Avarul, cu Claudiu Bleonț, în regia lui Felix Alexa, premieră la Naționalul din Craiova

Claudiu Bleonț și Cătălin-MIhai Miculeasa în Avarul de Molière, regizat de Felix Alexa la TNC. Credit foto: Cristian Floriganță
Claudiu Bleonț și Cătălin-MIhai Miculeasa în Avarul de Molière, regizat de Felix Alexa la TNC. Credit foto: Cristian Floriganță

Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova deschide stagiunea 2022 / 2023 cu spectacolul AVARUL, un text tradus special pentru acest eveniment de către Vlad Russo.

Comedia AVARUL poartă semnătura regizorului Felix Alexa, scenografia îi aparține Andradei Chiriac, iar Claudiu Bleonț este interpretul rolului principal. Primele reprezentații vor avea loc în datele de 15, 16, 22 octombrie 2022, ora 19:00, la Sala „Amza Pellea” a teatrului.

Pentru a celebra alături de publicul din București acest eveniment teatral, Naționalul craiovean a pus la dispoziția spectatorilor din capitală celebra NAVETĂ CULTURALĂ, chiar pentru prima reprezentație a spectacolului, ce va avea loc sâmbătă, 15 octombrie 2022, ora 19:00. Astfel, plecarea spre Craiova este programată pentru ora 13:30 din parcarea teatrului Național „I.L. Caragiale” București, din dreptul Sălii Studio, iar întoarcerea va avea loc în aceeași seară, după reprezentație. 

Imaginea unei lumi în descompunere, cu aparent happy-end

Capodoperă a lui Molière, Avarul devine astăzi un text mult mai nuanțat decât a fost considerat timp de secole, mai imprevizibil și chiar premonitoriu. Și asta pentru că în lumea actuală, la 400 ani de la nașterea lui Molière, la ceas aniversar, Avarul capătă noi valențe tragi-comice, se transformă într-o imagine cinică și aproape clinică a prezentului imediat. Acest text celebru se revelează acum drept radiografie minuțioasă, detaliată, plină de umor negru, a unui delir paranoic ce a cuprins omenirea. Niciun personaj din Avarul nu este complet inocent, după cum nici lui Harpagon nu-i lipsește o urmă de umanitate, chiar dacă deformată uneori.

Duplicitatea este trăsătura principală a lumii în care trăim și ea transpare în orice detaliu al spectacolului meu. O duplicitate a personajelor, a spațiului în continuă transformare, a pasiunilor și a dorințelor intens exprimate, dar totuși, efemere. O duplicitate care se multiplică și se rafinează subtil, ca o boală nevăzută.

”Avarul este pentru mine, imaginea unei lumi aflată în descompunere, cu un aparent happy end, de circumstanță. O iluzie a fericirii, de fapt”, spune Felix Alexa, regizorul spectacolului.

Alături de Claudiu Bleonț, pe scenă se vor afla actorii Naționalului craiovean - Cerasela Iosifescu, Alex Calangiu, Costinela Ungureanu, Nicolae Poghirc, Cătălin-Mihai Miculeasa, Iulia Colan, Cătălin Vieru, Angel Rababoc, Nicolae Vicol, Gabriela Baciu, împreună cu Ovidiu Cârstea și Bogdan Oprănescu.

A arătat adevărul râzând

La 400 de ani de la nașterea sa, în semn de respect și prețuire, lumea teatrală a declarat anul 2022 Anul Molière, în Franța având loc evenimente Molière pe tot parcursul anului. Sărbătoarea a debutat pe 15 ianuarie 2022 la Versailles, un loc special pentru destinul său artistic, cu o impresionantă expoziție în onoarea autorului.

Jean-Baptiste Poquelin (1622-1673) și-a asumat pseudonimul Molière, inspirat de numele unui mic sat din sudul Franței. Prin toată opera sa, Molière a arătat adevărul râzând. În 1665, Molière a înființat compania de teatru „L'Illustre Théâtre”, patronată chiar de Ludovic al XIV-lea, Regele Soare. „L'Illustre Théâtre” a avut un impact remarcabil asupra istoriei teatrului francez.

Molière a scris peste treizeci de comedii în versuri și în proză, este creatorul farselor-balet și a comediilor-balet, texte dramatice scrise special pentru a fi reprezentate la curtea regelui. Molière a lansat critica de moravuri în teatrul clasic francez, a ridiculizat corupția și pedantismul nobilimii (Prețioasele ridicole; Don Juan; Mizantropul), ipocrizia religioasă (Tartuffe), lăcomia (Avarul) și setea de parvenire (Burghezul gentilom), ideile despre căsătorie, educație și familie (Școala bărbaților; Școala nevestelor; George Dandin; Femeile savante). A denunțat șarlatania medicilor vremii (Doctor fără voie; Bolnavul închipuit) și a ironizat jocul nefiresc al „marilor comedianți” de la Hotel de Bourgogne în comedia Improvizația de la Versailles.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
NoMy - smt4.5.3
pixel