Construcția Autostrăzii Sibiu-Pitești intră în linie dreaptă, după ani de zile în care a existat doar pe agenda cu teme fierbinți dezbătute în spațiul public.
Publicitate
Autostrada Sibiu-Pitești, ultimul tronson al Coridorului IV pan-european, poate fi considerată, în acest moment, prioritatea numărul unu în domeniul infrastructurii. După acțiuni oprite, dezbateri publice și multe "de ce-uri", se pare că au apărut și certitudinile în cazul autostrăzii care, odată terminată, va face posibilă legătura dintre Europa de Vest și Asia. Unul dintre pașii importanți făcuți în acest sens a fost obținerea avizului de mediu, fără de care scoaterea la licitație, proectarea și execuția nu puteau fi posibile.
CNAIR a oprit orice acțiune în privința Autostrăzii Sibiu-Pitești, după punctul de vedere al Comisiei Europene. "În privința acordului de mediu, este o procedură care a mers normal, dar din 2014, când s-au schimbat normele de mediu la nivelul Uniunii Europene, construcția în sine a oricărui obiectiv are niște rigori și trebuie să protejeze, de exemplu, în cazul autostrăzilor, speciile de plante și animale prin habitatul cărora trece acest proiect de infrastructură. Din 2014, nu se mai poate scoate la licitație și nu se mai poate construi niciun proiect până când nu ai inclusiv acordul de mediu. Acum trebuie să protejezi natura și să vii cu soluții tehnice, însemnând viaducte, tuneluri, alt tip de amenajări care protejează speciile de animale și de plante prin habitatul cărora trece această autostradă. De aceea, Comisia Europeană, acum doi ani, când am scos la licitație secțiunile 1 și 5, ne-a spus să nu mai avansăm pe acest proiect până nu va fi finalizat și aprobat acordul de mediu pentru că e posibil ca, din cauza acordului de mediu, anumite repere tehnice să se schimbe. Aici nu vorbim neapărat de schimbarea coridorului destinat construcției, dar pot fi schimbate caracteristici tehnice. Eu pot să spun că într-o zonă este suficient să fac un pod, dar vine acordul de mediu și zice că nu e bine pentru că pe acolo trebuie să treacă mamiferele mari și atunci nu mai faci un pod, faci un ecoduct. Tocmai de aceea a fost important ca înainte să intrăm în faza de proiectare, înante să semnăm contractul și ulterior să intrăm în faza de proiectare, să avem acest acord de mediu. Am stopat orice tip de activitate, inclusiv semnarea contractelor pentru secțiunile 1 și 5 care au fost primele scoase la licitație în 2017 până când a fost aprobat acest acord de mediu", a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Citește și: Dide-Sandu Matei, vandalism. Pavel Abraham, despre ARESTAREA celor doi: Intră în penal
Lucrările efective pe acest tronson vor începe, cel mai devreme în 2020, pe tronsoanele 1 și 5. "Primele 12 luni sunt dedicate proiectării, iar această fază este foarte importantă pentru că orice tip de greșeală în faza de proiectare aduce întârzieri și probleme în faza de execuție", a mai spus Șerbănescu.
Acum, următorul pas este finalizarea ofertelor pentru secțiunile 1 și 5 și desemnarea câștigătorilor, iar pe secțiunea 4 trebuie retransmisă la ANAP procedura, apoi postată pe SEAP pentru înscrierile la licitație. Pe secțiunile 2 și 3, unde a existat o dezbatere publică referitoare la insuficienta documentare cu privire la studiul de fezabilitate, s-au comandat noi studii geologice suplimentare care pot duce la noi completări în documentația existentă. Reprezentanții CNAIR speră ca anul viitor să se poată scoate la licitație și secțiunile doi și trei, proiectare și execuție. "Din momentul acela putem spune că avem angajate toate secțiunile autostrăzii Sibiu-Pitești. Asta ne-ar permite nouă ca în 2025 să avem întreaga autostradă Sibiu-Pitești finalizată", a mai spus purtătorul de cuvânt al instituției.
Sectoarele 2 și 3 din Sibiu-Pitești au peste 60% din structurile întregii autostrăzi tuneluri, viaducte, poduri. Acesta este motivul pentru care, spun cei de la CNAIR, sunt mai mari costurile de construcție. "De aici și această scoatere la licitație și completare a studiilor geo tocmai pentru a fi siguri că lucrările de acolo, care sunt scumpe, vor fi făcute foarte bine", a precizat Șerbănescu.
După experiențele deloc plăcute din ultimii ani, CNAIR a luat noi măsuri pentru a se asigura că cei care vor câștiga licitațiile nu își vor bate joc de lucrări. Așadar, atât constructorii cât și consultanții trimiși în teren de CNAIR vor fi monitorizați în permanență.
"În momentul în care pornim un proiect semnăm contracte și cu consultanții, aceștia fiind diriginții de șantier. Consultanții sunt angajați de noi să urmărească în șantier toate activitățile care sunt acolo și să ne sesizeze imediat dacă apar probleme inclusiv în privința calității. De aceea, inclusiv consultanții trebuie să fie mai responsabilizați în momentul în care este vorba de contracte. Și ăsta este motivul pentru care noi deja am declanșat o procedură de monitorizare de la CNAIR a activității antreprenorului, dar și de monitorizare a activității consultantului. Și pe măsură ce vor apărea noi proiecte pentru care se vor semna contracte, vom intensifica acest tip de activitate, adică vom fi din ce în ce mai prezenți în șantiere pentru a verifica atât calitatea lucrărilor, cât și modul în care consultantul verifică, este prezent în șantier și monitorizează permanent lucrările", a mai spus pentru DCNews reprezentantul CNAIR.
Citește și: Cîțu îl vrea pe Teodorovici în Parlament: Să ne spună cu cine negociază
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu