Din cauza pandemiei, multe avioane pentru pasageri au fost transformate în avioane ”cargo”. Acest fenomen este extrem de periculos, după cum ne-a explicat pilotul Cezar Osiceanu.
”În mod evident, pandemia provocată de COVID 19 va rămâne în istoria umanității și a aviației civile, iar cauzele și efectele ei vor fi studiate secole de acum încolo. Astăzi însă vom încerca să analizăm efectul pandemiei asupra unuia din țelurile principale ale aviației civile enunțat de celebra sintagma “Safety first!” sau în limba romană “Siguranța înainte de toate!” În mod evident, absolut toate legile, regulamentele și obligațiile din aviația civilă mondială au fost scrise cu sânge și toate acestea sunt parte obligatorie a acestui concept al siguranței aeriene.
Criza în care pandemia a aruncat întreaga aviație civilă mondială a fost, în mod evident, una sistemică și de o amplitudine enormă și unică, ea a determinat falimente în lanț ale operatorilor aerieni de la companii aeriene, aeroporturi, companii de handling și catering etc, până la falimentul personal al piloților, însoțitorilor de bord, tehnicienilor.
În situații de criză se folosesc măsuri de criză se spune atât în teoria economică, cât și în cea politică, iar dictonul a fost probat mereu în istoria umanității chiar dacă a inclus încălcarea legilor, democrației. Cum în pandemie singura ramură a aviației civile care a înflorit efectiv a fost cea cargo, operatorii aerieni de pasageri s-au orientat volens nolens către ea. Astfel, avioanele amenajate pentru transportul de pasageri au fost transformate ad-hoc în avioane cargo. Transformarea a fost făcută fie prin scoaterea completă a scaunelor de pasageri și desenarea pe mocheta de pe podea a locurilor de amplasare a încărcăturilor cargo, păstrarea scaunelor de pasageri și depozitarea pe ele a încărcăturilor cargo și folosirea mixtă a interiorului pentru pasageri și cargo.
Doar că aici intervin și cele mai sus pomenite în materia siguranței aeriene deoarece calele special destinate pentru transportul cargo au sisteme specializate, verificate și autorizate de așezare și prindere/ancorare a încărcăturii cargo.
Aceste cale specializate au sisteme de detecție, alertă și stingere a incendiului, iar avioanelor care nu posedă așa ceva le este interzis transportul bunurilor periculoase zborului aflate într-o lista cu zeci de mii de astfel de bunuri! La toate variantele de mai sus nu există acest sistem deoarece detecția, alerta și stingerea incendiilor în interiorul cabinei de pasageri (chiar dacă ea este acum transformată pentru cargo) este făcută de către însoțitorii de bord special antrenați, examinați, licențiați și specializați pentru aceasta. Or în cazul acestei transformări în zona cargo în primele variante menționate, însoțitorii de bord nu mai există la bordul avionului, ceea ce crește riscul de pericol și scade automat siguranța zborului.
Un alt aspect este cel legat faptul că la avioanele cargo, constructorul a prevăzut uși de intrare mult mai mari pentru a permite manipularea coletelor mai rapidă și mai ușoară, dar și evacuarea mai rapidă a încărcăturii în anumite cazuri în special.
La avioanele de pasageri, ușa de acces este foarte mică și, ca atare, mărimea coletelor scade, crește numărul lor, încărcarea și descărcarea se face doar manual și durează foarte mult. Asigurarea prinderii și fixării coletelor în aceste cabine transformate este însă aproape inexistentă pentru că plasa sau centurile de siguranță folosite pentru pasageri nu au fost certificate ca atare și nu există, de asemenea, sisteme de prindere la podea precum în cazul avioanelor cargo! Avioanele de pasageri sunt dotate în cabina de pasageri cu sistemul de alimentare cu oxigen prin intermediul măștilor individuale.
Cum majoritatea fotografiilor realizate cu aceste cabine de pasageri transformate arată că acest sistem nu a fost scos de la bord, iar toți constructorii au echipat din start avioanele cu el, riscul amplificării unui incendiu de către existența acestei instalații crește teribil de mult.
Un alt aspect este cel legat de certificarea podelelor în zonele cargo și de pasageri deoarece, în mod evident, pentru că în zonele cargo, atât în avioanele de pasageri, cât și în cele cargo, podelele suportă greutăți mult mai mari față de podelele cabinelor de pasageri. Greutatea admisă de podele este special menționată și respectată la încărcarea și poziționarea încărcăturilor cargo în orice avion, iar piloții sunt ultimii care verifică și aprobă acest lucru!
Cu toate că, de exemplu, un avion Airbus 380 poate transporta o greutate mult mai mare decât un avion specializat de transport cargo, precum concurentul său Boeing 747 -8F (150 de tone față de 137,7) și pe o distanță mai mare (10.400 km față de doar 7.630 km), el nu poate fi folosit deoarece nu a avut construită din start și o varianta cargo, folosirea uneia din cele două punți de pasageri pentru cargo se lovește de situațiile mai sus prezentate (lipsă ușă acces specializată pentru cargo, podele mai subțiri, lipsă sisteme de prindere și ancorare etc). La Airbusul 380 destinat transportului de pasageri și “reconvertit” în avion cargo, în final, costul total este mai scump cu 20% și cu 23% mai scump costul referitor la transportul unei tonei de marfă per kilometru față de concurentul lui american special construit pentru cargo, Boeing 747-8F.
Un aspect interesant este legat de tăcerea și inacțiunea totală a constructorilor și autorităților aeriene naționale și internaționale atât de vocale și active înainte de pandemie în respectarea normelor, autorizațiilor, certificărilor, verificărilor etc față de toate aceste probleme mai sus prezentate. Cazul recent înregistrat al unei încărcături care a luat foc exact înainte de urcarea ei în avion ar trebui să fie un semnal de alarmă că trebuie cumva reanalizat sistemul în sine și așa pus la pământ de către pandemie!”, a analizat pilotul Cezar Osiceanu pentru DC News.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News