"Diferenţele de salarizare între magistraţii care au aceeaşi vechime şi îndeplinesc aceeaşi funcţie, dar îşi desfăşoară activitatea la nivelul unor instanţe din circumscripţii diferite, sunt susceptibile de neconstituţionalitate" - Punct de vedere al Avocatului Poporului, formulat la cererea Curţii Constituţionale a României
"Diferenţele de salarizare între magistraţii care au aceeaşi vechime şi îndeplinesc aceeaşi funcţie, dar îşi desfăşoară activitatea la nivelul unor instanţe din circumscripţii diferite, provenite din limitarea la un procent de 30% pe ordonator de credite a sumei sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor, sunt considerate ca fiind susceptibile de neconstituţionalitate, potrivit punctului de vedere transmis de Avocatul Poporului la cererea Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului a apreciat că prevederile art. 25 din Capitolul II, Secţiunea 3 a Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, modificată, sunt neconstituţionale în măsura în care creează diferenţiere de salarizare între persoanele care au aceeaşi vechime şi îndeplinesc aceeaşi funcţie de magistrat, prin limitarea la un procent de 30% pe ordonator de credite a sumei sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor, inclusiv cele pentru hrană şi vacanţă fiind de natură a crea discriminări în cadrul aceleaşi categorii profesionale, respectiv cea a magistraţilor, în funcţie de structura personalului avut în subordine şi drepturile cuvenite, fără să existe o justificare obiectivă şi rezonabilă.
În acest sens, s-a avut în vedere şi principiul "la muncă egală, salariu egal" este enunţat ca atare, expres şi generic, de art. 1 alin. (2) lit. i) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 "Principiul egalităţii între cetăţeni, al excluderii privilegiilor şi discriminării sunt garantate în special în exercitarea următoarelor drepturi: (...) dreptul la la un salariu egal pentru muncă egală". Prin urmare, principiul de ordine publică "la muncă egală sau de valoare egală, salariu egal" exclude orice discriminare în materia stabilirii sau modificării salariilor. Dacă felul muncii este acelaşi, dacă cerinţele şi condiţiile de muncă sunt aceleaşi, dacă munca este egală sau de valoare egală, diferenţierile de salarizare pentru magistraţi nu se justifică. Se încalcă astfel principiile de echitate şi coerenţă, prin crearea de oportunităţi egale şi remuneraţie egală pentru munca de valoare egală, pe baza principiilor şi normelor unitare privind stabilirea şi acordarea salariului şi a celorlalte drepturi de natură salarială ale magistraţilor statuate de legea unică de salarizare şi de Legea fundamentală.
În opinia Avocatului Poporului, ţinând seama de statutul special al magistraţilor, limitarea la un procent de 30% pe ordonator de credite a sumei sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor, inclusiv cele pentru hrană şi vacanţă este de natură a crea discriminări în cadrul categoriei profesionale a magistraţilor, în funcţie de structura personalului avut în subordine şi drepturile cuvenite, fiind nesocotite prevederile art. 4, art. 16 şi art. 41 din Constituţie", se arată în comunicatul transmis de Avocatul Poporului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu