Avionul lui Băsescu, reparat din resturi. În 2012, președintele a fost blatist la Tarom

ALL
ALL

Surse din interiorul Tarom au făcut dezvăluiri șocante pentru DeCe News referitoare la avionul prezidențial. Discuțiile publice au început în această săptămână, după ce ministrul Transporturilor a anunțat că avionul produce pierderi de 7 milioane de dolari, anual, companiei. La aceste costuri se adaugă reparațiile și plata zborurilor efectuate. Situația este mai gravă decât a lăsat să se înțeleagă ministrul Relu Fenechiu, atât din punctul de vedere al statului, care va fi nevoit să achite milioane de euro pentru revizia avionului, cât și al securității zborurilor.

Suma de 7 milioane de dolari invocată de Transporturi reprezintă o pierdere ipotetică. Exploatarea în regim comercial a avionului Airbus 310 ar aduce venituri de circa 7 milioane de dolari anual la bugetul Tarom. Astfel, s-a convenit cu guvernul ca Ministerul Finanțelor să aloce anual acești bani Transporturilor, care să îi vireze Tarom, în contrapartidă pentru neutilizarea avionului în regim comercial. Avionul este în orice moment la dispoziția președintelui Băsescu.

În 2012, Finanțele nu au prevăzut suma amintită, iar Tarom și-a trecut-o la pierderi. Practic, Traian Băsescu a făcut blatul cu avionul Tarom. Administrația prezidențială pălătește doar combustibilul și costurile de operare pentru cursele efectuate, adică nici a zecea parte din costul ”închirierii” avionului, timp de 365 de zile pe an.

 

Piese de schimb, din dezmembrări

Avionul are o vechime de 22 de ani, e depășit și uzat. Reparațiile nu se mai fac cu piese de la producător ci cu piese obținute din resturi de la alte avioane de același tip, date la casare.

În iulie, va fi nevoie de un control tehnic major, la uzinele Airbus din Franța. Fără această revizie și fără reparațiile necesare, nu va mai putea zbura. Costul operațiunii va fi de cel puțin 3,5 milioane de euro, fără a mai socoti piesele de schimb.

Dacă ar fi vândut acum, nu s-ar putea lua mai mult de 1 milion de dolari, iar cei care ar dori să achiziționeze avionul sunt negustorii de piese de schimb.

Problema Airbus-ului prezidențial s-a inflamat de când Tarom a intrat sub management privat, iar bugetul de stat n-a mai găsit banii pentru achitarea despăgubirilor către companie.

Soluții pentru limitarea pagubelor

O soluție pentru limitarea pagubelor ar fi exploatarea în regim comercial până la expirarea licenței, ceea ce ar mai putea recupera 1-1,5 milioane de dolari, apoi vinderea ca piese de schimb.

Pentru președinte s-ar putea închiria un avion mai mic, care să fie decorat cu însemnele oficiale la fiecare cursă. Costurile ar fi mai mici decât pagubele produse de neexploatarea în regim comercial a Airbus-ului. Avionul prezidențial este un avion de linie, modificat pentru VIP, prin eliminarea unor scaune și instalarea unor sisteme de telecomunicație specială. Acestea ar putea fi amplasate și pe o aeronavă închiriată, care ar fi una tip VIP din construcție, cu dotările standard pentru această clasă.

Grav este că și celălalt Airbus al Tarom își va pierde licența în octombrie, dacă nu se găsesc bani pentru controlul tehnic major prevăzut în norme.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel