Începând cu luna ianuarie Guvernul Austriei a aprobat un set de măsuri protecționiste și antidumping în cadrul reglementărilor legate de zborurile efectuate în și din Austria.
Astfel, popularii și verzii austrieci au reușit să treacă aceste măsuri prin Parlament și ele sunt acum în vigoare ca fiind parte a pachetului de ajutor guvernamental acordat exclusiv către Austrian Airlines.
În fapt aceste măsuri sunt în principal următoarele:
1. Înlocuirea vechilor taxe pentru emisiile de carbon produse de avioane de la 3,5 euro per pasager pentru rutele sub 350 km și de 17,5 euro per pasager pentru cele peste 350 km distanță, cu o taxa unică, indiferent de distanță, de 12 euro per pasager.
2. Introducerea unei noi taxe unice pentru zborurile sub 350 km de 30 de euro per pasager.
Față de cele două taxe introduse, ministrul Transporturilor a declarat că fac parte din pachetul antidumping destinat descurajării companiilor low cost care practică astfel de politici în detrimentul celorlalte companii, arătând că în acest fel un bilet nu mai poate fi sub prețul de 40 de euro per pasager în Austria.
3. Cea mai importantă măsura însă este aceea prin care pasagerii vor fi transferați direct către calea ferată austriacă.
Planul guvernamental austriac prevede ca Austrian Airlines să își reducă la jumătate emisiile de CO2 până în 2030 și să crească cu 1,8 % eficiența folosirii combustibilului de aviație (Air France a promis reducerea până în 2025!).
Anterior acestor măsuri, CEO Lufthansa declarase că politicile de dumping practicate de către companiile aeriene low cost sunt sub toate aspectele, politic, economic și social, iresponsabile.
Cum Austrian Airlines este în cadrul holdingului Lufthansa, iar fosta companie a lui Niki Lauda este o companie low cost membră a imperiului RyanAir, este evident între cine și cine se duce acest război! Pe lângă RyanAir, o altă țintă este Easyjet.
Șefii Austrian Airlines s-au adresat public omologului lor de la RyanAir, O’Leary, spunând că ”greșește dacă el crede că va putea lua un singur milimetru din baza de la Viena”!
Chiar dacă austriecii nu își ascund deloc țintele lor majore, RyanAir (cu șeful ei Michael O’Leary) și Easyjet, nu putem să nu observăm că alt mare operator low cost WizzAir se regrupează în tăcere în funcție de aceste măsuri ale guvernului austriac.
Lufthansa însă dorește ca principalele aeroporturi din provinciile austriece să poată fi în continuare conectate cu hub-urile din Germania pentru avioanele holdingului, ceea ce trebuie văzut cum se va putea face, mai ales că O’Leary a atacat deja (cu mari șanse de câștig ) la Curtea Europeană de Justiție măsurile protecționiste luate de guvernele francez, suedez, danez etc.
Pachetul de ajutor de stat acordat de către guvern companiei Austrian Airlines este de 300 milioane de euro sub forma unui împrumut garantat de stat în proporție de 90% cu termen de plată începând cu anul 2026 și 150 milioane de euro pentru acoperirea pierderilor provocate de pandemie. Lufthansa acordă și ea 150 de milioane de euro Austrian Airlines sub formă de investiție. Practic, Austrian Airlines va primi că ajutor în total 600 milioane de euro sub diverse forme - mai puțin decât solicitarea inițială de 767 milioane de euro, dar va fi cadorisită în plus cu o politică protecționistă clară!
Există însă și un ”doar că” și anume:
- dacă aeroportul din Viena nu va avea aceeași rată de creștere precum cele din Frankfurt, Munchen și Zürich, unde sunt alte hub-uri ale Lufthansa, atunci holdingul german va fi amendat cu 150 taxe de penalitate! Adică “neamț, neamț, dar brânza e pe bani”
- dacă Austrian Airlines nu va plăti integral suma de 300 milioane euro acordată prin împrumu, atunci imediat ea va trebui să își declare insolvența și va fi preluată integral de cătr Guvernul austriac
- dacă Guvernul austriac consideră necesar, el va putea numi 2 membri în conducerea OLP - fundația privată ce deține majoritatea acțiunilor din Austrian Airlines și de asemenea una din cele două numiri va fi și în consiliul de supervizare a Austrian.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu