.
ANA s-ar ocupa de implementarea pregătirii profesorilor de a recunoaște și interacționa corect cu elevii de scoală generală și/sau de liceu, ce sunt deja consumatori de droguri”, a mai spus Radu Leca.
Totodată, psihologul a atras atenția cu privire la neimplicarea părinților în ceea ce înseamnă educația copiilor, în contextul în care mare parte dintre părinți actuali au vârste în jur de 35-40 de ani, crescuți în ”libertatea” anilor de după 1989, dar care, din păcate, a lăsat urme adânci inclusiv în propria educație.
”Categoric vorbim despre neimplicarea din rea-voință și neputință a părinților în viața copiilor lor. Sunt valide două structuri de optimizare (în realitatea de sabotaj) a relației părinților cu copiii:
A. Spațiul virtual ce trebuia să susțină educația copilului nu să îl înrăiască;
B. Cele două joburi deținute de părinte ca sa poată acoperi ratele.
Lipsa timpului reprezintă principala formă de manipulare a universului familiei. Copiii zac, se îngrașă și dezvoltă tulburări afective, locuind în mediul virtual, părinții nu există în viața lor. Și acesta este rezultatul: creșterea agresivității”, a mai spus psihologul.
Foarte multe dintre actele de violență în care sunt implicați elevi sunt filmate și apoi postate pe social media, iar cei prezenți în loc să acționeze și să sune la 112, în încercarea aplanării conflictului, devin spectatori și susținători ai bătăii, cum a fost cazul celor două fete de 13 și 14 ani din Caransebeș, care s-au bătut în plină stradă, iar polițiști s-au sesizat după ce filmul a ajuns pe internet.
”Structura online, aflată in prezent in expansiune fără reguli, autorități de control sau cenzură, corupe mințile celor mai tineri utilizatori. În lipsa unei Autorități de Control Online, spațiul virtual corupe sistematic copiii cu vârsta între 1 și 17 ani, provocând tulburări de comportament.
Este absolut normal, în prezența tulburării de comportament, ca elevul să filmeze răul și ulterior să-l distribuie, pentru faimă și like-uri, și mai nou pentru influență”, ne-a mai spus Radu Leca.
Citește și: Elevul care a bătut o profesoară nu mai are voie să se întoarcă la școală timp de 5 zile
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu